به گزارش پارس به نقل از تسنیم، مهرداد لاهوتی، درباره خانه های متروکه موجود در سطح شهر تهران و ضرورت ساماندهی آنها، اظهار داشت: اگر زمینی بدون توجه مالک به حال خود رها و به محل تجمع معتادان یا زباله ها تبدیل شده باشد، در قانون به صورت شفاف آمده است که شهرداری موظف است مقابل آنها بدون اجازه مالک دیوار ایجاد کرده و بعد از اعلام فراخوان برای مالک، هزینه صورت گرفته را علاوه بر ۱۰ درصد دیگر از مالک دریافت کند.

وی ادامه داد: خانه های متروکه در زمره ساختمان های حادثه خیز به شمار می آیند چراکه ممکن است هر نوع حادثه ای به دلیل فرسوده و قدیمی بودن رخ دهد؛ بر اساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، می توان خانه هایی از این دست را به دادگاه معرفی کرد تا به شهرداری حکم تخریب داده شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شهرداری ها می توانند با استناد به این بخش از قانون بعد از انجام تخریب هزینه آن را از مالک اخذ کند. بنابراین قوانین شفاف و روشنی در این ارتباط وجود دارد اگر شهرداری ها در این زمینه بی تفاوت نباشند مطمئن باشید مالکان نیز بی تفاوت نخواهند بود.

وی افزود: اگر فردی که خانه خود را رها کرده بداند شهرداری می تواند ملک متروکه را طبق قانون تخریب کند یا اگر فردی بداند شهرداری برای زمینی که رها شده چه اختیاراتی دارد و هزینه بسیاری از او اخذ خواهد کرد، بدون شک نسبت به تعیین تکلیف زمین یا خانه متروکه خود می کند.

لاهوتی خاطرنشان کرد: شهرداری برای دریافت حکم تخریب لازم است بر اساس حقوق شهروندی در چند نوبت بعد از شناسایی مالک، تذکرات کتبی را صادر کند در عین حال در صورتی که کارشناس تشخیص دهد که ساختمان متروکه حادثه خیر است و مالک نیز نسبت به اخطارهای صادر شده توجهی نداشته، شهرداری می تواند بدون حکم دادگاه نسبت به تخریب آنها اقدام کند.

وی ادامه داد: طبق قانون شهرداری اجازه دارد از زمین های مجهول المالک برای کاربری های مختلف استفاده کند اما اگر مالک سر رسید و مالکیت خود را اثبات کرد، باید آن را تحویل دهد. البته این امر درباره خانه های متروکه صدق نمی کند در واقع شهرداری بعد از تخریب خانه متروکه موظف به دیوار کشی در محدوده آن است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این موضوع یکی از موارد مهمی است که شهرداری ها به آن توجه نکرده اند و به نوعی مغفول مانده است. پرداختن به این موضوع می تواند یک عزم جدی در شناسایی این زمین ها و خانه ها که از نظر سیما و منظر شهری اثرگذارند، ایجاد کند و توجه شهروندان را نیز نسبت به این موضوع جلب کند.