به گزارش پارس نیوز ، همزمان با آغاز معاملات رسمی در بازار طلا و ارز و سکه، شاهد کاهش قیمت ها نسبت به معاملات روز پایانی هفته هستیم. قیمت سکه روز پنج‌شنبه رکورد 49 میلیون و 750 هزار تومان را ثبت کرده بود ولی امروز در بازار با کاهش همراه شده و به کانال 48 میلیونی بازگشته است. هر گرم طلای 18 عیار نیز در کانال 4 میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت دلار که روز پنج شنبه در بازار ارز با افزایش همراه و وارد کانال 63 هزار تومانی شده بود امروز به کانال 62 هزار تومان بازگشته است و در میانه این کانال معامله می شود.

کاهش قیمت ارز در بازار موجب شده تا قیمت طلا و سکه علی‌رغم افزایش قیمت جهانی طلا، با کاهش نسبت به روز پنج شنبه همراه شود.

محمد کشتی آرای فعال بازار طلا و سکه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت بازار در روز جاری گفت: باوجود رشد 43 دلاری طلای جهانی در روز جاری، شاهد کاهش قیمت طلا و سکه بودیم که ناشی از کاهش قیمت ارز و کاهش التهابات در بازار است.

او می گوید: کاهش التهابات در بازار موجب کاهش و تخلیه حباب سکه نیز شده است؛ حباب سکه روز پنج شنبه به 9 میلیون و 500 هزار تومان رسیده بود ولی امروز با 500 هزار تومان کاهش همراه شده و به 9 میلیون تومان رسیده است.

این فعال بازار طلا و سکه درباره وضعیت قیمت ها در روزهای آینده اینطور پیش بینی کرد که با کاهش تدریجی قیمت ارز، در روزهای آینده قیمت ها بیشتر کاهش خواهد داشت.

به گفته کشتی آرای، همزمان با تخلیه حباب قیمت سکه و کاهش التهابات در بازار، داد و ستدها نیز روانتر شده است.

فعالان بازار معتقدند: با بازگشت آرامش و کاهش حجم تنش ها در منطقه، قیمت ارز نیز به کانال های قبلی برمی گردد؛ افزایش این روزهای قیمت دلار دلیل اقتصادی ندارد و صرفاً بخاطر خبرهای سیاسی و درگیری های منطقه ای است.

کارشناسان اقتصادی بارها به مردم هشدار داده اند که در روزهای پرنوسان از خرید و فروش پرهیز کنند و فریب سوداگران و سفته بازان را نخورند؛ چراکه این ذات بازار است که در مواقع تشدید تنش های سیاسی و درگیری های منطقه ای با نوسان همراه شود ولی مردم عادی نباید فریب سوداگرانی را بخورند که سعی دارند از فضای گل الود برای خودشان ماهی بگیرند.

نکته مهمی که مورد اذعان اکثر کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز هم قرار دارد این است که دیگر به مانند سنوات قبل، شاهد تشدید نوسانات ارزی در بازار به محض انتشار خبرهای جنگی و سیاسی نیستم.

بلکه با وجود قرار گرفتن در اوج تنش های سیاسی همچنان شاهد مدیریت نوسانات در بازار ارز هستیم. طی روزهای اخیر و همزمان با تشدید تنش های سیاسی در منطقه، حداکثر نوسانات ارز ، 5 درصد اعلام شده است./تسنیم