عباس گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز ، گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در یک جلسه فوق‌العاده به بررسی ابعاد مختلف حادثه معدن طبس به‌ویژه از منظر اجتماعی، پرداخته است.

گودرزی با تأکید بر اهمیت توجه به وضعیت معیشتی کارگران تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های کلیدی که باید در این بحث مورد توجه قرار گیرد، میزان پرداختی به کارگران است.

او با انتقاد از عدم توجه کافی به هزینه نیروی انسانی در معادن گفت: متأسفانه در قیمت تمام‌شده معادن، عدد خاصی برای هزینه نیروی انسانی لحاظ نمی‌شود. آیا کار کردن 200 متر زیر زمین کار راحتی است؟

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد که کارگران با پذیرش شرایط سخت و ریسک‌های بالا، جان و سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهند.

او افزود: در تعیین میزان پرداختی به این کارگران باید فراتر از سخت و زیان‌آور متعارف به آن‌ها توجه شود.

گودرزی حداقل حقوق 15 میلیون تومانی برای کارگران معدن ذغال‌سنگ طبس و دیگر معدن‌کاران کشور را ظلم در حق آن‌ها خواند و گفت: پرداخت مبلغی حدود 15 میلیون تومان به این کارگران برای کار در شرایط سخت و با ریسک بالا، حقیقتاً اجحاف در حق این زحمتکشان است.

او تأکید کرد که این کارگران در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند و باید حقوق آن‌ها متناسب با خطراتی که متحمل می‌شوند، افزایش یابد.

این عضو هیات رئیسه مجلس همچنین به تفاوت پرداختی‌های نیروهای تحصیل‌کرده‌ای که در شرایط سخت کار می‌کنند، اشاره کرد و گفت:  پرداختی‌های نیروهای تحصیل‌کرده‌ای که در عمق دریاها، در عمق زمین یا در اوج آسمان‌ها کار می‌کنند، متفاوت از محیط‌های دیگر است؛ پس چرا این توجه به کارگر و معدن‌کار نیست؟

گودرزی خواستار توجه جدی مسئولان به وضعیت معیشتی کارگران معدن شد و اظهار امیدواری کرد که با بررسی‌های دقیق‌تر و اقدامات مؤثر، شرایط زندگی و کاری این قشر زحمتکش بهبود یابد.

او تأکید کرد که لازم است دولت و نهادهای مربوطه با اتخاذ تدابیر مناسب، حقوق و مزایای این کارگران را افزایش دهند تا حداقل بتوانند زندگی معیشتی خود را تأمین کنند.