به گزارش پارس به نقل از مهر، پنجمین شب از سلسله نشست های" شب های ایرانشهر" با عنوان" شبی با علی حاتمی" همزمان با هفدهمین سال درگذشت این کارگردان بزرگ سینمای ایران عصر پنجشنبه ۱۴ آذر  در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


در ابتدای این مراسم مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن تشکر از حضور همه هنرمندان، پیشکسوتان و خانواده زنده یاد علی حاتمی برای حضور در این مراسم، به سلسله برنامه شب های ایرانشهر اشاره کرد و گفت: نشست هایی که با عنوان" شب های ایرانشهر" در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود، می کوشد با بازنگری در چهره های فرهنگی و ادبی دوران معاصر و پرداختن به شخصیت اثر گذار آن ها و آثار و اندیشه شان، امکان آشنایی جوانان امروز را با این هنرمندان فراهم سازد. امشب نیز شبی برای علی حاتمی است، فردی که هنر او برای همگان شناخته شده است و تا به امروز نیز زنده مانده است. امیدوارم شرایطی را در عرصه فرهنگ و هنر خود فراهم سازیم که در آن نسل جوان بیشتر بتواند با آموزه های هنری علی حاتمی ارتباط برقرار کند و از آن استفاده کند.


سرسنگی با اشاره به فعالیت هنری علی حاتمی برای زنده نگاه داشتن هویت فرهنگی و ملی ایران گفت: علی حاتمی در دوران حیات خود کوشید هویت فرهنگی و هویت ملی این سرزمین را از طریق فعالیت هنری و فرهنگی خود به ایرانیان و مردمان سایر ملل بشناساند. امروز وظیفه ما نیز بازخوانی مجدد آثار و فعالیت هنرمندان بزرگی چون علی حاتمی است تا جوانان ما نیز درس های آن ها را فرا گیرند و بتوانند فرهنگ ملی این سرزمین را به نسل های بعد منتقل کنند.

علی نصیریان دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم بزرگداشت برای هنرمندان نامی و زنده نگاه داشتن یاد و نام آن ها در جامعه امروز گفت: برگزاری چنین مراسمی برای فرد هنرمندی چون علی حاتمی که توانست با فعالیت هنری خود و خلق آثار ارزشمند، جایزه های معتبری کسب کند و با ساخت فیلم های تاثیر گذار، تاریخ ملی این کشور را زنده نگاه دارد، بسیار لازم و ضروری است، چرا که شناخت و بهره گیری از این هنرمندان، همواره وظیفه ما به عنوان عضوی از این جامعه است.

نصیریان در بخش دیگری از صحبت های خود به فعالیت علی حاتمی در یک جریان هنری تازه اشاره کرد و گفت: در دهه ۴۰ جریان هنری تازه ای در ابتدا در عرصه تئاتر و سپس سینما شکل گرفته بود که در آن زبان تازه ای از هنر و فعالیت فرهنگی متولد شده بود، عرصه های مختلف کارگردانی، بازیگری، نویسندگی و… دست خوش تغییر شده بود. علی حاتمی یکی از استعدادهای بزرگ در این جریان هنری تازه شکل گرفته بود. علی حاتمی فردی بود که توانست با استفاده از شیوه های نو، هویت ایرانی را به گونه ای تازه معرفی کند. وابستگی شدید حاتمی به هویت ایرانی و ویژگی های آن در تمام آثار او به تصویر کشیده شده است.

وی در ادامه صحبت های خود گفت: وظیفه امروز ما به ویژه جوانان امروز ما این است که در زمینه هنر و فرهنگ، بیشتر به مولفه های ایرانی توجه کنند و آن ها را در آثار خود به تصویر بکشند، چرا که تنها با فعالیت های هنری و فرهنگی است که می توانیم هویت ملی خود را حفظ کنیم. ما ادبیات، زبان، فرهنگ و هنر خود را داریم که می توانیم همچون علی حاتمی از آن ها استفاده کنیم.

در ادامه این مراسم امین تارخ ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای برگزاری این مراسم، به ویژگی های زنده یاد علی حاتمی اشاره کرد و گفت: مرحوم علی حاتمی ویژگی های اخلاقی بسیار خوبی همچون صداقت، مهربانی، متانت و صبر داشت، ویژگی هایی که فضای کار را با حاتمی برای بازیگران دلنشین می کرد، بازیگران هیچ اضطرابی در فضای کار با حاتمی نداشتند، به طوری که پس از پایان فیلمبرداری، جدا شدن از حاتمی بسیار سخت بود، می توانم بگویم تمام بازیگرانی که با حاتمی کار کرده اند، تجربه بسیار شیرینی از همکاری با او داشته اند، در تمام دوران بازیگری ام، بهتری تجربه بازیگری را با « علی حاتمی» داشته ام» .

وی در ادامه متنی را که به مناسبت این بزرگداشت تهیه کرده بود برای حاضران خواند: " آنچه که در باب زنده یاد علی حاتمی باید گفت طی سالیان اخیر گفته شده است. گفتند شاعر سینماست، گفتند سینمای او سینمای ملی است، گفته شد عرق و علق او به ایران و ایرانیت ستودنی است. احساس می کنم آنچه در باب این بزرگ هنرمند عرصه سینما، گفتنی است آن که هیچگاه در حوزه تولید به خود تکراری نرسید که این خود جای ستایش بسیار دارد. نه" طوقی" شبیه" بابا شمل" است نه" مادر" به" دلشدگان" می ماند. هر کدام از آثار او صاحب فضایی خاص و قصه های غیر تکراری و در عین حال با فرهنگ و ملیتی عجین است که تنها با دیدن یک فریم از فیلم هایش می توان فهمید که این یک فیلم ایرانی است. این نیز مزیتی است که شاخصه آن بزرگوار بوده که در نوع خود بی بدیل است. گفتنی آنکه زنده یاد حاتمی حرف ها و آثار زیادی برای طرح داشت و این تنها جای گله از مرگ را برای ما باقی می گذارد. اما زندگی و عمر ما در عهده ما نبوده و نخواهد بود که در عهده خداوند است که بندگان خویش را می شناسد و آنکه شایسته و بایسته تر است را زودتر به سوی خود می خواند، ما نیز تسلیم مشیت اوییم. برای این حقیر که افتخار حضور در دو فیلم آخر آن بزرگوار را داشتم، حسرت کارهای نکرده بیشتر محسوس است اما خوشحال از آنم که کارنامه کاری ام مزین به دو اثر برجسته از غزل سرای سینمای ایران است. آنچه که سینمای ایران باید بدان ببالد آن است که تنها یک بار شعر و تصویر چنان پیوند خورد که هم تصویر شعر می آفریند و هم شعر تصویر خلق می کند، آن هم به زیبایی هر چه تمام تر، تو گویی کلام او که کلامی آهنگین است خوشبختانه بی بهره از مطمئن گویی و طمطراق است، زبانی و کلامی همه فهم در عین حال پر از نغز، خاصیتی است که تنها از آن آثار آن بزرگ مرد است" .

در بخش دیگری از این مراسم موسیقی سریال" هزاردستان" به صورت زنده برای حاضران اجرا شد و سپس محمدرضا اصلانی منتقد و کارگردان سینما به فعالیت علی حاتمی در شکل دهی به تاریخ اشاره کرد و گفت: تلاشی که در دهه ۴۰ و ۵۰ در عرصه هنری و فرهنگی این کشور رخ داد، تنها برای هویت یابی نبود بلکه برای ساخت نقشی در تاریخ بوده است، حرکتی که می کوشید هنر و فرهنگ این سرزمین را در تاریخ حک کند. ساخت دکورهایی همچون لاله زار در واقع یک ثبت تاریخی بود. علی حاتمی توانست با فعالیت خود نظام تصویری بسازد یعنی به ما تا به امروز یاد داد تا از خود تصویر بسازیم و بتوانیم از طریق شناخت گذشته خود، آینده را با آگاهی بسازیم. این توجه به هویت و تاریخ سازی با آثار علی حاتمی شروع شد و با بزرگان دیگری تا به امروز ادامه پیدا کرده است، نسل جوان امروز نیز باید به صورت جدی در این مسیر حرکت کند تا بتواند آینده ای آگاه بسازد.

در پایان این مراسم لیلا حاتمی، علی مصفا و سایر هنرمندان حاضر در این مراسم عکس یادبود زنده یاد علی حاتمی را امضا کردند.