محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پارس نیوز، به تشریح وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشگری و تأمین اجتماعی پرداخت.

وی با تفکیک این موضوع به دو بخش، به نحوه محاسبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری اشاره کرد و گفت: «نحوه محاسبه برای این گروه‌ها 40 درصد در سال اول است که نیاز به حدود 70 هزار میلیارد تومان دارد.»

زنگنه توضیح داد: این مبلغ معادل یک درصد از ارزش افزوده است که طبق گزارش سازمان برنامه و بودجه، 80 درصد آن محقق شده و در اختیار دولت قرار دارد. او همچنین به ردیف بودجه‌ای 50 هزار میلیارد تومانی اشاره کرد که برای بازنشستگان در نظر گرفته شده است و خواستار بررسی بیشتر از سوی همکاران کمیسیون تلفیق شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تأکید کرد که دولت در حال حاضر مشکلی برای تأمین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ندارد و می‌تواند تا چند ماه آینده پرداخت‌ها را انجام دهد. اما برای چند ماه پایانی سال ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود.

زنگنه افزود: دولت می‌تواند برای حل مشکل پایان سال اصلاحیه بیاورد یا اجازه‌ای از سران قوا بگیرد تا چند درصد جابجایی انجام دهد.

این نماینده مجلس همچنین به اظهارات رئیس مجلس درباره پرداخت یک میلیون تومان به برخی افراد اشاره کرد و گفت: اختلاف حقوق میان بازنشستگان و حقوق بگیران حدود یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار تومان است که بر اساس قانون باید 40 درصد آن تأمین شود.

وی خاطرنشان کرد که دولت می‌تواند با توجه به اختیارات خود تا 10 درصد هزینه‌ها را جابجا کند و از منابع رسوب شده در شرکت‌های دولتی برداشت کند.

او همچنین به موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: رقم اعلامی وزیر کار درباره نیاز مالی این بخش واقعی نیست، زیرا بخش عمده‌ای از حقوق بگیران تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند.

زنگنه تأکید کرد که مشکل اصلی در حوزه لشگری و کشوری است و نسبت به تأمین منابع برای این گروه‌ها اطمینان خاطر داد. به گفته او، با توجه به مجوز مقام معظم رهبری برای افزایش منابع دولت، انتظار می‌رود که این منابع تا پایان سال محقق شود.