آیت الله ری شهری در جلسه تفسیر قرآن کریم عنوان کرد:
چرا هشدارهای قرآن برای کافران تاثیر ندارد؟
آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم در تفسیر آیه ششم از سوره مبارکه بقره گفت: در این آیه تاکید شده است که هشدارهای قرآن برکافران تاثیری نخواهد داشت، زیرا آنها به هیچ وجه ایمان نخواهند آورد.
، به نقل از آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، آیت الله محمدی ری شهری با استناد به آیه 19 سوره انعام بیان کرد: بنا بر تصریح قرآن کریم، خداوند میان پیامبر(ص) و مردم گواه و شاهد است و قرآن به پیامبر(ص) وحی شده تا با آن مردم را و هر آنکس را که این پیام به او برسد هشدار دهد.
رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایت آمده است که روزی پیامبراکرم (ص) بر بلندی کوهی در مکه قرار گرفت و فریاد « یا صباحا » سرداد که نوعی فریاد هشدارآمیز برای مردم آن دوره شناخته میشد و پس از اینکه همه مردم در آن منطقه جمع شدند، ابتدا پیامبر(ص) فرمودند که اگر به شما بگویم دشمنی امشب میخواهد به شما شبیخون بزند، سخن مرا باور میکنید؟ همه گفتند: ما از تو دروغی نشنیدهایم تو صادق و امین هستی، پس سخنت را باور میکنیم، رسول اکرم (ص) در پاسخ فرمودند که من شما را از عذاب شدید و خطرناکی میترسانم که اگر راهی که به شما معرفی کردهام، انتخاب نکنید، آن عذاب در انتظار شماست، در این میان ابولهب با اینکه عموی پیامبر بود، خطاب به پیامبر(ص) فریاد زد: ما را دعوت کردهای از این سخنان به ما بگویی «تباً لک»(یعنی دستهایت بریده باد) و در این حال سوره شریفه « تبت یدا ابی لهب و تب» نازل گردید.
آیت الله محمدی ری شهری در ادامه گفت: در روایت آمده است که پیامبر اکرم(ص) پس از آیه شریفه «و انذر عشیرتک الاقربین ...» خویشان و نزدیکان خود را فراخواند به آنان فرمود: « ای مردم! بلدِ راه به کسان خود دروغ نمیگوید و من اگر هم دروغگو بودم، به شما دروغ نمیگفتم به خداوندی که هیچ خدایی جز او نیست، من فرستاده به حق خدا به سوی شما خصوصا و به سوی همه مردم عموما هستم به خدا قسم همان گونه که میخوابید، میمیرید و همان گونه که بیدار میشوید، برانگیخته خواهید شد و مطابق کردارتان حسابرسی خواهید شد و در برابر نیکی، پاداش نیک خواهید یافت و در برابر بدی، کیفر بد خواهید چشید بهشت جاویدان در کار است و دوزخ همیشگی. »
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) یادآور شد : مردم در پاسخ به هشدارهای قرآن دو دستهاند، یکی کسانی که دعوت قرآن را میپذیرند یعنی متقیان و نیز کسانی که دعوت قرآن را نمیپذیرند که آنان نیز به دو گروه کافران و منافقان تقسیم میشوند.
آیت الله محمدی ری شهری با طرح این پرسش که اکثر پیروان نخستین پیامبر(ص)، ابتدا کافر بودند و پس از بعثت آن حضرت مسلمان شدند در بیان دلیل اینکه قرآن میفرماید هشدار پیامبر در کافران اثری ندارد گفت: مقصود از کافران، همه افراد غیر مسلمان نیست بلکه گروه خاصی از آنها است وکافران به سه دسته کافری که نه خوب است و نه بد، کافر خوب و نیز کافر بد تقسیم میشود که در جلسه آینده ان شاء الله توضیحات آن بیان خواهد شد.
ارسال نظر