به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، " راد لوبرز" ، نخست وزیر سابق هلند از حزب دموکرات مسیحیان این کشور که بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۴ میلادی در این سمت بود، با تایید وجود تسلیحات آمریکایی در پایگاه هوایی" وولکل" تابوی سیاست های اروپایی را درهم شکسته است.

این مرد سیاستمدار برجسته هلندی در اظهاراتش قابلیت این تسلیحات اتمی را در کشورش که به دوران جنگ سرد و رقابت ایالات متحده با شوروی سابق باز می گردد، کم اهمیت شمرده و بی فایده دانست و خواستار انتقال و خروج این تسلیحات اتمی از خاک اروپا و بازگشت آنها به آمریکا شد.

نخست وزیر سابق هلند در یک مستند تلویزیونی افزود: تمایلی ندارم که این ابزار احمقانه همچنان در سال ۲۰۱۳ میلادی در هلند بماند. گمان می کنم که این ابزار بی مصرف بخشی از اندیشه های نظامی است.

یکی از سخنگویان نیروی هوایی سلطنتی هلند از تایید اظهارات مطرح شده توسط نخست وزیر سابق این کشور امتناع کرده و گفت که در مورد این مسائل هیچ گاه سخن گفته نمی شود.

مقام های هلندی به روزنامه تلگراف گفتند که این تسلیحات، بمب های اتمی حرارتی موسوم به بی-۶۱ هستند که جزو تسلیحات اولیه و ابتدایی" زرادخانه پایدار" آمریکا پس از جنگ سرد محسوب شده و چهار برابر از بمب های اتمی استفاده شده در هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ میلادی قدرتمندترند.

این تسلیحات از اوایل سال های ۱۹۶۰ میلادی در پایگاه هوایی وولکل هلند نگهداری شده اند.

در فایل ها و اسناد محرمانه و دیپلماتیک آمریکا که سه سال پیش توسط وب سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شد به وجود بمب های اتمی در هلند، بلژیک، آلمان و ترکیه اشاره شده بود.

این افشاگری در بحبوحه مناظرات ۲۰۱۰ درباره آینده تسلیحات اتمی در پی درخواست گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان برای خروج این تسلیحات از خاک این کشور صورت گرفت.

در این اسناد آمده است: خروج تسلیحات اتمی از آلمان و شاید بلژیک و هلند احتمالا اوضاع را برای ترکیه به منظور باقی ماندن زرادخانه ها در این کشور سخت می کند.

گمان می رود که ترکیه هم اکنون میزبان ۹۰ بمب اتمی آمریکا در یک پایگاه هوایی در ساحل شمالی مدیترانه باشد.

وزیر امور خارجه هلند قرار است امروز (سه شنبه) در مورد وجود این تسلیحات در کشور به پارلمان پاسخ دهد.