احمد بخشایش امروز ، اظهار کرد: FATF یک نهاد مالی است که کار ویژه خود را پیگیری شفافیت مبادلات مالی برای مبارزه با پولشویی خصوصا در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تامین مالی تروریسم اعلام کرده است.

وی افزود: استدلال آقایان در برجام این بود که چون جمهوری اسلامی از دو مسئله اصلی تحریم‌های مالی و تحریم‌های نفتی رنج می‌برد و نمی‌تواند با بانک‌های بزرگ تراکنش مالی انجام دهد پس باید از طریق توافق برجام آن را حل کرد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: ایران علاقه‌مند‌ است هم با اروپا کار کند و هم با بانک‌های آمریکایی و لذا برای اینکه این کار انجام شود یک طرحی را به‌خصوص آلمانی‌ها ارائه دادند که همین FATF است.

بخشایش اضافه کرد: موافقان این توافق می‌گویند آن نهادها و شرکت‌هایی که در لیست تحریم قرار دارند خودشان در داخل ایران می‌توانند کارهایشان را انجام می‌دهند و در واقع سپاه هم که خودش بانک انصار را دارد بنابراین ما اجازه دهیم فشار از روی بانک‌های ایرانی برداشته بشود تا بتوان در راستای تعاملات جهانی بهتر عمل کرد.

وی با اشاره به انتقاد منتقدان از این توافق تصریح کرد: گروه منتقد اعتقاد دارند که اگر قرار باشد ما را تحریم کنند و بعد خود ما هم به آن لیست تحریمی که آن‌ها انجام داده‌اند عمل کرده و نهادهای داخلی از جمله سپاه، اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسامی و افراد و ... را تحریم کنیم، در واقع کمک به اهداف ضد ایرانی غرب و آمریکا است.

نماینده سابق اردستان در مجلس اضافه کرد: منتقدان اعتقاد دارند وقتی FATF عملیاتی شود؛ تمام تراکنش‌های مالی ما در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک خواهد کرد و این به معنای نفوذ و طرح برجام 2 و 3 از سوی گروه آمریکایی‌ها است.

بخشایش عنوان کرد: موافقان می‌گویند بالاخره کشور دچار مشکل است و برای اینکه رکود از بین رفته و ما به یک رونق اقتصادی برسیم راهی جز سرمایه‌گذاری خارجی نداریم چراکه در سرمایه‌گذاری داخلی موفق نبوده‌ایم.

وی تأکید کرد: به‌صورت کلی اعتقاد منتقدان این توافق این است که از این طریق استقلال کشور از بین رفته و نفوذ در جزئی‌ترین مسائل نظام اتفاق خواهد افتاد و از سوی دیگر چون تعریف دشمن از حزب‌الله به‌عنوان تروریست است پس در صوت پذیرش این توافق حمایت ما از حزب‌الله لبنان دچار مشکل خواهد شد که هدف اصلی دشمن در برجام و FATF همین موضوع است.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تجربه 37 ساله نظام نشان داده است دشمنی دشمنان از بین رفتنی نیست و در صورت اجرای این توافق آن‌ها گستاخ‌تر خواهند شد لذا باید این توافق لغو شود.

بخشایش با بیان اینکه کارگروه FATF ادامه برجام است؛ تصریح کرد: همانطور که آن‌ها ما را بازی می‌دهند ما نیز باید آن‌ها را بازی دهیم.

وی تأکید کرد: آمریکا در برجام کلاه گشادی بر سر ما گذاشت و هر چه امتیاز می‌خواست نقد گرفت و نسیه امتیاز داد و اکنون هم در همان امتیازات نسیه‌ای دبه درآورده است.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: جالب است استدلال موافقان FATF همان استدلال‌های مصنوعی و ساختگی در برجام است.