به گزارش پارس به نقل از فارس، «تیمولئون خیمنس» فرمانده ارشد نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا(فارک) معروف به «تیموچنکو» روز گذشته اعلام کرد که دولت کلمبیا دستور توقف تمام اقدامات تهاجمی علیه فارک را رد کرده و همچنان مواضع نیروهای انقلابی را بمباران می‌کند.

وی در ادامه اذعان داشت: دولت کلمبیا پس از اعلام تعلیق حملات به مواضع ما در 27 جولای سال جاری (5مرداد 94) تاکنون اقدام به بمباران منطقه روستایی «هوییتوتو»، «کانیو پونتیا»، شهرستان «پوئرتو گوسمان»، «پوتومایو» کرد و در ادامه حملاتش در 4 آگوست (13 مردادماه) روستای «دیوی‌پنیا» در حوالی شهرستان «سان‌میگل» را هدف حملات خود قرار داد.

«خیمنس» اظهار داشت: امکان دارد که برخی نهادها و یا شخصیت‌ها کلمبیایی دولت این کشور را تحریک به ادامه حملات کرده باشند که دولت «خوان مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا بلافاصله پس از اعلام آتس‌بس روی حرف خود نمانده و همچنان به حملات خود علیه فارک ادامه می‌دهد.

«سانتوس» روز 25 جولای ( مرداد94) پس آتش‌بس یک جانبه فارک در روز 20جولای (29 تیرماه) به طور متقابل بین دولت کلمیبا و نیروهای مسلح انقلابی این کشور آتس‌بس اعلام کرد.

آتش‌بس موقت یک ماهه «فارک» پس از درخواست‌های مقامات 4 کشور تضمین‌کننده روند صلح در کلمبیا (کوبا، نروژ، ونزوئلا و شیلی)، نامه‌ها و پیام‌هایی از سوی شبکه‌های اجتماعی از دولت و نیروهای مسلح انقلابی این کشور آمریکای لاتین برای پایان دادن به درگیری‌های موجود در کلمبیا اعلام شد.

مدت کوتاهی پس از اعلام آتش‌بس «فارک»، «سانتوس» تصریح کرد که دولت این کشور و «فارک» از این هفته به طور مشترک با یکدیگر تصمیم خواهند گرفت در جهت برقراری امنیت جانی نیروهای خلع سلاح شده گام بردارند تا آن‌ها احساس نکنند که با کنار گذاشتن سلاح‌هایشان کشته خواهند شد.

«تیمو‌چنکو» به نوبه خود تصریح کرد که روند صلح به خوبی پیش می‌رود و در حال حاضر چشم‌اندازهای مهم و قابل‌توجهی برای پیشبرد روند صلح تا زمان آتش‌بس نهایی وجود دارد.

وی همچنین گفت که طبق اطلاعات ما دولت کلمبیا در حال ایجاد آمادگی برای وقوع یک جنگ است.

س از سال‌ها سکوت مقامات کلمبیایی، دولت «سانتوس» در سال 2012 مذاکرات بین «بوگوتا» (پایتخت) و نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) را با هدف پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه‌ای که بیش از نیم قرن به طول انجامیده آغاز کرد.

از آغاز روند صلح دولت کلمبیا و «فارک»، طرفین به توافقاتی پیرامون 3 مسئله از مجموع 5 موضوعی که در دستور کارشان قرار داشت دست یافتند، از جمله اصلاحات روستایی در ماه می2013 (اردیبهشت 92)، مشارکت سیاسی در نوامبر 2013 (مهر 92) و مواد مخدر در می 2014 (اردیبهشت 93) باقی مواردی که هنوز مورد بحث و مذاکره هستند نیز مسئله قربانیان و پایان درگیری می‌باشد.

ارتش آزادی بخش ملی پس از «فارک» دومین گروه شبه‌نظامی مهم در کلمبیا با حدود 2500 مبارز می‌باشد که طی چند ماه مذاکراتی مقدماتی با دولت «سانتوس» در «هاوانا» (پایتخت کوبا) برقرار کرده است.

دولت کلمبیا و ارتش آزادی بخش ملی تلاش‌هایی را در جهت برقراری آتش‌بس و پایان اختلافات با برگزاری جلسات مذاکرات صلح در ونزوئلا و کوبا بین سال‌های 2002 تا 2007 انجام داده‌اند.