به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، صادق زیباکلام تحلیل گر مسائل سیاسی معتقد است ؛ در صورتی که مشائی تائید صلاحیت شود بخشی از آرای اصلاح طلبان و هاشمی به سبد وی ریخته خواهد شد و انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

صادق زیباکلام در تحلیل خود از حضور پر تعداد دولتی ها در عرصه ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: این مسئله نشان دهنده آشفتگی و هرج و مرجی است که در اردوگاه آنان ایجاد شده است و علاوه بر این ها حضور آقای هاشمی نیز تمام آرایش انتخاباتی و سیاسی جناح راست اعم از جریان دولت و اصولگرایان را بهم ریخته است.

نویسنده کتاب هاشمی بدون روتوش با بیان اینکه اصولگرایان امیدوار بودند هاشمی در عرصه انتخابات حضور پیدا نکند و رقابت با حضور چهره هایی چون عارف، کواکبیان و روحانی از میان اصلاح طلبان انجام بشود، ادامه داد: آمدن هاشمی به عرصه انتخابات همه معادلات را بهم ریخت و اکنون مسئله اصولگرایان این شده است که چه کسی در برابر هاشمی قرار بگیرد. به گونه ای که عده ای به دنبال جلیلی، گروهی به دنبال ولایتی و جمعی هم متوجه قالیباف شدند تا در برابر هاشمی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله دیگری که باعث نگرانی جدی اصولگرایان شده است مسئله مشائی است، گفت: اگر شورای نگهبان مشایی را تائید کند و یا وی با حکم حکومتی وارد عرصه انتخابات شود انتخاباتی ۴ قطبی خواهیم داشت.

این استاد دانشگاه تهران در تشریح این تحلیل خود گفت: در چنین شرایطی یک ضلع انتخابات هاشمی، ضلع دیگر مشائی، ضلع سوم قالیباف و ضلع چهارم نامزد جناح راست خواهد بود که این فرد می تواند نامزد مورد توافق اصولگرایان و جبهه پایداری باشد و در غیر این صورت ضلع پنجم از میان نماینده پایداری و آیت الله مصباح و یا نماینده بقیه طیف های اصولگرا انتخاب خواهد شد.

زیباکلام با بیان اینکه آمدن رحیم مشائی به زیان اصلاح طلبان است، خاطرنشان کرد: در صورتی که مشائی تائید صلاحیت شود می تواند بخشی از سبد آرای هاشمی و اصلاح طلبان را از آن خود کند، چراکه رای اصولگرایان ثابت است و به هیچ وجه به سمت مشائی یا کاندیدای دیگری نخواهد رفت.

این تحلیلگر سیاسی با بیان این اعتقاد که اصولگرایان احتمال فوق را در محاسبات خود در نظر گرفته اند، گفت: معتقدم حضور قطعی مشائی باعث تضعیف پیروزی هاشمی و اصلاح طلبان خواهد شد و انتخابات احتمالا با حضور هاشمی و مشایی و یا قالیباف به دور دوم کشیده خواهد شد.

تحلیلگر سیاسی هوادار هاشمی تاکید کرد: اگر مشائی نیاید پیروزی هاشمی و اصلاح طلبان بر جناح راست در دور اول قطعی است.

گفتنی است اسفند ماه سال گذشته زیبا کلام در مصاحبه ای با خبرگزاری ایلنا گفته بود: در صورتیکه اصولگرایان به این نتیجه برسند که تنها راه جلوگیری از پیروزی مشایی در انتخابات حضور گزینه های اصلاح طلبان است، از کاندیداتوری هاشمی در انتخابات استقبال خواهند کرد.