به گزارش پارس نیوز ، دانشمندان نیوزلندی روز سه‌شنبه اعلام کردند گونه جدیدی از «کوسه شبح» (Ghost Shark) را کشف کرده‌اند، نوعی ماهی که در کف اقیانوس آرام به دنبال شکار طعمه‌ای بیش از یک مایل به پایین‌تر می‌رود. 

 به نقل از راز بقا، به گفته دانشمندان مؤسسه ملی تحقیقات آب و جو مستقر در ولینگتون (NIWA)، این «شبح‌ماهی» بینی باریک استرالیایی در آب‌های عمیق استرالیا و نیوزیلند زندگی می‌کند.

این نمونه‌ها در طول تحقیقات در «چاتم رایز»، منطقه‌ای از اقیانوس آرام که در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر شرقی در نزدیکی جزیره جنوبی نیوزلند امتداد دارد، کشف شدند.

کوسه‌های شبح یا chimaeras مربوط به کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها هستند، اما بخشی از گروهی از ماهی‌ها هستند که اسکلت آنها کاملاً از غضروف ساخته شده است.

این «کوسه شبح» که به نام «شبح‌ماهی» نیز شناخته می‌شود، دارای چشمان مشکی و پوستی صاف، قهوه‌ای روشن و بدون پولک است. آنها از سخت پوستان عمق تا ۲۶۰۰ متری تغذیه می‌کنند و آنها را با استفاده از دهان منقار مانند متمایز خود شکار می‌کنند.

«بریت فینوچی»، سر تیم این تحقیق، می‌گوید: «کوسه‌های شبحی» مانند این تا حد زیادی فقط در کف اقیانوس محدود می‌شوند. فینوچی به یاد مادربزرگش نام علمی Harriotta avia را به این گونه جدید داد.

وی در ادامه گفت: «avia در لاتین به معنای مادربزرگ است. من می‌خواستم به او سر بزنم، زیرا او با افتخار از من در طول حرفه ام به عنوان یک دانشمند حمایت کرد. Chimaeras همچنین اقوام باستانی - مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها - ماهی‌ها هستند و من فکر می‌کردم که این نام بسیار مناسب است». 

زیستگاه آنها، مطالعه و پایش آنها را سخت می‌کند، به این معنی که ما چیز‌های زیادی در مورد زیست شناسی یا وضعیت تهدید آنها نمی‌دانیم، اما اکتشافاتی مانند این را هیجان انگیزتر می‌کند.

قبلاً تصور می‌شد که این «شبح‌ماهی» بخشی از یک گونه منفرد در سراسر جهان است تا اینکه دانشمندان کشف کردند که از نظر ژنتیکی و مورفولوژیکی با پسرعمو‌های خود متفاوت است.