به گزارش پارس، احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس در گفتگو با«نسیم» با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در وین اظهار داشت: در قانون اساسی آمده که هر نوع کاری که برای دولت جمهوری اسلامی در قبال کشور خارجی تعهد ایجاد کند این تعهد باید به تصویب مجلس برسد و در اینخصوص مهم نیست که اسم آن چه چیزی باشد مهم این است که تعهدآور هست یا نیست اگر تعهدآور نباشد هر چیزی که اسمش باشد تصویب مجلس را نمی‌خواهد اگر تعهدآور باشد و اسمش هر چیزی که باشد به تصویب مجلس نیاز دارد برای اینکه اگر می‌خواهند ملت را در برابر کشورهای دیگر تعهدآور کنند باید به تصویب نمایندگان ملت برسانند.

توکلی تاکید کرد: مذاکرات به هر چیزی که بخواهد برسد باید به تصویب نهایی مجلس برسد و خود آمریکایی‌ها هم همین مشکل را دارند البته مشکل نیست حقوق ملت هر کشوری است و به این تحفظ می‌گویند .

وی با بیان اینکه حق تحفظ حقی است که هر کشوری که معاهده‌ای را امضاء می‌کند  مجلس آن کشور می‌تواند آن را نپذیرد، افزود: حال اگر شورای امنیت شروع به اقداماتی که مثبت باشد نماید زمینه تصویب بهتر می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین ضمن تذکر نسبت به این مطلب که توافق بدون امضاء هیچ معنائی ندارد، گفت: چه معنایی دارد توافق بشود ولی امضاء نشود و اینکه اگر امضاء نکنند چه فایده‌ای دارد.

توکلی هشدار داد: امضاء در توافق مولفه‎ای ضروری است چرا که در غیر اینصورت توافق تهعدآور نیست و هر طرفی می‌تواند زیر توافق زده و بگوید که امضائی نکرده بود.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به حمایت رهبری از تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اشاره کرد و در این راستا یادآور شد: آن چه مسلم است این است که تیم مذاکره کننده ما مورد اعتماد ملت و رهبری هستند و مطمئناً اگر مسئله‌ای باشد که معارض با فرمایش رهبری باشد جز با درمیان گذاشتن با ایشان قدم بر نمی‌دارند، این را من مطمئن هستم .

وی با بیان رهبری چند بار برای تیم مذاکره کننده هسته‎ای کشورمان دعا کرده اند، گفت : تیم مذاکره کننده ما کار سنگینی را انجام می‌دهند و استحقاق دارند که همه ملت برایشان دعا کنند و آنها هم جز حق نگویند و جز حق نشنوند و جز حق چیزی را امضاء نکنند و موفق و سربلند به کشور بازگردند.

توکلی ادامه داد: من معتقدم تیم مذاکره کننده ما با هر نتیجه‌ای برگردند موفق و سربلند هستند چرا که 18 ماه است که دارند از حقوق ملت دفاع می‌کنند و وا نداده اند اما اگر آمریکا به زیاده‌خواهی خود ادامه بدهد چاره‌ای جز اینکه امضاء نکنند ندارند، در نتیجه در هر شکلی اینها از نظر من پیروز هستند .

وی در پایان تاکید کرد: اگر آمریکا به زیاده‌خواهی خود ادامه بدهد و زور بگوید قراردادی منعقد نمی‌شود و حال آنکه تیم مذاکره کننده ما چون به قاعده عمل کردند حتی اگر امضاء نشود پیروزند و اگر توافق امضاء شود هم پیروزند و باید از آنها تشکر کرد و قدرشان را دانست.