معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی:
بسیاری از فیلمها اطلاعاتشان ناقص و کپی است
ایرج تقیپور گفت: بسیاری از فیلمها اطلاعاتشان ناقص و کپی است. در تلویزیون در اوایل دهه 60 اینکار را شروع کردیم 2 هزار فیلم سالها طول کشید تا آماده شود. در ابتدا قرار بود اطلاعات تمام فیلمهای بلند سینمایی را داشته باشیم که تعداد آنها 3700 عدد است.
به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، کارگاه تحلیلی پایگاه اینترنتی دانشنامه سینمایی ایران صبح امروز سوم تیرماه در موسسه رسانههای تصویری برگزار شد.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی در ابتدا گفت: فاز نخست این پایگاه اینترنتی در مدت زمان 6 ماه آماده شده است و نقاط قوت و نقاط ضعف به تیمی که مسئولیت گردآوری آن را برعهده دارد منتقل میشود تا در جهت رفع آن برآیند. از ایرج تقیپور که مسئولیت این پروژه را بر عهده داشت و همچنین از مهدی یزدانی که پیشنهاد راهاندازی چنین وب سایتی را داد تا ارزیابی خوبی در مورد فیلم ها صورت گیرد، تشکر میکنم. این پایگاه منبع جامعی از سینمای کشور برای انگلیسی زبانان خواهد بود.
در ادامه ایرج تقیپور مدیر این پروژه نیز گفت: امروز دنیا به سمت سایبری شدن میرود و سینما هم از آن مستثنی نیست. با توجه به اینکه مرجعی به زبان انگلیسی نداشتیم وب سایت دانشنامه سینمای ایران برای بخش بین الملل طراحی شده است.
بسیاری از فیلمها اطلاعاتشان ناقص و کپی است
وی با بیان اینکه اشکال بزرگ سینمای ایران این است که منابع در اختیار ما نیست، گفت: بسیاری از فیلمها اطلاعاتشان ناقص و کپی است. در تلویزیون در اوایل دهه 60 اینکار را شروع کردیم 2 هزار فیلم سالها طول کشید تا آماده شود. در ابتدا قرار بود اطلاعات تمام فیلمهای بلند سینمایی را داشته باشیم که تعداد آنها 3700 عدد است. اما بعد تصمیم گرفتیم هر فیلمی که در اداره نظارت و کتابها و منابع دیگر، فیلمهای نمایش داده شده و نمایش داده نشده را در این سایت بگذاریم.
وی با بیان اینکه نسخه فارسی این وب سایت به زودی آماده میشود، یادآور شد: تمام منابع مکتوب سینمای ایران بررسی شد.کتاب جمال امید به دلیل شیوه انتخاب اسامی کم غلط ترین منبع سینمایی است. جا دارد از جمال امید نیز تشکر کنم چون کتاب او منبعی است که در این وب سایت استفاده کردیم.
ثبت اطلاعات فیلمهای کوتاه
تقیپور درباره فیلمهای کوتاه نیز توضیح داد: تمام فیلمهای کوتاه ایرانی که در انجمنهای رسمی مثل مرکز گسترش و انجمن سینمای جوان، کانون پرورش فکری ثبت شدند را جمع آوری کردیم. در 6 ماه نخست میخواستیم فاز اول را آماده کنیم به همین دلیل تیم 70 نفره بر روی این نرم افزار کار کردند. در فاز دوم شروع به اضافه کردن فیلمهای کوتاه و کامل کردن اطلاعات فیلمها که در جایی ثبت نشدهاند، کردیم. به عنوان مثال، فیلمهایی که در هنر و تجربه برای نمایش داده شده بود؛ اما رد شده بود نیز جمع آوری شده است.
تقی پور ادامه داد: در فاز دوم اضافه کردن فیلمهای کوتاهی که در جشنوارهها شرکت کردهاند، را در برنامهمان قرار دادهایم.
امین هدایتی مدیر فنی و محتوایی وب سایت سی سینما در توضیحاتی با بیان اینکه در همین مدت 2 ماه حدود 400 هزار بازدیدکننده از فیلمها داشته ایم گفت: 35 هزار پوستر و تصویر از صحنه و پشت صحنه فیلمها در وب سایت موجود است.28 هزار نفر پروفایل دارند که شامل همه افراد از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب است. 22 ژانر در وب سایت تعریف شده است و علاوه بر آن 3600 فیلم بلند و 6500 فیلم کوتاه ثبت شدهاند.
وی ادامه داد: در فاز اول 300 بازیگر که بیشترین فیلمها را بازی کردند وارد شدند و در فاز دوم بقیه اطلاعات در این زمینه نیز وارد و کامل میشود.فیلم ها در این سایت به 5 بخش تقسیم شدهاند. از دیگر موارد این است که در هر سال اتفاقات سینمایی را نمایش میدهد.
ویکی پدیای فیلمهای ایرانی
هدایتی همچنین گفت: هدف گذاری اولیه مان این است که فیلمهای ایرانی در مرحله بالایی از سرچ قرار گیرند و این وب سایت ویکی پدیای فیلمهای ایرانی باشد. بعد از رونمایی این وب سایت به عنوان ریچ کانتکت برای گوگل معرفی میشود.از دیگر اتفاقات پیدا کردن تیزرهای فیلمها و پشت صحنه های فیلمها است که اطلاعات آن در دست اجرا است.
لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی که در این جلسه حاضر بود گفت: در فاز اول باید به این سوال پاسخ داد که مخاطبین این سایت چه کسانی باید باشند و چه کسانی میتوانند بیشترین بهره برداری را داشته باشند؟ این دانشنامه باید پاسخگوی توقعات ما باشد و سرچ این وب سایت باید به گونهای طراحی شود تا بتوانیم فیلمهایی که در سایت های دیگر نمی توانیم پید ا کنیم را بیابیم.
علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینما نیز گفت: این وب سایت می تواند شورای علمی داشته باشد به این معنا که بگویند چه چیزاهایی را از کجا می توانیم بدست آوریم. برای راهاندازی این وب سایت زحمت کشیده شده اما باید توجه داشته باشیم تا غلبه تکنولوژیست کار را به جایی نبرد که مجبور شویم دائم آمار و ارقام دهیم و از محتوا باز بمانیم.
محمدعلی صفورا عضو هیات علمی گروه انیمیشن و سینمای دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: دانشجویان سینما برای تحقیق و پژوهش منبع مشخصی ندارند بنابراین راه اندازی چنین وب سایتی ضروری بود.اما باید توجه داشت که هویت بصری یکپارچه در یک سایت بسیار مهم است. صاحبان فیلمها مهمترین کسانی هستند که میتوانند اطلاعات این سایت را کامل کنند. دخیل کردن فیلمسازها میتوانند این دایره المعارف را کامل کنند.
بانک اطلاعاتی کامل برای سینمای ایران
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم اظهار کرد: من بارها با آرشیوهای سینمایی سر و کار داشتم و بر روی آنها کار کردم، میدانم در این زمینه چه محدودیت هایی داریم و هر قدمی که در این خصوص برداشته شود ارزشمند است.اتفاقهایی اینچنینی برای کسانیکه کارهای پژوهشی انجام میدهند بسیار مفید است و امیدوارم با رفع نواقصی که مطرح شد بانک اطلاعاتی کاملی از سینمای ایران در اختیار داشته باشیم.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما که در این مراسم حضور داشت، گفت: یکی از مظاهر دیجیتال اصلاح است. در کشور ما جمع آوری و حفظ اسناد کار مشکلی است. یقین دارم ایرج تقی پور با اصلاحات جدی، اینکار را در حدی که به توسعه سینمای ایران کمک کند پیش می برد زیرا اگر تنها به شکل آکادمیک باشد ارزش های خود را از دست می دهد.
وی ادامه داد: آقای تقی پوراز شما میخواهم از ایده های محققانه غافل نشوید و تحقیق کنید که این وب سایت قرار است با سینمای ایران چه کند؟ در کار پژوهشی فعل اشتباه و عطف غلط موجب می شود تا بار علمی فرو بریزد.
خسرو نقیبی، محسن هاشمی، امیرحسین ثنایی، مهرداد فراهانی ، رزیتا فرنودی، فرانک آرتا، مریم نقیبی و علی بختیاری از جمله افرادی بودند که از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی به عنوان کارشناس به این کارگاه دعوت شده بودند و نظرات خود را درباره پایگاه اینترنتی cic مطرح کردند.
مهدی یزدانی مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری نیز در این جلسه حاضر بود.
پایگاه اینترنتی دانشنامه سینمایی ایران به آدرس www.cicinema.com قابل دسترسی است.
انتهای پیام/
ارسال نظر