داوری دربی را چگونه دیدید؟

 

داوری خوب بود و مشکلی نداشت. فقط یک صحنه اشتباه کردند و یک آفساید را اعلام نکردند.

اخراج آندو درست بود؟

بله ایشان طبق قوانین باید کارت می‌گرفتند و کارت دوم را دریافت کردند.

آقای فغانی نمی‌توانست آن صحنه را مدیریت کند؟

ببینید مدیریت با اجرا نکردن قانون فرق می‌کند. این درست نیست که هرجایی به نفع‌مان نباشد بگوییم باید مدیریت می‑کرد. آن صحنه کارت داشت و آقای فغانی هم کارت داد. من خیلی به کمیته و دپارتمان داوری انتقاد دارم ولی این‌ها دلیل نمی‌شود که حق را نگویم. چرا هیچکس نمی‌گوید که تراکتورسازی بازی سه بر یک را سه بر سه کرده؟ چرا هیچکس از اشتباهات حامد لک نمی‌گوید؟ مگر قهرمانی تراکتورسازی در یک بازی رقم خورده؟ قطعا آن‌ها هم از اشتباهات داوری سود برده اند. مگر پیکان ضرر نکرده؟ مگر راه آهن ضرر نکرده؟ همه تیم‌ها هم ضرر کرده‌اند و هم سود برده‌اند. اصلا مهم نیست کدام تیم قهرمان شده و بحث من روی تیم قهرمان نیست من می‌گویم واقعیت‌ها را ببینیم.

چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟ الان اوضاع جوری شده که مربی، بازیکن و تماشاگر بعد از باخت داور را می‌کوبد.

متاسفانه ما برنامه بلند مدت برای داوران نداریم. در ایران همه می‌تواند با شرکت در کلاس‌ها بعد از هفت سال داور لیگ برتر شوند. یعنی هرکس زمان را صرف این کار کند و تئوری را هم حفظ کند می‌تواند داور شود. ولی در اروپا این اتفاقات رخ نمی‌دهد و عملکرد داوران مهم است. ممکن است یک داور در طول دو سال همه مراحل داوری را پشت سر بگذارد. الان دوره‌ای نیست که همه چیز را اختراع کنیم. بیاییم از آلمان، انگلیس، اسپانیا، کره یا ژاپن الگوبرداری کنیم.

شما در آلمان هم زندگی کرده‌اید. آن‌جا هم این اتفاقات رخ می‌دهد؟

به هرحال نگوییم که همیشه کار ما اشتباه و کار آن‌ها درست است. در کل فوتبال دنیا این مشکلات را داریم. متاسفانه این تبدیل به فرهنگ شده ولی هیچکس آن‎‌جا یقه داور را در خیابان نمی‌گیرد. الان تیم داوری بازی تراکتورسازی و نفت نتوانسته با هواپیما برگردد. این کار درستی است؟