جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با حضور مصطفی کیایی؛ کارگردان و تهیه کننده فیلم، بهرام رادان، محسن کیایی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل، محسن کیایی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، حسین امیدی، بازیگران فیلم، نیما جعفری‌جوزانی؛ تدوینگر، فرید فصیحی؛ طراح جلوه های ویژه، حسن خلیلی؛ فیلمبردار با مدیریت محمود گبرلو، عصر امروز یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه در پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای جلسه خبرنگاری  در مورد بسته بودن پلان‌ها و نشان دادن حادثه پلاسکو در نمای بسته پرسید که مصطفی کیایی در پاسخ گفت: هدف ما در اصل پلاسکو نبود. مثل هر فیلمی که به یک واقعه گره خورده است و درام روایت‌گر یک ماجرای واقعی است، طبیعی است که ما هم به اندازه نیازمان به حادثه پلاسکو به عنوان ماجرایی واقعی ورود کردیم. کسی که برای دیدن پلاسکو فقط آمده باشد واقعا طبیعی است که این طور فکر کند.

وی افزود: وقتی در مورد پلاسکو حرف می‌زنیم، مردم نزدیک به 10 گیگ حافظه بصری از این مکان را دارند و ما نمی‌توانستیم هیچ خطایی داشته باشیم، پس تصمیم گرفتیم که تا جایی که می‌شود، نمای باز داشته باشیم، اما به هر حال شدنی نبود. از خیابان جمهوری تا حافظ هر جایی که عمق را نشان می دادیم،  سعی کردیم هم لانگ شات داشته باشیم هم نمای بسته. به هرحال واقعیت این است که اگر من این فیلم را نمی‌ساختم، کسی سراغ این موضوع نمی‌رفت به این دلیل که این فیلم‌ها هزینه بالایی دارد. من 3 میلیارد پول از جیب خودم گذاشتم تا فیلم را بسازم. من باید سراغ ارگان خصوصی می‌رفتم که در آن صورت نظرات خودشان را القا می‌کردند. من فکر می‌کنم تا همین‌جا هم مردم تحت‌تاثیر قرار گرفته بودند؛ البته نمی‌خواستیم خیلی پیش برویم و از فیلم بیرون بزند.

یکی از خبرنگاران درباره علت تکرار  زوج محسن کیایی و بهرام رادان سوال پرسید که مصطفی کیایی در این زمینه گفت: من بازیگرانم را براساس معیارهای خودم انتخاب می‌کنم و به گیشه کاری ندارم. من افتخار می‌کنم با کسانی کار می‌کنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کار کنم که جایگاه خودش را می‌شناسد و به این نکات توجه دارم. اگر این زوج جواب بدهد، در کارهای دیگر هم از آنها استفاده می‌کنم و همین طور از سحر دولتشاهی و همه اعضای دیگر.

در ادامه این نشست خبری، یک خبرنگار  از بهرام رادان درباره شباهتها و تفاوتهای نقش او در«بارکد» و «چهار راه استانبول» سوال کرد که رادان در پاسخ به وی گفت: من اولین باری است که فیلم را می‌بینم و نمی‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدی نقش‌هایم هستم و نیمه خالی کارم را بیسشتر می‌بینم. البته خوشحالم سابقه فیلم «بارکد» این قدر قوی در ذهن نشسته و همه ما در روزهای فیلمبردای به این موضوع فکر می‌کردیم. ما اول در «عصر یخبندان» باهم کار کردیم، در کنار سحر دولتشاهی. در «بارکد» و این فیلم دو دوست بودیم و از طبقات و ژانرهای مختلف کار می‌کردیم. من این نکته‌ای که می‌گویید را ضعف نمی‌دانم. سعی کردیم با خانواده‌ای که قبلا هم کار کرده بودند، وقتی وارد کار شدیم به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خودمان براییم. اینکه نقش‌هایی که این خانواده می‌سازند، در ذهن شما نقش می‌بندد، به دلیل قدرت فیلمسازی این خانواده است.

رعنا آزادی‌ور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره علت کم کاری خود گفت: مسیری که طی می‌کنم، انتخاب من بوده. از ابتدا که وارد این کار شدم، تقریبا سالی یک کار کرده‌ام. بعد از مدتی فهمیدم کار خوبی نمی‌کنم که کم کارم، اما در سینمای ما کسی به این نکته فکر نمی‌کند که به خودم سخت می‌گیرم. من این فیلم را بسیار دوست دارم و خوشحالم که این امکان به من داده شد که در کنارشان باشد.

در ادامه جلسه یک خبرنگار درباره علت گنجاندن حادثه پلاسکو را در درام سوالی را مطرح کرد که کارگردان فیلم در پاسخ گفت: من هم مثل همه ایرانیان در رابطه با پلاسکو جوگیر شدم و گفتم باید فیلمی بسازم. در مورد یازده سپتامبر هم خیلی فیلم ساختند. من تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که به پلاسکو ربط داشته باشد. پلاسکو هم سیاسی بود هم تجاری. بحث من اقتصاد بود. پلاسکو اقتصاد ما بود که ریخت. جوانانی بود که تولید می‌کردند و من هم دوستان زیادی دارم که به صورت نصف قیمت، جنس چینی می‌آورند و جایگزین تولید داخلی می‌کنند. چهارراه استانبول نماد تولید داخلی است. من فقط هدفم یادآوری نبود ولی سعی می‌کردم بیشتر از نیاز درام  به این موضوع ورود پیدا نکنم.

یکی از خبرنگاران درباره نقش «ماهور الوند» سوال پرسید که الوند در مورد نقش خود گفت: اگر تصور می‌شود که از پس نقش برآمده‌ام، دلیلش در وهله اول تلاش کارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلی برخورد می‌کنم و انتخاب‌هایم را باعشق انجام می‌دهم. وقتی عاشقانه کار می‌کنیم، توان و انرژی می‌گذاریم و اگر از فیلم رضایت دارید، خوشحالم.

مهدی پاکدل نیز در این نشست درباره نقش خود گفت: هر بازیگری نقش‌های زیادی انتخاب می‌کند، اما این نقش برایم عزیزتر است. آتش‌نشان‌های واقعی سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود می‌گفتند. این نقش برایم بار مسئولیت داشت و نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. من سعی کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم.

مصطفی کیایی افزود: ماهور الوند خیلی باهوش است و کارگردان، بازیگران باهوش را دوست دارد. دلیل اول پیشرفت‌های ماهور، دقت و هوش او است.

کیایی در پاسخ به سوالی در مورد موسیقی فیلم هم گفت: من همیشه موسیقی در فیلم‌هایم، اولویت دارد. در مورد موسیقی، به دنبال یک اتفاق تازه بودم و در نهایت قطعه موسیقی فیلم را علیرضا قربانی خواند.

وی همچنین گفت: من فیلم را با اسم پلاسکو ثبت کردم و اسم را تغییر دادم که کسی فکر نکند که عنوان پلاسکو را برای فروش انتخاب کرده‌ام.