به گزارش پارس به نقل از مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت لایحه اجازه افزایش سهام جمهوری اسلامی ایران در بانک بین المللی تامین و توسعه با ۱۶۱ رای موافق، ۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع از ۱۹۵ رای تصویب شد.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در بیان دلایل اهمیت و دو فوریت این طرح گفت: دولت در رابطه ای که با مجامع بین المللی دارد سعی در ارتقای جایگاه خود برای رای دهی دارد.

وی افزود: یکی از مطالب مهمی که در چند سال اخیر در دستور کار کشورهای در حال توسعه و یا توسعه یافته قرار دارد افزایش قدرت رای دهی و توان مقابله با کشورهای پیشرفته و یا توسعه یافته صنعتی است، در طی سال های متمادی در تشکیل کمیته های حقوقی و فنی این موضوع توسط کشورهای مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تفاهم شد که به تدریج سهمیه کشورهای در حال توسعه یعنی قدرت رای دهی کشورهای کمتر توسعه یافته به نسبت کل آرا در موسسه بین المللی ترمیم و توسعه افزایش پیدا کند.

علیشیری در ادامه افزود: این اتفاق رخ داد، بخش عمده ای از سهام کشورهای توسعه یافته کم شد و به ویژه به کشورهایی داده شده که حداقل سهام را در این بانک داشتند. در فرآیند بررسی ها ۱۵ یا ۱۶کشور به اصطلاح توسعه یافته تر سهمشان کاهش پیدا کرد که از جمله این کشورها جمهوری اسلامی ایران، عربستان، آرژانتین، برزیل، چین و هند هستند که با اعتراض این کشورها مواجه شد.

وی اظهار داشت: بعد از بررسی ها تصویب شد که این کشورها سهام قبلی شان دست نخورده باقی بماند یعنی جمهوری اسلامی داشتن با داشتن ۱.۴ درصد از سهام کل بانک جهانی با این افزایش حق صدا سهامش را در بانک جهانی حفظ کند. البته این افزایش سرمایه تعهدی است و بنا نیست که ما بهایی را پرداخت کنیم یعنی تنها اعلام می کنیم که فرآیندهای این افزایش سرمایه انجام شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گفت: علت دو فوریت این لایحه به این خاطر است که ما حداکثر تا پنجشنبه فرصت داریم اعلام کنیم که مراحل قانونی افزایش سرمایه طی شده است.