به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی پیش از نشست فوق العاده امروز پارلمان نوری المالکی، نخست وزیر عراق را به شورش علیه قانون و تحریک نمایندگان عراق برای ایجاد آشوب سیاسی متهم کرد.

وی همچنین به شکل تلویحی به مالکی هشدار داد که علیه وی به اتهام" تحریک نمایندگان پارلمان و بی احترامی به قوه مقننه" به دستگاه قضایی شکایت خواهد کرد.

وی گفت: مالکی مسئول اصلی آشفتگی ها و وضعیت امنیتی کنونی عراق است و ما انتظار داریم نخست وزیر شجاعت این را داشته باشد که در پارلمان حاضر شود و به سوالات نمایندگان پاسخ دهد.

النجیفی ادامه داد: نخست وزیر باید شجاعت داشته باشد و شکست خود و کابینه اش در اداره کشور را بپذیرد.

وی همچنین به مالکی هشدار داد تا از تحریک نمایندگان و چهره های سیاسی عراق دست بردارد و گفت: ما به مالکی هشدار می دهیم تا بیش از این ملت عراق را در معرض کشتار قرار ندهد.

رئیس پارلمان عراق افزود: مالکی با درخواست از نمایندگان پارلمان برای عدم حضور در نشست امروز اقدامی غیرقانونی و غیر قابل قبول انجام داده است. هیچ کس با مالکی مشکل شخصی ندارد بلکه مشکل اصلی اینجاست که مالکی نمی خواهد قوه مقننه استقلال داشته باشد.

النجیفی در خصوص انفجارهای اخیر عراق نیز گفت: سیستم های هشدار و شناسایی مواد منفجره ای که نیروهای امنیتی عراق از آنها استفاده می کنند به طور کامل ناکارآمد هستند و تحقیقاتی که در انگلیس در این باره انجام شد نیز ناکارآمدی و عدم توانایی این سیستم ها در شناسایی مواد منفجره را نشان داد اما متاسفانه مسئولان دولتی با وجود اطلاع از این مساله به برخی دلایل خاص خود همچنان به استفاده از آنها ادامه می دهد.

وی ادامه داد: این مساله در نشست امروز پارلمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت و وارد کنندگان این سیستم ها و دست های پشت پرده در این پرونده مشخص خواهند شد.

النجیفی از نمایندگان پارلمان عراق خواسته بود تا در نشست فوق العاده امروز که برای بررسی اوضاع امنیتی است شرکت کنند اما نخست وزیر عراق با اعلام اینکه درخواست برای برگزاری نشست پارلمان" انگیزه های قبیله ای و جناحی دارد" از نمایندگان خواست تا در آن حاضر نشوند.