به گزارش پارس نیوز ، افزایش قیمت بنزین کلیدواژه ای بود که از ابتدای دولت مسعود پزشکیان کارشناسان در خصوص آن اظهار نظر کردند. فاطمه مهاجرانی؛ سخنگوی دولت به تازگی اعلام کرد؛ در بحث قیمت بنزین ناترازی داریم اما با توجه به وعده دولت قبل از هر تصمیمی حتما بررسی های لازم را انجام خواهیم داد. اظهار نظرهای دولتمردان کارشناسان و مردم را به شدت نگران کرده است و با توجه به تجربه های قبلی حتما افزایش قیمت با بحران و نارضایتی همراه خواهد بود. همچنین بنزین کالایی استراتژیک است که تاثیر مستقیم بر قیمت سایر کالاها نیز دارد. در خصوص عواقب افزایش خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با  هادی محمدپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

هادی محمد پور در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: به دنبال کنترل قیمت بنزین یا افزایش آن باید به دنبال سوخت های جایگزین در کشور باشیم. مسئله اول این است که خودرهای تولید داخلی دارای مصرف سوخت بالایی هستند .برای مثال در کشورهای همسایه تردد با مصرف بنزین ۴ الی ۵ لیتر در حال انجام است،  این در حالی است که تردد در کشور ما با بهترین خودرو داخلی مانند دنا توربو، با مصرف ۱۰ لیتر سوخت انجام می شود.پس از این لحاظ کیفیت خودرو های داخلی پایین و پر مصرف هستند.

وی در ادامه بیان کرد: مسئله بعدی که می توان در مورد آن صحبت کرد سوخت های جایگزین است. در زمانی که مصرف بنزین کشور نسبت به کشور های همسایه بالا رفته، و این موضوع  ما را به یکی از واردکنندگان سنگین بنزین در منطقه تبدیل کرده است باید سوخت جایگزین را هرچه سریعتر پیدا و در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

این نماینده مجلس در مورد جایگزین بنزین ادامه داد و اظهار کرد: زمانی که درصد زیادی از اعتبارات کشور را برای واردات بنزین هزینه می کنیم باید به دنبال راهکاری مناسب برای کاهش مصرف آن هم باشیم. زمانی  که نمی توانیم این حجم از مصرف را کنترل کنیم باید سوخت مناسبی را به عنوان جایگزین داشته باشیم. خودروهای گاز سوز یا برقی می تواند راهکاری مناسب باشد که باید در برنامه دولت قرار گیرد.

محمد پور در در مورد مدت راهکارهای ارائه شده در مورد کاهش مصرف بنزین اعلام کرد: نکته ای که در این بحث باید به آن دقت شود این است که، این راهکارها زمان زیادی را لازم دارد و ما باید در کنار این مسائل کارهایی را در کوتاه مدت انجام دهیم که بتوانیم هم برنامه های بلند مدت را به راحتی کنترل و انجام دهیم و هم در این مدت با افزایش شتاب زده‌ی قیمت بنزین کشور را دچار بحران ومشکلات اقتصادی شدید  نکنیم.

وی در مورد کارهای کوتاه مدت بیان کرد: یکی از کارهایی که در کوتاه مدت می تواند مصرف بنزین را کاهش دهد این است که دولت باید در طی ۴ تا ۵ سال  نرخ بنزین به صورت پلکانی افزایش دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی در مورد افزایش پلکانی قیمت بنزین ارائه داده است و بیان کرد: البته این افزایش قیمت باید به تعبیری قطره ای و یا پلکانی باشد تا مردم در فشار اقتصادی قرار نگیرند. باید در گام اول نرخ تورم را کنترل کرد، در گام بعدی نزدیک شدن نرخ ارز نیمایی به نرخ ارز بازاراست که می تواند به تک نرخی شدن دلار هم کمک شایانی کند،  و درآخرین گام همانطور که گفته شد افزایش پلکانی نرخ بنزین آن هم در طی چند سال است.این راهکاری است که می توان مصرف بنزین را در کوتاه مدت کنترل کند بدون آنکه به اقشار جامعه فشار اقتصادی وارد شود.

محمد پور در ادامه بیان کرد : نباید در این مسیر به طور ضربتی کار کرد چرا که افزایش قیمت سوختی مانند بنزین در پایتخت، به گران شدن اقلام و کالاهای اساسی و معیشتی در کل کشور می شود.

 

وی در رابطه با حقوق بازنشستگان و همسان سازی آن بیان کرد : در این شرایط که دولت در پرداخت حقوق وهمسان سازی حقوق بازنشستگان در تنگنا قرار گرفته است این مسئله باعث شده است تا بازنشستگان به قشر ضعیف جامعه تبدیل شوند. این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده است که نتوانستیم تورم در کشور را کنترل کنیم. و امروز شاهد ۲ رقمی شدن تورم هستیم که می تواند تاثیرات بدی را در جامعه به ارمغان بیاورد.

نماینده مجلس در مورد عملکرد وزیر اقتصاد به خبرنگار گسترش نیوز گفت: به نظر بنده سیاستی که آقای همتی تا این لحظه در پیش گرفته است خوب عمل کرده و حقیقتا نرخ ارز افزایش پیدا نکرده است.

وی در ادامه اظهار کرد: نکته ی دیگری که در بحث دارو و درمان وجود دارد نرخ ارز ترجیحی نباید دستکاری شود واین مسئله خطرناکی است که دولت به این سمت و سو برود. مجلس با گران شدن نرخ ارز ترجیحی برای دارو کاملا مخالف است. ما باید مردم را در تصمیمات اقتصادی در نظر بگیریم تا سیاست خوبی را پیاده سازی کنیم و اقتصادی شفاف داشته باشیم.

هادی محمد پور در مورد پرداخت سوبسید بنزین توسط دولت گفت: دولت هم اکنون برای واردات هر لیتر بنزین بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان سوبسید پرداخت می کند. ولی در مقابل بنزین را با قیمت ۳ هزار تومان در اختیار مصرف کنندگان می گذارد. با یک حساب سرانگشتی میبینیم که دولت مبلغ ۵۷ هزار تومان مابقی را از جیب یا همان خزانه پرداخت می کند. این اختلاف ۵۷ هزار تومانی همان سوبسید قیمت بنزین است که برای دولت بسیار گران تمام می شود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: اگر دولت برنامه افزایش قیمت بنزین را به صورت پلکانی اجرا کند و بتواند تورم را کنترل کند این فاصله ۵۷ هزار تومانی می تواند در مدت ۴ تا ۵ سال به دولت برگردد. اگر در طی اجرای این برنامه، دلار به صورت هم زمان بالا برود قیمت بنزین هم از طرف دیگر افزایش پیدا کند نه تنها به مردم بیش از پیش فشار اقتصادی وارد می شود بلکه مشکلات اقتصادی بیشتری هم برای دولت ایجاد می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی در پایان بیان کرد : در حال حاضر در کشور ۴۰ درصد تورم داریم ولی در خیلی از مسائل مانند افزایش حقوق کارمندان، همسان سازی حقوق بازنشستگان و دیگر مسائل هنوز ناتوان هستیم. پیش بینی بنده این است که افزایش قیمت بنزین در سال اول دولت آقای پزشکیان انجام نشود تا یک تصمیم کارشناسانه واصلی اتخاذ شود./ گسترش نیوز