به گزارش پارس؛ فارس به نقل از پایگاه «راس بالت» خبر داد، «نورسلطان نظربایف» رئیس‌جمهوری قزاقستان معتقد است که روسیه حاضر به همکاری با کشورهای غربی است و اتحادیه اروپا و آمریکا نباید قدرت روسیه را دستکم بگیرند.

نظربایف روز جمعه در کنفرانس مطبوعاتی بعد از مذاکرات خویش با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه که به آستانه سفر کرده بود، یادآور شد: «"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه در بخش نخست پیام سالانه خود به مجمع فدرال در روز پنج شنبه تاکید کرد که درهای مسکو برای مذاکره و بررسی مشکلات همواره باز است و من به بطور قطع می‌دانم که روسیه قصد ندارد درهای خود را به روی سایر کشورهای جهان ببندد، برعکس خواهان همکاری با آنهاست».

رئیس‌جمهوری قزاقستان همچنین با اشاره به اینکه مسئله تحریم‌ها در روابط روسیه و اتحادیه اروپا مشکل بسیار بزرگی است، تاکید کرد: «اولا اعمال این تحریم‌ها نقض همه حقوق و ضوابط بین المللی است، ضمن اینکه اعتماد متقابل بین نقش آفرینان بزرگ در عرصه جهانی را از بین برده و حتی باعث تغییر شکل گروه جی-۸ شده است».

نظربایف همچنین یادآور شد: «کشورهای غربی نباید روسیه را دستکم بگیرند. روسیه کشور قدرتمند، دارای منابع عظیم طبیعی و سرزمینی پهناوری است. البته ممکن است آنها در نتیجه اعمال تحریم‌ها بخشی از درآمد خود را از دست بدهند، ولی روسیه دارای ذخایر غنی نفت و گاز است و همه کشورها به آن نیاز دارند. این بحران نمی‌تواند برای مدت زمان زیادی طول بکشد و هر جنگی بالاخره یک روز پایان خواهد یافت».

ضمن اینکه شب گذشته کاخ کرملین نیز اعلام کرد که روسای‌جمهوری روسیه و قزاقستان طی مذاکراتی تلفنی به بررسی مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی پرداختند.

بر اساس این اطلاعات، پوتین و نظربایف همچنین روند آماده سازی مقدمات برگزاری نشست سران کشورهای عضو پیمان اورآسیایی در مسکو را بررسی کردند.

این مذاکرات به ابتکارعمل رئیس‌جمهوری قزاقستان انجام گرفت.