ناگفتههایی از یک انتخاب سینمایی
مرتضی رزاقکریمی گفت: هیأت انتخاب بخش مستند فیلم فجر از ابتدا تأکید داشتند که به طور مستقل و بدون هیچ پیشفرضی همه فیلمهای متقاضی این رویداد را ببینند.
مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چقدر موفقیت فیلمها در جشنواره حقیقت در انتخابشان برای حضور در جشنواره فیلم فجر تاثیر داشته است، با بیان این مطلب ادامه داد: سه سال قبل دو فیلمی که جایزه بهترین کارگردانی و بهترین تهیهکنندگی را از جشنواره حقیقت گرفته بودند، مستقیم وارد رقابت فجر میشدند اما از سال گذشته این قانون منتفی شد و هیأت انتخاب فجر بدون این که در نظر بگیرند چه فیلمی برگزیده حقیقت بوده است، فیلمها را دیدند و در نهایت انتخاب کردند.
او تصریح کرد: تاکید هیات انتخاب فجر بر این بوده است که بدون هیچ ملاحظهای فقط فیلم خوب را انتخاب کنند.
رزاقکریمی در پاسخ به این که هیات انتخاب فجر به هر حال از فعالان عرصه سینمای مستند هستند بنابراین بعید است که بتوانند بدون درنظر گرفتن سابقه یک فیلم در جشنواره حقیقت آن را ببینند توضیح داد: فقط آقای سام کلانتری از اعضای هیات انتخاب فجر در جشنواره حقیقت جزو هیات انتخاب فیلمهای نیمه بلند بودند. بنابراین فیلمهای بلند متقاضی فجر را ندیده بودند و در عین حال دیگر دوستان مستندساز حاضر در هیات انتخاب فجر نیز اذعان داشتند که به دلیل شلوغی پردیس چارسو جز یکی دو فیلم در جشنواره حقیقت فیلمی را ندیده اند.
وی ادامه داد: تاکید می کنم هیات انتخاب بدون هیچ ملاحظهای فیلمها را برای فجر انتخاب کرده است و اتفاقا از بین فیلمهای متقاضی فجر، 24 فیلم داشتیم که در جشنواره حقیقت نبودهاند. بنابراین انتخاب فیلمها براساس معیارها و کیفیت فیلمها بود.
او با اشاره به اعتراضهایی که برخی صاحبنظران نسبت به عدم انتخاب برخی فیلمهای موفق جشنواره حقیقت برای فجر داشتند ادامه داد: به هر حال برخی فیلمهایی که در جشنواره حقیقت موفقیتهایی داشتند در فجر انتخاب نشدند و این نشان میدهد که هیات انتخاب فجر کاملا مستقل عمل کرده است و این تقابل آرا و نظرات جالب است.
رزاق کریمی در پاسخ به اینکه اما درباره مستند «ننا» با وجود اینکه جایزه ویژه هیات داوران جشنواره حقیقت را گرفت و در 6 بخش نامزد دریافت جایزه بود اما در جشنواره فجر انتخاب نشده است. به نظر تفاوت آرا در این بخش خیلی مشهود است؟! گفت: مستند ننا را مستند ارزشمندی می بینم با توجه به سابقه کاری خودم در عرصه سینمای مستند این اثر را نزدیک به نگاه خودم میدانم اما سلیقه هر هیأت انتخابی با هیات انتخاب دیگر میتواند فرق داشته باشد. باید در سینما و در سینمای مستند به طور خاص قواعد جشنواره را از مرحله انتخاب تا اهدای جایزه بپذیریم.
معتقدم مستند ننا اثر بسیار ارزشمندی است که در مرحله نهایی و در جمعبندی هیات انتخاب فجر قرار نگرفت.
او با اشاره به تفاوت سلیقه هیاتهای انتخاب جشنوارهها دوباره تاکید کرد: پس تفاوتهایی در معیارهای انتخاب و سلیقه هیاتهای انتخاب وجود دارد و اگر عینا سینما حقیقت کپی شده بود این نتیجه نمیشد و به همین دلیل چند فیلم موفق حقیقت در فجر دیده نشدهاند .
مدیر بخش مستند جشنواره فیلم فجر خاطرنشان کرد: وقتی فیلم را برای یک رویدادی ثبت نام میکنیم قطعا به عنوان سازندگان آن اثر باید بپذیریم که ممکن است در رقابت بین 50 تا 60 فیلم پذیرفته نشود بنابراین انتخابنشدن آن فیلم از ارزش آن اثر کم نمیکند.
وی ادامه داد:واقعا اگر امکانش را داشتم از 70 فیلم متقاضی فجر 50 فیلم را برای حضور در این رویداد میپذیرفتم و به 20 فیلم هم جایزه می دادم اما فرصت و امکانات این اجاز ه را نمی دهد. در سینما حقیقت هم با وجود اینکه جشنواره سینمای مستند است ما 30 فیلم را توانستیم در رقابت شرکت بدهیم.
رزاق کریمی همچنین محدودیتی که امسال در جشنواره فجر به وجود آمد که مستندهای متقاضی در هیچ جشنوارهای به جز حقیقت نباید پیش از این به نمایش درمیآمدند گفت: این قانون در حمایت از تولیدات ملی و خصوصا فیلمهای مستند بالای 70 دقیقه است و من فکر می کنم با توجه به اینکه سینمای مستند ما امکان عرضه ندارد نباید این فرصتها را از این سینما دریغ کنیم و اگر بخواهیم میان عموم مردم سینمای مستند را فرهنگ سازی کنیم بهترین فرصت جشنواره فجر است.
ارسال نظر