مرتضی محمودی، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز، به بررسی اهمیت برنامه هفتم توسعه و تأثیر آن بر رشد اقتصاد دانش‌بنیان پرداخت.

وی تأکید کرد که این برنامه می‌تواند به تقویت و تسریع رشد اقتصادی کشور کمک کند و نقش نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را در توسعه تکنولوژی و رفع موانع تحریمی مورد توجه قرار داد.

محمودی با بیان اینکه حرکت به سوی رشد اقتصاد دانش‌بنیان به یک اصل غیرقابل تغییر در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است، گفت: امروز در تمامی سطوح حکمرانی، از دولت گرفته تا قوای سه‌گانه و سایر نهادهای حاکمیتی، توجه ویژه‌ای به این مسئله وجود دارد.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه به‌ویژه در بخش‌های مختلف اقتصاد و صنعت به موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته است. این توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان هم در حوزه تولید و صنعت و هم در حوزه‌های نظامی و امنیتی مورد توجه قرار گرفته و ما شاهد اجرای آن در آینده نزدیک خواهیم بود.

این نماینده مجلس دوازدهم همچنین به اهمیت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری از طریق استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم، تلاش برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش پیشرفت فناورانه از طریق اعتماد به نیروهای جوان و متخصص در شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان، به معنای واقعی نماد مردمی‌سازی و خروج از تصدی‌گری دولت هستند.

محمودی همچنین بر ضرورت اعتماد به نخبگان و جوانان تأکید کرد و افزود: ما باید به حوزه‌های دانشگاهی و نخبگان خود اعتماد کنیم و کار را به دست آن‌ها بسپاریم. شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تنها در حل مسائل اقتصادی و صنعتی بلکه در حوزه‌هایی مانند فناوری‌های نظامی و موشکی کشور نیز به ما کمک کرده‌اند تا با کشورهای پیشرفته رقابت کنیم.

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید به تأثیرات مثبت برنامه هفتم در رشد اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برنامه هفتم توسعه فرصتی است که اگر به درستی از آن استفاده کنیم، می‌توانیم نه تنها در زمینه تولید تجهیزات داخلی بلکه در تمام زمینه‌های اقتصادی، علمی و فناوری به رقابت با کشورهای صنعتی بپردازیم و به جایگاه بالاتری دست یابیم.

در نهایت، محمودی بر لزوم همبستگی بین نهادهای حاکمیتی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد و گفت: تنها با همکاری و ایجاد یک اکوسیستم مناسب می‌توانیم به اهداف بلندمدت خود در زمینه توسعه اقتصادی دست یابیم.