پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس گروه علوم سياسي دانشگاه تهران گفت: این ذهنیت که ما فکر کنیم مجموعه‌هایی مانند جبهه النصره یا داعش افرادی عوام و شکل‌گرا هستند و به هیچ وجه با ابزارهای مدرن آشنایی ندارند، اشتباه بزرگی است.

ابراهيم متقي رييس گروه علوم سياسي دانشگاه تهران در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، اظهار داشت: در فضای شبکه ‌ای ایجاد شده چنین گروه‌هایی از یک طرف هویت‌یابی آنها ماهیت اطلاعاتی و شبکه دارد و از طرف دیگر در چنین فضایی زمینه برای رویارویی اطلاعاتی ایجاد می‌شود.

وي افزود: جنگ داعش و دولت عراق بیش از آنکه ماهیت نظامی داشته باشد ماهیت اطلاعاتی و امنیتی دارد. 

وي اضافه كرد: چنین وضعیتی نشان می‌دهد که دولت عراق در وضعیت غافلگیری قرار دارد. در این چارچوب، غافلگیری به معنای این است که برخی از بازیگران توانسته‌اند مجموعه‌ای از اطلاعات را در برابر بازیگر دیگر سازماندهی کنند.

رييس گروه علوم سياسي دانشگاه تهران در مورد مواجهه با اين گروه گفت: مهمترین موضوعی که امروز باید به آن توجه داشته باشیم این است که نرم افزار و سخت افزار قدرت شبکه‌ ای فراتر از قدرت سازمانی گذشته است. 

متقي افزود: این قدرت شبکه ‌ای می‌تواند هم اطلاعات و هم قدرت نظامی و هم توان اقتصادی را با یکدیگر ترکیب کند و به همین دلیل است که داعش بخشی از عملیات جنگی را که انجام داده علیه پالایشگاه‌ها و منابع نفتی بوده است.

رييس گروه علوم سياسي دانشگاه تهران با اشاره به نقش تركيه گفت: در این میان، ترکیه بخشی از نفت خود را از داعش خریداری می‌کند و حتی دولت سوریه بخشی از منابع انرژی خود را از داعش به دست می‌آورد. این همان فضای شبکه‌ای است.

متقي افزود: به عبارت ديگر آنها در حوزه نظامی می‌جنگند، هویت شان با یکدیگر متفاوت است اما به دلیل نیازهای اقتصادی که دارند در حوزه خرید و فروش نفت همکاری می‌کنند. 

وي اضافه كرد: اینجاست که شبکه فراتر از یک حوزه خاص اقتصادی یا نظامی معنا پیدا می‌کند. شبکه می‌تواند یک نوع تمامیت جمعی که قابلیت و قدرت گروه‌های رقیب را شکل می‌دهد در یک وضعیت رو در رو با یکدیگر سازماندهی کند.

رييس گروه علوم سياسي دانشگاه تهران خاطرنشان ساخت: داعش را باید مجموعه پیچیده‌ای دانست که با خطوط سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرايیل فعالیت دارند و هدف اصلی، مقابله با اقتدار جريان مقاومت است. در این میان اسرايیل و عربستان بیش از همه پیشینیان این اقدامات هستند.