چه کسی به این فیلمها مجوز حضور در جشنوارههای خارجی را میدهد؟
کیهان نوشت:
با نگاهی به آخرین جشنواره خارجی با موضوعیت ایران در پاریس و با توجه به موج سینمای سفارتی در کشور میبینیم که متاسفانه مجوز حضور خارجی فیلمهای ساخت داخل راحتتر از پروانه نمایش داخلی صادر میشود و این از اصول یک ایرانی غیرتمند به دور است.
به گزارش فارس، همیشه انتقادها به پروانه نمایش داخلی در سینمای ایران گسترده و بسیار است؛ اینکه چرا برخی فیلمهای ضدارزش یا بیارزش میتوانند از شورای مربوطه پروانه نمایش بگیرند. اما در طرف دیگر مجوز نمایش بینالملل فیلمهای ایرانی با همین مضامین کمتر مورد توجه قرار میگیرد. چه اینکه بسیاری از این فیلمهای ضدارزشی به عنوان نماینده ایران در کشورهای خارجی و جشنوارههای بینالمللی حضور پیدا میکنند و چهره نادرستی از ایران و ایرانی را به مریی و منظر جهانیان قرار میدهند.از جمله این اتفاقات «دومین جشنواره سینمای ایران در پاریس» بود که از 6 تا 17 ژوئن ( 16 تا 27 خردادماه) در محله پنجم پاریس برگزار شد. بامشاد پورولی، یکی از دبیران جشنواره به یورونیوز میگوید: «عنوان جشنواره، سینماهای ایران است، با علامت جمع، زیرا از ابتدا، قصد ما این بود که از طریق سینمای مستقل ایران، فیلمهای تولید شده در این کشور را به نمایش بگذاریم اما فیلمهای هم که طی دهه گذشته در خارج از ایران تولید شدهاند، در جشنواره ارائه میشوند بنابراین هدف این بوده که گفتوگویی میان سینمای بیرون و درون ایران برقرار شود.» این جشنواره اما با توجه به فیلمهایی که از سینمای ایران انتخاب کرده نشان داده است که بیشتر به فیلمهای زیرزمینی در ایران اعتقاد دارد چه اینکه سخن بیشتر شرکتکنندگان در این جشنواره همین است. جشنواره فیلمهای ایرانی پاریس یکی از دهها اقدام جریان سینمای سفارتی در کشور برای نشان دادن چهره نادرستی از ایران به جهانیان است اما نکته مهم در این بین توجه بیش از پیش به مجوزهای اکران خارجی است.
ارسال نظر