پایگاه خبری تحلیل پارس- دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران، برای ارائه لایحه جامعی به منظور کمک به خسارت دیدگان حوادث طبیعی در شهر تهران در جریان برگزاری هشتاد و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

احمد مسجدجامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از بررسی طرح مذکور خاطر نشان کرد: این طرح بخشی از سند در دست تهیه کمیسیون نظارت شورا مبنی بر بررسی حقوقی و قانونی وظایف دستگاه های ذی مدخل در ارتباط با حوادث غیر مترقبه شهر تهران است.

وی در ادامه یاد آور شد: به دلیل سرگردانی شهروندان حادثه دیده طوفان در تهران، از کمیسیون نظارت و حقوقی شورا خواستیم تا پیش از ارائه طرح جامع اصلی، تکلیف خسارت حادثه دیدگان و نحوه کمک رسانی به آنها هرچه سریعتر تعیین و  مشخص شود. بنابراین طرح فوق تنها برشی از آن طرح جامعی است که کمیسیون نظارت و حقوقی شورا در آینده ارئه خواهد کرد.

پرویز سروری رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا ضمن تایید سخنان رییس شورا خاطر نشان کرد: این طرح با استفاده از نظرات دستگاه های ذی ربط در ستاد حوادث غیر مترقبه کشور تهیه شده است. در طرح اصلی که تهیه آن روبه اتمام است مباحث بیمه ایی و ایجاد صندوقی برای ذخیره سازی اعتبارات مورد نیاز در مواقع اضطراری نیز دیده شده است.

مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز یادآور شد؛ تصویب چنین طرحی این تصور را به وجود نیاورد که از این پس شهرداری تهران، خسارت های احتمالی حوادث غیر مترقبه را پرداخت خواهد کرد؟ چرا که از نظر حقوقی، وظیفه ایی برای پرداخت مالی به خسارت دیدگان حوادث غیرمترقبه ندارد چراکه ستاد مستقر در وزارت کشور مسوول اصلی پرداخت خسارتهاست.

محمدمهدی تندگویان نیز پیشنهاد داد در این طرح پرداخت خسارت برای درختانی که از بین می روند نیز در نظر گرفته شود.

وی در ادامه گفت: در جهت تشویق خفظ باغات، بهتر است تسهیلاتی را برای باغ داران و دارندگان فضاهای سبزی که در چنین حوادثی دچار خسارت می شوند در نظر گرفته شود.

در نهایت طرح مذکور به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

در ماده واحده طرح آمده است که شهرداری تهران می بایست ظرف مدت 4 ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه با در نظر گرفتن وظایف و اعتبارات در نظر گرفته شده سازمان ذی ربط در حوادث غیر مترقبه کشور و سایر قوانین و مقررات، لایحه جامعی به منظور کمک به خسارت دیدگان  حوادث طبیعی آنی در شهر تهران تهیه و به شورا ارائه کند.

در ادامه این جلسه شوراس شهر، بحث دیگری نیز مطرح شد که در مورد یک فوریت طرح "الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه به روزرسانی اطلس شهر تهران  مورد بررسی قرار گرفت.

مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری شورا با اشاره به ضرورت به روزرسانی سامانه اطلاعات معابر شهر تهران در توضیح طرح گفت:در سامانه اطلاعات شهرداری در مجموع 65 هزار خیابان، پل‌،کوچه و میدان وجود دارد که قابل نامگذاری هستند که از این مجموع 25 هزار مورد آن مصوبه شورا را ندارند و بر اساس قانون شورای شهر مسئول نامگذاری این معابر است کند.

وی افزود: همچنین 5 هزار و 900 معبر نیز فاقد نام هستند که برای شهروندان ایجاد مشکل کرده است، بنابراین براساس این طرح می‌خواهیم شهرداری را ملزم کنیم تا سامانه اطلاعاتی خود را به روز و تعاریفش را با شورا یکی کند.

شاکری با اشاره به موضوع حفظ هویت محلات، خاطرنشان کرد: در این طرح به موضوع نامگذاری محلات و شناسنامه‌دار شدن نقاط تاریخی و فرهنگی محلات برای بهره‌برداری بهتر مردم نیز تأکید شده است.

قائمی مدیر عامل سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران نیز با قرائت گزارشی از وضعیت نام معابر و خیابان‌های اصلی شهر تهران گفت: در تهران 58 بزرگراه، 263 بلوار، 1892 خیابان اصلی، 12 هزار و 686 خیابان فرعی، 16 هزار و 750 کوچه‌، 32 هزار و 780 بن بست، 617 میدان داریم که اطلاعات آن‌ها در بانک اطلاعاتی شهرداری ثبت شده است.

وی در ادامه به میزان معابر فاقد نام در شهر اشاره کرد و افزود: در بانک اطلاعاتی فوق 29 خیابان اصلی فاقد نام ، یک هزار و 215 فرعی، یک هزار و 232 کوچه، 4 هزار و 272 بن‌بست، 42 بلوار و 140 میدان فاقد نام هستند.

قائمی دلیل بی‌نام برخی معابر شهر را اجرایی نشدن سیسیتم مکانیزه در ثبت و اجرای نامگذاری‌ها دانست و خاطرنشان کرد: در پاره‌ای از مواقع برخی نام‌ها به کرات روی معابر نامگذاری شده‌اند.

وی مستند این سخن خود را نیز وجود 38 بن‌بست به نام آزادی، 3 بلوار به نام لاله دانست و گفت: البته تکرار برخی اسامی‌ بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که به آن اشاره داشته است.

احمد مسجدجامعی نیز با لحنی طنز گونه یادآور شد: ما بن‌بست مطبوعات را دیده‌ایم اما آین‌که آزادی را هم بن‌بست کنند نه ... .

معصومه آباد نیز یادآور شد: در دوره سوم شورا طرحی مبنی بر شناسنامه محلات به تصویب رسیده بود که در آن اطلاعات کاملی از آن‌چه در محلات وجود دارد ثبت می‌شد.

او تأکید کرد که برای نامگذاری معاب ما مشکلی نداریم مشکل تنها در بخش ثبت و به روزرسانی اطلاعات در سیستم است.

محسن پیرهادی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر نیز افزود: به روزرسانی اطلاعات حداقل انتظاری است که ما می‌توانیم از چنین طرحی داشته باشیم. مشکل شهروندی از آن‌جا آغاز می‌شود که شبکه اطلاع‌رسانی هوشمندی در شهر نداریم. الآن در عصری از تکنولوژی هستیم که صحبت از هوشمندی اطلاعات در آن است.

علیرضا دبیر- رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز به کمیسیون نامگذاری شورا پیشنهاد کرد به منظور تسهیل در آدرس دهی علاوه بر نام مطهر شهدا کوچه‌های شهر تهران را کدگذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه نامگذاری کوچه‌ها به نام مطهر شهدا کار بسیار پسندیده‌ای است، اظهار داشت: برای تسهیل در آدرس دهی در کنار نام پاک شهدا کوچه ها را با اعداد مشخص کنید. نام کوچه‌ها در برخی از موارد دیده می‌شود که تنها به زبان فارسی نوشته شده‌اند. در حالی که ضروری است نام انگلیسی کوچه نیز بر روی تابلو ذکر شود.

در نهایت اعضای شورا طی تصویب یک فوریت طرحی بر به روزرسانی اطلس شهر تهران تأکید کردند.