فاضل نظری:
مسئله اسباببازی به یک گفتمان تبدیل شده است
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر میخواهیم مینهای غربی در عرصه اسباببازی را برداریم باید فکری برای ایدههای نو بکنیم و مینها را برداریم. باید همه اجزا و فعالان این صنعت در کنار هم قرار بگیرند تا اسطورههای ما، شخصیت و قهرمانهای ایرانی به کودکان شناسانده شوند.
عصر امروز 30 آبانماه، آیین معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی اسباببازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد .
فاضل نظری مدیرعامل کانون در این مراسم گفت: کسانی که نمایشگاه را از آغاز پیش بردند باید تقدیر شوند. امروز مسئله اسباببازی به یک گفتمان تبدیل شده است و بر اهمیت آن تاکید میکنند، زیرا نقشی اساسی در جامعه آینده دارد. همه ما میراثدار فرهنگ بومی خودمان هستیم و قصد نداریم جای میراث ما را قهرمانهای بیگانه پُر کنند .
او ادامه داد: خانوادهها هزینه میکنند تا قهرمانهای بیگانه وارد خانهها شوند و کودکان با آن بازی کنند؛ این بهنوعی شبیخون در عرصه اسباببازی است. در این عرصه باید همه اجزا وظایف خودشان را درست انجام دهند این حوزه احتیاج به نگاشت نهادی دارد و باید این امر در عرصه جا بیفتد .
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: اگر میخواهیم مینهای غربی در عرصه اسباببازی را برداریم باید فکری برای ایدههای نو بکنیم و مینها را برداریم. باید همه اجزا و فعالان این صنعت در کنار هم قرار بگیرند تا اسطورههای ما، شخصیت و قهرمانهای ایرانی به کودکان شناسانده شوند.
به گفته نظری، در حوزه مالیاتی، قانونگذاری و... حرفهایی زده شد و فعالان صنعتها در کنار هم جمع شدند تا تولیدکنندگان ایرانی را حمایت کنیم، در کنار اینها باید رشته دانشگاهی برای این حوزه شکل بگیرد تا در حوزه اسباببازی تمرکز شود و این حوزه را ارتقا بدهیم .
«محسن حموله» دبیر چهارمین جشنواره اسباببازی هم در این مراسم درباره اسباببازیها گفت: بازی، تمرین زیستن، آزمودن و تجربه کردن است و در این میان، جدیترین نقش بر عهده اسباب بازی است. اسباب بازی، این یگانه عنصر خیال انگیز دوران خوش کودکی در هر نسلی با شکلی متفاوت ظاهر شده و ذهن را لبریز از خاطرهها کرده است و با هر بار دیدن آن، گذشتههای تلخ و شیرین ما، مرور میشود .
او ادامه داد: اما امروز اسباب بازیها فقط برای خاطره ساختن و بازگشت به گذشته به کار نمیآیند، بلکه برای ساختن آینده خلق میشوند. آیندهای که یک سرزمین را خواهد ساخت. آینده نسلی که میبایست در هجوم انواع اسباببازیها با حفظ زندگی پاک و سرشار از لطافتشان، دست به انتخاب بزنند تا با آن به دنیایی پا بگذارند که نامش خلاقیت است .
دبیر جشنواره اسباببازی اظهار کرد: برای داشتن جامعهای خلاق و پویا و البته با نشاط، باید دنیای اسباببازیهامان نیز خلاق، پویا و با نشاط باشد. بدون شک اسباببازیها میتوانند آینده را بسازند و به یقین تحقق آیندهای مطمئن را میتوان همین حالا در غرفههای نمایشگاههای تخصصی دستاوردهای اسباب بازی ایرانی، نمایشگاه ترویجی بازی و اسباب بازی، برگزاری نشستها و کارگاههای پیرامون جشنوارههایی چون همین رویداد ملی رقم زد .
او در ادامه افزود: بیایید آینده ایران را با تولید و دسترنج مردان و زنان ایرانی بسازیم؛ شما نیک میدانید که تولید داخلی در این حوزه سالهاست با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم میکند که یکی از آن هزار، قاچاق اسباببازی و ورود آنها از مبادی غیررسمی است. دیگری عدم نظارت دقیق در حوزه عرضه و توزیع است. مقابله با این معضلات، عزمی ملی میطلبد و باید مجموعه دستگاههای اجرایی کشور برای مراقبت از آینده و البته رونمایی شایسته از محصولات ملی دست به دست یکدیگر دهیم تا کودکان و نوجوانانمان را آمیخته به مهر و ایمان تربیت کنیم.
حموله با اشاره به اینکه چهارمین جشنواره ملی اسباببازی آغازیست برای یک تمرین، «تمرین زندگی» گفت: تمرینی که باید با مشارکت یک ملت بزرگ و آبرومند، میدان ساختن آینده را برای چهارده میلیون کودک و نوجوان ایرانی فراهم آورد . ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این باوریم که این جشنواره آغاز راه است. ادامه این راه به همراهی و همدلی شما جامعه نجیب تولیدکننده اسباب بازی، جامعه فرهیخته دانشگاهی، آموزگاران، هنرمندان، فرهنگیان و مهمتر از همه پدران و مادران نیاز دارد. ما بر این باوریم که آینده بیش از امروز و دیروزها زیباتر و بهتر خواهد بود .
بیانیه هیئت داوران جشنواره
در ادامه این برنامه آزاده بیات، از داروان این جشنواره، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد که بدین شرح است: هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، آثار ثبتی، مجوز تولید، و ایده بازار مربوط به سال 1396 دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی را در روز 7 آبان ۱۳۹۷، در محل مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران مورد ارزیابی قرار دادند .
پس از بررسی اولیه 339 اثر مربوط به سال 96 شورای نظارت بر اسباب بازی در شش گروه فرهنگی، هنری، فکری، آموزشی و کمک آموزشی، رایانهای و الکترونیکی، کمک درمانی و حرکتی مهارتی، بررسی شد و 206 اثر در سه بخش ایدههای نو19 اثر، اسباببازی ثبتی 83 اثر و مجوز تولید104 اثر به مرحله نهایی راه یافت .
هیات داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، با قدردرانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بسیار خرسند است این جشنواره به دوره چهارم خود رسید و امید دارد که هر سال بر کیفیت برگزاری افزوده شود و نهادهای مرتبط با آموزش و پرورش کودکان به این رویداد بپیوندند؛ چرا که لزوم جشنواره ها و رویدادهای جمعی کمک خواهد کرد که مسیر رشد صنایع به درستی شگل بگیرد و عموم جامعه از اتفاقات داخلی آگاه شوند و اهیمت موضوع بیشتر احساس شود. صنعت اسباب بازی در ایران، صنعتی کوچک و نوپاست و نیاز به حمایت و پشتبانی رسانه ای و اطلاع رسانی عمومی دارد تا ابعاد خود را در شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیابد و مسیر روشنی را بتواند طی کند و جامعه نسبت به اهمیت و لزوم اسباب بازی برای رشد نسل آینده و حفظ میراث سرزمینشان آگاه تر شوند .
در این دوران اهمیت بازی و اسباب بازی در دوران کودکی انقدر عیان و روشن شده است که میزان رشدیافتگی جوامع با فعال بودن نهادهای آموزشی و بازی کودکان سنجیده می شود، هرچقدر کودکان هر سرزمینی بهتر بازی کنند، آینده آن سرزمین روشن تر خواهد بود. این امر خطیر نیاز به دقت و هوشیاری متولیانی دارد که در این حوزه قدم نهاده اند؛ تولیدکنندگان، طراحان، فروشندگان و بازرگانان، با چشمانی باز و مسئولیتی بسیار حساس باید گام برداند و تصمیم بگیرند، چرا که طراحی و تولید اسباب بازی صرفا طراحی و تولید یک کالا نیست، طراحی یک خط و مشی فکری، فرهنگی در سطح ملی است، طراحی و تولید اسباب بازی شکل دهنده نسلی خواهد بود که سرزمین مان را به آنها می سپاریم پس هوشیار باشیم که انچه رقم می خورد نگاهبان میراث ماست. بازی میراث مشترک همۀ انسانهاست. اما عیار بازی در هر سرزمینی سنتها، باروها، طبیعت و میراث فرهنگی و معنوی است .
هیئت داوران، آثار ارائه شده به دبیرخانه شورای نظارت بر اسباببازی در سال 1396 برای چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی، را از نظر کیفی، نسبت به سال های گذشته بالاتر دید که این موضوع بسیار امیدوارکننده است، ایده های نو و ناب در برخی از گروه ها دیده شد که جای قدردانی دارد و نشان دهنده حضور طراحان در این حوزه و اعتماد تولیدکنندگان به طراحان است که نوید بخش اتفاقات خوب در این حوزه و رشد و پویایی این صنعت خواهد بود، روشهای تولید و انتخاب مواد کیفیت بالاتری داشتند که نشان از احساس مسئولیت تولیدکنندگان در تولید اسباب بازی و شرافت آنها در رساندن کالای با کیفیت به دست کودکان و نوجوانان دارد، امید است این اخلاق حرفه ای روز به روز ترویج پیدا کند، گرافیک و بسته بندی محصولات با وجود اهمیت و ارزش آن در ارائه و فروش محصول همچنان ضعیف است و کمتر تولیدکنندگان به آن توجه داشته اند. محتوا و ایده اسباب بازی در زمینه محتواهای فرهنگی و ایرانی هنوز هم کم است و میتوان بسیار به آن توجه داشت و از این همه ثروتی که در تاریخ سرزمینمان داریم به بهترین شکل در طراحی و تولید اسباب بازی ها برای نسلی که شاید کمتر سرزمین خود را بشناسند بهره ببریم .
روزهایی که ما در حال گذار از آن هستیم، روزهای پرتلاطمی است. برای بهتر شدن حال مردمان و خصوصاً کودکان و نوجوانان ما باید تلاش بیشتری کنیم. بیایید باور کنیم که ما می توانیم، ما زنده ایم و زندگی جاری است و امید به اتفاقات خوب برای آینده داشته باشیم، امید داشته باشیم که کودکان این سرزمین دوستدار سرزمین شان خواهند بود، پس در طراحی و تولید کالا چشم مان به داشته های خودمان باشد و برای کودکان این مرز و بوم خوب بیندیشیم، راه سخت و ناهموار است صبر میخواهد، باهم بودن و یکرنگی میخواهد، کنار هم باشیم، به دنبال اتفاقات خوب باشیم، تاب ادامۀ راه را داشته باشیم و به چشمها و دستان کودکان فردا پاسخ درستی بدهیم و با آنها تمرین زندگی کنیم .
هیت داوران ضمن قدردانی از آثار طراحان و تولیدکنندگان 26 اثر را منتخب و به دبیرخانه چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی اعلام کردند. هیئت داوران چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی متشکل از حسن سیرانی، جاوید مقدمی، عادل بزدوده، محمدحسین فرجو و آزاده بیات بودند .
انتهای پیام/
ارسال نظر