در بیانیه دفتر سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: سازمان ملل از تصویب طرح جدید ساخت و ساز در محله شیخ جراح در قدس اشغالی از سوی کمیته برنامه‌ریزی و ساخت و ساز شهرداری این شهر که در نتیجه آن خانواده‌های فلسطینی از این محله کوچانده و بی‌خانمان خواهند شد، نگران است.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنان تصریح شده که طرح جدید اسرائیل برای شهرک‌سازی در قدس اشغالی به راه‌ حل دو دولتی و صلح میان اسرائیل و فلسطین آسیب و لطمه وارد می‌کند.

بر اساس این گزارش، کمیته برنامه‌ریزی و ساخت و ساز شهرداری قدس اشغالی در راستای سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل اعلام کرده که با طرح احداث هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید در قدس شرقی موافقت کرده است.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در تاریخ ۲۳ دسامبر سال گذشته قطعنامه‌ای را صادر و در آن اسرائیل را به توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطینی‌ها فراخواند. اسرائیل با نادیده گرفتن این قطعنامه‌، همچنان به اقدام‌های خود برای توسعه شهرک‌سازی ادامه می‌دهد.

بر اساس قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت و ساز از سوی اسرائیل در زمین‌های اشغالی ممنوع بوده و تمام واحد‌های مسکونی یهودی‌نشین در این مناطق غیرقانونی محسوب می‌شوند.

قدس شرقی و کرانه باختری از سال ۱۹۶۷ میلادی تاکنون تحت اشغال اسرائیل قرار دارد. در قدس شرقی اشغالی ۲۰۰ هزار شهرک‌ نشین‌یهودی و در کرانه باختری نیز ۴۰۰ هزار شهرک‌‌نشین یهودی ساکن هستند