علی اکبر ولایتی، دیروز یکشنبه: همگان باید بدانند که فرمایشات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و پس از اینکه ایشان فرمودند ما با مذاکره و ادامه آن "موافقیم" نباید سخنی در جهت مخالفت با مذاکرات هسته ای گفته شود

البته ادعای ولایتی درحالی است که رهبری هیچگاه از موافقت نگفتند و از "عدم مخالفت" گفتند. با این حال اما گویا آقای ولایتی فراموش کرده اند که رهبری در دولت گذشته هم مانند امروز، با مذاکرات موافق بود و از تیم مذاکره کننده سابق هم حمایت می کرد و جزئیات مذاکرات هم در اختیار رهبری قرار می گرفت!

اما همین عالیجناب در آن مناظره های انتخاباتی سال 92  چشم در چشم 75 میلیون ایرانی مذاکرات هسته ای مورد حمایت رهبری را به توپ بست؛ سعید جلیلی را متهم به ندانم کاری و با عبارت "بیانیه خوان" او را تحقیر کرد! خلاصه چنان کیسه ای به تن رئیس تیم مذاکره کننده سابق کشید  که هیلاری کلینتون هم در خاطراتش آن را نوشت!

البته فراموشکاری عارضه فراگیر ِ این روزهای ماست!

همین آقای رئیس مجلس! علی آقای لاریجانی! یک روز پس از شکست مذاکرات وین، گفت تمدید 7 ماهه توافق ژنو کار "عاقلانه" ای بود! 

یعنی نسخه دولت روحانی در مذاکرات هسته ای را عاقلانه دانست! یعنی تداوم تعلیق غنی سازی 20 درصد و از بین رفتن ذخایر آن، تعیلق سانتریفیوژهای نسل جدیدغ تعلیق غنی سازی در فوردو، عدم غنی سازی بالای 5 درصد، تعلیق اراک و ... را در مقابل ماهیانه 700 میلیون دلار ِ محدود "عاقلانه" می داند!

خودش را نمی دانم اما ما یادمان نرفته که 10 سال قبل و در دوران تجربه اول اعتماد سازی حسن روحانی، و پس از توافق ایران و تروئیکای اروپایی در پاریس، آقای لاریجانی تعریف دیگری از تعقل در مذاکرات هسته ای را ارائه کرد و در انتقاد از عدم توازن داده ها و ستانده های ایران در  توافق پاریس گفت: هیچ آدم "عاقلی" دُر غلطان نمی دهد که آبنبات بگیرد!

خب! مگر شرایط چه تفاوتی کرده است که مفهوم کار عاقلانه عوض شده است؟ تحریم ها؟! نه! خودآقای لاریجانی همین امروز دوشنبه 10 آذر 93 گفت که مشکلات اقتصادی کشور ریشه 100 ساله دارد و به خاطر تحریم نیست!

پس ماجرا چیست؟ اگر زمانی غنی سازی، دُر غلطان بود الآن اورانیوم 20 درصد دُر غلطان است و قاعدتا در مذاکرات باید بهای دُر غلطان را گرفت.  اما یا دُر ها دیگر خوب نمی غلطند یا "طعم" آب نبات ها تغییر کرده است!

به هر حال این اصل بدیهی واقعا نیاز به توضیح ندارد که ولایتی حق انتقاد از عملکرد سعید جلیلی را داشته و دارد. کما اینکه این حق اکنون برای ما و حتی حامیان سعید جلیلی نسبت به دست پرورده آقای ولایتی در مذاکرات هسته ای هم محفوظ است. و قطعا این 2 حق در منافات با ولایت پذیری هیچکدام از طرفین نیست.

* * *

سال گذشته که حسن روحانی رئیس جمهور شد فکر می کردیم هاشمی کلاه گشادی بر سر اصلاح طلبان گذاشت! حالا اگر خوب نگاه کنیم؛ می بینم که کلاه ما را برداشتند و بر سر اصلاح طلبان گذاشتند!