"ساخت ایران" پیشگام در شبکه نمایش خانگی
"ساخت ایران" نظر بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان سینما را به فیلمسازی در شبکه نمایش خانگی جلب کرد.
به گزارش پارس، مجتبی اردشیری منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با باشگاه خبرنگاران درخصوص پخش "ساخت ایران" گفت: کمترین اهمیت "ساخت ایران" در شبکه نمایش خانگی این بود که توجه بسیاری از کارگردانان و تهیه کنندگان را به یک بخش ویژه رسانه های عمومی جلب کرد، بخشی که هم آزادی های سینما هم تاثیرگذاری و مخاطب محوری تلویزیون را در بر داشت، در چنین شرایطی "ساخت ایران" وارد شبکه نمایش خانگی می شود و با توجه به پتانسیل هایی که دارد مورد استقبال قرار می گیرد .
وی افزود : در نگاه نخست این سریال داستان محرک و پر جذبه ای دارد که تلاش می کند به مدد شخصیت پردازی های بسیار قوی خود و همچنین تکیه بر کمدی موقعیت مخاطب را به سمت خود جذب کند و سریال در این مسیر توفیقات بسیاری بدست می آورد.
موقعیت های داستانی نه تنها بر پایه داستان کلاسه بندی شده بلکه بیشتر در راستای انطباق واکشن های کاراکترها با محیط پیرامون خود شکل می گیرد
این منتقد سینما ادامه داد: بنابراین مخاطب با سه ضلع کمدی شخصیت محورانه، کمدی موقعیت و کمدی محیطی مواجه است که این مهم با یک نوشته خوب و بازی های روان و اجرای مسلط از جانب سازندگان "ساخت ایران" بسیار خوب به بار می نشیند.
وی افزود: اما از اواسط تا انتهای اثر احساس می شود مضیقه مالی قدرت انتخاب را از سوی عوامل اجرایی می گیرد چرا که به یک باره میزانسن ها از نظر نرم اقتصادی تنزل می یابد و به روشنی احساس می شود که این اتفاق نمی تواند مورد رضایت صاحبان اثر باشد ،کما اینکه کارگردان و تهیه کنندگان و بازیگران سریال در ماههای بعد نسبت به این مضیقه های مالی و تاثیراتی که در شکل کیفی اثر می گذارد اعتراض می کنند .
اردشیری تصریح کرد :از زمان پخش و نمایش "ساخت ایران"تا به امروز کمدی های بسیاری وارد شبکه نمایش خانگی شد، اما به جرأت می توان ادعا کرد که حداقل هیچ یک از کمدی های کار شده در این سالها نتوانستند از نظر شخصیت پردازی و بداعت های خوبی که سریال به کار گرفته شده بهره مند باشند.
وی در خصوص ساخت آثار ایرانی در خارج از کشور گفت: یک پایه از کمدی کار مبتنی بر کمدی محیطی است یعنی اتفاقی که در ردکارپت می افتد می تواند در ایران هم بیفتد اما جنس کمدی ها و پردازش فیلمنامه به این وسعت صورت نمی گیرد و طبعأ دو محدودیت برای کمدی به وجود می آید مهم آن است که صاحبان اثر مخصوصأ فیلمنامه نویس استفاده ی بهینه از آن محیط خارجی را به عمل بیاورد یعنی یک انطباق درست میان کمدی موقعیت و کمدی محیط که "ساخت ایران" توانست از این فضا نهایت استفاده را به عمل بیاورد در حالی که بودند فیلمنامه نویس و سریال هایی که در خارج از ایران ساخته شده اما به هیچ ضرورتی دیده نشده که لوکیشن های این فیلم از مرزهای ایران خارج بشود.
ارسال نظر