پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- شبکه خبری بی بی سی فارسی که از مدت ها پیش درگیر مسائل و اختلافات داخلی بوده است در نهایت مجبور به برکناری صادق صبا مدیر این شبکه شد.

سایت بی بی سی رسماً اعلام کرد صادق صبا رئیس بخش فارسی این رسانه که قبل از سال 88  و در قضایایی کودتای مخملین فتنه گران به مدت هفت سال مدیریت این بنگاه خبرپراکنی را برعهده داشت از سمت خود کنار رفته و رزیتا لطفی جایگزین وی در این سمت شده است. بی بی سی فارسی علت تغییر در ریاست این شبکه را از زبان صادق صبا، «به کارگیری نیروهای تازه نفس» عنوان کرده است.

اما برخی کارشناسان معتقدند؛ تغییرات در این بنگاه سخن پراکنی به دلیل ناکامی مدیریت و در راستای تغییر شیوه خبری بی بی سی بوده است.

صادق صبا

صادق صبا که نام اصلی او «صادق صادقی نژاد» می باشد  متولد گیلان است. وی کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد خود را از انگلستان و دکتری خود را از از مدرسه اقتصاد لندن دریافت کرد و نزدیک به 26 سال سابقه فعالیت در بی‌بی سی داشته و هفت سال است بود که سردبیر بخش فارسی بی‌بی سی را برعهده داشت. 

صبا علت جدایی خود از بی بی سی را این عنوان کرده است که: «ترک کردن سازمانی که از صمیم قلب به اهدافش اعتقاد دارم کار آسانی نیست، ولی وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرند». 

مدیر پیشین بی بی سی در یادداشت خداحافظی خود نوشته است: «پس از حدود هفت سال مدیریت بخش فارسی بی‌بی‌سی و بیش از بیست و پنج سال کار در بی‌بی‌سی به عنوان خبرنگار و تحلیلگر تصمیم گرفته‌ام که از این سازمان کناره‌گیری کنم. بی‌بی‌سی فارسی امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ هفتاد و پنج ساله‌اش موقعیت استواری یافته است و به عنوان یک رسانه طراز اول جایگاه شایسته‌ای در بین فارسی زبانان دارد. من خوشحالم که توانسته‌ام در ایجاد این جایگاه ، به خصوص در هفت سال گذشته به عنوان مدیر این رسانه، نقش بازی کنم. حالا احساس می‌کنم که وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را بر عهده گیرند.»

گاف های خبری بی بی سی

سردبیر سابق بی‌بی‌سی در یکی از برنامه های شبکه که به صورت زنده پخش می شد درباره اصالت خبرهای بی‌بی‌سی اینگونه می‌گوید: «در بی‌بی‌سی همچنین به اهمیت منبع و حرف زدن بر اساس فاکت‌ها پی بردم. برای بعضی از ما که گاهی بدون دلیل و مدرک شایعات را پراکنده می‌کنیم و مثلا حرف زدن خودمان را اینطور آغاز می‌کنیم که "می گن فلان چیز اتفاق افتاده است..." و اصلا اهمیت نمی‌دهیم که واقعا آنچه را که داریم بیان می‌کنیم درست است یا نه، این اصل مهم بی‌بی‌سی که باید گزارش‌ها بر اساس منابع موثق و فاکت‌های غیر قابل انکار باشد بسیار آموزنده است.» این در صورتی است که در چند سال اخیر «گاف های» بسیاری از این بنگاه خبر پراکنی رسانه ای خاندان سلطنتی انگلستان مشاهده شده  که در گزارشات بسیاری به آنها پرداخته شده است. 

نکته قابل توجه دیگر در پیش بودن دو انتخابات پیش‌رو در اسفندماه است. بی‌بی‌سی فارسی که فلسفه وجودی‌اش به چندماه قبل از انتخابات 88 و پوشش حوادث پس از آن بازمی‌گردد، یک ماه مانده به انتخابات ظاهرا قصد دارد با تغییر سبک اطلاع‌رسانی و ایجاد تحرک تازه در کادر خبری این شبکه، خود را مهیای انتخابات اسفند ماه کند. یکی از مهمترین برنامه‌های این شبکه طبق گفته سردبیر جدید، حضور فعال‌تر بی‌بی‌سی در شبکه‌های اجتماعی همزمان با انتخابات مجلس و خبرگان است.

فساد اخلاقی صادق صبا

خبر تجاوز صادق صبا مدیر بخش فارسی بی‌بی‌سی به یکی از مجریان زن این شبکه به نام پونه قدوسی اولین خبری بود که به صورت علنی فساد داخلی این شبکه را برملا کرد. وسعت این خبر آن قدر بود که حتی رسانه های ضدانقلاب مجبور به انتشار این موضوع شدند و خبر دادند که این مجری زن از شبکه بی‌بی‌سی حذف شده است.

عدم پاسخویی صبا و دستوری که به کارمندان شبکه بی‌بی‌سی داده شد تا همه آثار خود با محتوای مبتذل و فساد جنسی را از فضای مجازی و صفحات اینترنت پاک کنند! صحت خبر تجاوز صادق صبا مدیر این شبکه فارسی زبان به قدوسی را قوت بخشید.

همچنین چندی پیش نیز شهرام همایون مدیر یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در سایت شخصی‌اش نوشت: شبکه‌ای (بی‌بی‌سی) که در آن دختران ایرانی طعمه هوسرانی صادق صبا می‌شوند، بویی از انسانیت نبرده است.

همایون خطاب به مدیر بی‌بی‌سی فارسی توصیه کرد که تحلیلگر بین‌المللی شدن ارزش آن را ندارد که آدم به حراجکده‌های شرف و ناموس برود و بهائی شود و نان به نرخ روز شود.

جرس در یکی از گزارش های خود به تجاوز صادق صبا در منزل شخصی خود به پونه قدوسی اشاره کرده و می گوید: طی خبر رسیده از لندن، مدیر شبکه فارسی بی بی سی آقای صادق صبا شب گذشته پس از دعوت خانم پونه قدوسی در منزل شخصی خود، به وی تجاوز کرده است. خانم قدوسی امروز با طرح دعوی از آقای صبا در دادگاه از وی شکایت کرده است.

انتشار گسترده خبر تجاوز صادق صبا به یکی از مجریان زن بخش فارسی شبکه بی بی سی در سال 1390 که رسوایی بزرگ دیگری را برای این شبکه به بار آورده بود در کنار حواشی دیگر حضور صادق صبا در بی بی سی، باعث شد تا روز22 دی ماه  که صادق صبا از ریاست بی بی سی فارسی برکنار شده و "رزیتا لطفی" جایگزین آن گردد.

اما وسعت انتشار خبر تجاوز صبا به مجری زن شبکه تحت مدیریتش، و همچنین سکوت سنگین هر دو که در این ماجرا تا آنجا پیش رفت که علاوه بر رسانه های وابسته به منافقین، سلطنت طلب‌ها و دیگر جریانات معارض، روزنامه دولتی "گاردین" (Guardian) و دیگر مطبوعات خارجی، مجبور به انتشار این خبر شدند و خبر دادند که این مجری زن از شبکه بی بی سی حذف شده است.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست؟

رزیتا لطفی که دانش آموخته زبان انگلیسی از دانشگاه تهران است و در لندن نیز در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرد مانند دیگر همکارانش در بی‌بی‌سی، از ایران به مقصد رسانه‌های ضدانقلاب فرار کرده است.

رزیتا لطفی از جمله افرادی است که چند ماه پیش از انتخابات سال 88، به همراه صادق صبا و دیگر چهره‌های رسانه‌ای فراری، بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی را راه‌اندازی کردند. او از سردبیران بخش تحریریه خبر بی‌بی‌سی بود و سال‌ها در قسمت‌های مختلف تهیه اخبار سردبیر بوده است. رزیتا لطفی نیز مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از اعضای فرقه بهائیت است و از این نظر یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در این شبکه را داراست.

لطفی همانند دیگر اعضای بی‌بی‌سی و روابط مرسوم در آن، سال‌ها معشوقه داریوش کریمی از مجریان این شبکه و مسؤول بخش گردآوری و تنظیم خبر تحریریه این شبکه بوده است که در نهایت پس از چندین سال ارتباط گفته شد که این دو ازدواج کرده‌اند. داریوش کریمی اکنون برنامه پرگار را در این شبکه به روی آنتن می‌رود.

برنامه های رئیس جدید بی بی سی 

رزیتا لطفی نزدیک به 20 سال است که در بخش‌های مختلف بی‌بی‌سی فارسی حضور داشته و با شبکه سلطنتی انگلیس همکاری می‌کند. وی پس از اعلام انتخابش به عنوان سردبیر جدید گفته است که قصد دارد گستره مخاطبان 15 میلیونی این شبکه و بخش‌های مجازی آن را افزایش دهد. سردبیر جدید بی‌بی‌سی قصد دارد حضور این شبکه در شبکه‌های اجتماعی را گسترش دهد؛ فیلتر بودن وبسایت و محدودیت‌های مشاهده تلویزیون بی‌بی‌سی باعث شده است تا با توجه به ضریب بالای نفوذ شبکه‌های اجتماعی بویژه در ایران، بی‌بی‌سی راه‌های دیگر را برای ارتباط با مخاطبان در داخل کشور انتخاب کند. یکی از این راه‌های ارتباطی، کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی است که بیش از 280 هزار عضو دارد و بدون هیچ محدودیتی شبانه‌روز اخبار وبسایت بی‌بی‌سی را در این کانال بازنشر می‌دهد.

«صد زن» مقدمه ای برای سردبیری یک زن؟

این بنگاه خبرپراکنی برنامه ای را با مضمون تبعیض جنسیتی و با نام « صد زن» به ریاست رزیتا لطیفی آغاز به پخش کرد برنامه ای که درعرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشت و برنامه‌های متعددی با این موضوع و معرفی زنان و دعوت از زنان برای حضور در این عرصه‌ها به روی آنتن برد و فراخوان‌های متعددی برای دریافت عکس و فیلم از زنان ایرانی افغان و تاجیک داد. حالا پس از گذشت دو ماه، یک زن به سردبیری این شبکه تلویزیونی رسیده است که از برنامه های پیش تعیین شده این رسانه حکایت می کند برنامه‌های ویژه که غالبا مضامینی همچون برابری جنسیتی، قرار دادن استقلال زنان در مقابل ازدواج و تشویق به تجرد و زندگی مردانه دارد.

رزیتا لطفی پس از اعلام خبر سردبیری‌اش گفت: «ریاست بخش فارسی که به تازگی هفتاد و پنج سالگی‌اش را جشن گرفته، افتخار بزرگی است. قصد من این است که با تکیه بر موفقیت کنونی بخش فارسی که هر هفته پانزده میلیون مخاطب رادیویی، تلویزیونی و آنلاین دارد به موفقیت‌های بیشتری برسیم و اعتبار خود را بین مخاطبان ایرانی، افغان، تاجیک و مهاجران فارسی‌زبان در سراسر جهان به عنوان منبع موثقی حفظ کنیم که اخبار و اطلاعات را بی‌طرفانه ارائه می‌کند.»

تعطیلی زنجیره وار رسانه های ضدانقلاب از بی بی سی تا روزآنلاین 

ظاهرا قطع شدن ارتباطات این شبکه ها با د اخل کشور و دستگیری عوامل رسانه ای داخل کشور این رسانه ها توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از دلایل عمده تعطیلی این رسانه ها است که درچند وقت گذشته به حیات روزآنلاین نیز پایان داد، و بعد از آن نفس مدیران و سردبیر بی‌بی‌سی فارسی را هم گرفته است!

نیک‌آهنگ کوثر درباره تعطیلی روز آنلاین می نویسد: امیدوارم روزی و روزگاری دیگر، منبعی برای زنده‌کردن روزآنلاین پیدا شود.

گفته شده که از این تاریخ به بعد، روز، داوطلبانه ادامه‌ کار خواهد داد.

همچنین نوشابه امیری در این باره نوشت: حالا، پس از ۱۰ سال، پس از هزاران شماره، وقت رفتن رسیده؛ رفتنی که آن نیز شاید از الزامات فضای مجازی باشد؛ فضایی که به واقع هر روز نو می شود و هر دم، تازه دیگری در آستین دارد. باید که لباس نو پوشید، باید که به دانش زمان آراسته و با آن یکی شد؛ امری که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک حاصل شود. حاصل هم اگر نشد چه باک که تو پای به راه در نه و هیچ مپرس….

در عین حال برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی از بروز اختلاف بین گردانندگان روز آنلاین خبر داده و این مساله را عامل توقف فعالیت این سایت عنوان کرده‌اند.

 روز آنلاین روزنامه‌ای اینترنتی بود که با بودجه پارلمان هلند در اینترنت منتشر می‌شد؛ انتشار روز آنلاین از نخستین روز سال ۲۰۱۶ بعد از سالها فعالیت و انتشار ۲۵۰۰ شماره متوقف شده است.

این سایت از محافل اصلی اپوزیسیون برانداز و فتنه‌گران خارج‌نشین بود که بعد از سال ها تلاش نافرجام تعطیل شد.

دستگیری نفوذی ها و پایان دوره زنجیره ای ها 

چندی پیش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شبکه‌ای از افراد همکار رسانه‌های ضدانقلاب در کشور دستگیر کرد. این شبکه مهم که چهره‌هایی همچون احسان مازندرانی مدیرمسئول وقت روزنامه فرهیختگان و از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی و همچنین عیسی سحرخیز در آن حضور دارند، نقش ویژه‌ای در هندلینگ و تامین محتوای رسانه‌های ضدانقلاب در داخل جمهوری اسلامی برعهده داشت.

علاوه بر احسان مازندرانی و عیسی سحرخیز، تعداد قابل توجه دیگری از خبرنگاران نیز در این شبکه، حضور داشتند که در عین همکاری با برخی رسانه‌های دوم‌خردادی در داخل کشور، محتوا و کانال‌های ارتباطی لازم برای رسانه‌های آنسوی آب را نیز فراهم و حقوق ماهیانه مشخصی نیز دریافت می‌کردند. پیش از این جزئیاتی از چگونگی این ارتباطات و اسناد مبالغ پرداختی به اعضای این شبکه در برخی رسانه‌های کشور منتشر شده است.

مسعود بهنود و حسین باستانی عناصر محوری خارج‌نشین این شبکه بودند و تقریباً قریب به اتفاق اعضای شبکه با این دو ارتباط داشتند. بهنود و باستانی همکار ثابت شبکه بی‌بی‌سی فارسی هستند.

پس از فروپاشی این شبکه، اخبار متعدد و موثقی از صدمات مهم به دستگاه رسانه‌ای ضدانقلاب به گوش می‌رسید؛ با توجه به این لطمات بزرگ و قابل توجه، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و یا حداقل یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، تعطیلی سایت روزآنلاین و همچنین کاهش محسوس فعالیت تعداد دیگری از رسانه‌های اپوزیسیون، در همین مسئله ریشه داشته باشد.