پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امیر مسروری- چند سالی است موضوع شیعه هراسی و شیعه ستیزی تیتر یک رسانه های حامی اسلام تکفیری و جریان وهابیت شده و در ادامه نیز با باز تولید ادبیات رسانه های وهابیت شاهد تقویت این جریان با عنوان اسلام تندرو و اسلام متعصب در حال القا و فعالیت هست.

اوج این اسلام ستیزی و معرفی شیعه به عنوان یک جریان خارج از اسلام و مغایر با اسلام از نفوذ انقلاب اسلامی ایران در جهان اسلام و خارج شدن آن از جغرافیای سیاسی محدود به ایران و بخشی از عراق و پاکستان و اندکی در هندوستان و افغانستان و لبنان است. به طوری که می بینیم جریان وهابیت که خود را معرف اسلام سیاسی و تشکیل دهنده ی خلاف اسلامی بود پس از ایجاد انحرافات مختلف در جهان اسلام و حتی عدم مبارزه حیاتی با متجاوزان به حریم اسلامیت به ویژه رژیم اشغالگر قدس دچار صدمات زیادی شد و جریان شیعه که قبل از انقلاب اسلامی یک اقلیت شناخته می شد این بار با انقلاب اسلامی و تشکیل محوری با عنوان محور مقاومت که شامل سنی و شیعه می شد، مسیری را نشان داد که جهان اسلام تشنه ی آن بود. باز تعریف و ارائه تعریف حقیقی از اسلام موجب شکل گیری بیداری اسلامی و قرار گرفتن رژیم اشغالگر قدس در تنگنا و حصر سیاسی – امنیتی جهان اسلام گردید و همگان منتظر بودند آتش زیرخاکستر مسلمین بر علیه دولت اشغالگر بدمد. واکنشی که متاسفانه با ورود و برنامه ریزی غرب و استفاده از عنصر وهابیت موج شیعه ستیزی را به کار گرفتند. 

وهابیت که مرکز اصلی آن در عربستان سعودی است نتوانست وابستگی ایدئولوژیکی از خود در کشورهای مختلف ایجاد کند و صرفا بر اساس درامد های نفتی دولت سعودی  دست به ترویج هماهنگی میان سران سیاسی کشورهای مختلف زد. ایده ترویج حکومت سیاسی وهابیت در منطقه که بیشتر از آنکه ادعای استقلال داشته باشد سرسپردگی و طرح مهاری بود جهت مقابله با نهضت های اسلامی با شکل گیری دولت سعودی نه تنها نتوانست در مناطق شبهه جزیره ی عربستان نفوذ کند بلکه تشکیل دولت های همسو با وهابیت در سایر کشور ها نیز توفیقی نداشت.

از سوی دیگر مسیر انقلاب اسلامی و نسیم بیداری این انقلاب در منطقه اولین شعارش اسلام سیاسی و پاسداشت حیات طیبه ی اسلامی است که شعار مبارزه با ظالم در هرجای دنیا را اساس فعالیت خود قرار داد و در همان روزهای ابتدایی فریاد مبارزه با استکبار و نفی رژیم اشغالگر قدس را در جهان طنین انداز نمود. شعارهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران حتی قبل از استقرار جمهوری اسلامی ایران عینیت یافت.

در همین راستا ماموریت وهابیت پس از انقلاب اسلامی در وهله ی اول نقش بازی کردن و معرفی اسلام سیاسی در برابر اسلام سیاسی جدیدی به نام حکومت اسلامی و انقلاب اسلامی و در نهایت ایجاد دو قطبی شیعه و سنی و فضا سازی علیه شیعیان. موضوعی که اگر درست دیده شود خواهیم دریافت چقدر موضوع وحدت مسلمین پر اهمیت است. 

وهابیون و مبلغانشان تمرکز بر موضوعات شیعیان را دستور کار خود قرار دادند و با راه اندازی مراکز مطالعاتی ضد شیعه و وقت گذاشتن بر روی تمامی کتب روایی شیعیان به دنبال احادیث بی سند، فاقد سند و یا ضعیف السندی که می توانست موجب تشدید شیعه ستیزی گردد را احصا نموده و رسانه ای کنند. در این زمینه شیعیانی که کمتر به بعد وحدت توجه داشتند و موضوعات و جاهلیت های مختلف را بدون سند به دین اضافه کردند و در تبلیغات خود بیشتر از گذشته دستور کار قرار دادند به کمک این جریان آمد و توانست دستاویز تبلیغاتی گردد. 

وهابیت که پس از انقلاب اسلامی مشاهده می کرد گروه ها و جوانان مسلمان با شوق و اشتیاق به باور انقلاب اسلامی روی آوردنده اند حالا پس از سه دهه فهمیدند بهترین روش مقابله با نظام اسلامی و نظام سیاسی انقلاب اسلامی شیعه ستیزی و مقابله با موضوع شیعه در همه سطوح است.   از طرف دیگر وهابیت دیدند پس از انقلاب اسلامی ندای حق طلبی انقلابی های ایران موجب شد بسیاری از رمدمان جهان که تا دیروز شیعه را یک اقلیت غیر موثر و پراکنده می د انست حالا با انسجام کامل در حال ترویج و بست پیدا کردن میان همه مسلمانان است و شمال آفریقا و دیگر مناطق بستر خوب این رشد و نمود انقلابی است. در چنین شرایطی راهبرد شیعه ستیزی بزرگترین دستاورد جریان تکفیری بود.

البته باید این نکته را توجه کرد جریانات رسانه ای کمتر توجه میکنند و آن چرایی مبارزه با شیعه و ترویج شیعه هراسی است. شیعه از ابتدا یک حرکت انقلابی و ضد استبدادی و ضد استکباری بود و حرکت شیعه نافی وهابیت و این تفکر در نزد شیعیان با اهل سنت متفاوت است. همانطور که اکرام و احترام به اهل سنت از ائمه تا به امروز میان شیعیان پذیرفته و یک سنت عملیه است. در واقع وهابیت برای بقای خود از شیعه ستیزی بهترین استفاده را نموده و در این زمینه جنگ سوریه و شامات را راه انداخت تا علاوه بر مقابله با انقلاب اسلامی مسیر ضد صهیونیستی جهان اسلام را به سمت اسلام سیاسی رد شده ی وهابیت جذب نماید.