پايگاه خبري تحليلي «پارس»- گزارش ها حاکي از مذاکرات و رايزني هاي فشرده و گاه شبانه روزي تيم مذاکره کننده هسته اي با رسيدن به توافقي است تا منافع امروز و فرداي ايران اسلامي را تامين کند. تيم مذاکره کننده هسته اي در اين نبرد ديپلماتيک از دعاي خير و حمايت مردم و مسئولين و به ويژه تاييدات رهبر معظم انقلاب برخوردار است.

vianesard (7)

رهبر انقلاب که در روند مذاکرات هسته اي از تيم مذاکره کننده حمايت هاي خاصي کرده اند، در يکي از سخنراني هاي خود از اصطلاح «بچه هاي انقلاب » براي توصيف تيم مذاکره کننده استفاده کردند.

سيد محمد اسلامي: فکر مي کنم اگر تا ٣٠ ساعت آينده شاهد توافق هسته اي نباشيم، سرماي کشنده شهر وين را هم بايد به ناتواني ۱+۵ براي اتخاذ تصميم هاي مفيد اما تلخ اضافه کنيم. يک سال پيش درست در همين روزها شهر ژنو نيز سوز سرماي پاييزي را تجربه مي کرد. با اين حال مذاکره کنندگان ايراني در آن روزها تصميم گرفتند تا تصميم هاي دشوار اما حساب شده اي را اتخاذ کنند. اما کشورهاي ۱+۵ در مقابل صرفا وعده دادند و اتخاذ تصميم هايشان را به يک سال بعد موکول کردند.

vianesard (1)

ديروز وقتي اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان به وين رسيد خبرنگارها برخلاف هميشه آرزو مي کردند که کمتر حرف بزند و زودتر وارد محل مذاکرات شود. مشکل فقط سرماي هوا و دشواري انتظار در برابر هتل محل برگزاري مذاکرات نيست. همه از حرف هاي تکراري وزراي خارجه ۱+۵ خسته شده اند. منابع نزديک به مذاکرات خبر داده اند که ۱+۵ هنوز اختلافات داخلي خودشان را هم رفع نکرده اند. حالا که ايران براي يک سال کامل همه تلاش اش را صرف اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته اي اش کرده است، کشورهاي ۱+۵ حاضر نيستند گام هاي متقابل را بردارند. آمريکايي ها کنگره را بهانه کرده اند، اروپايي ها ياد معاملات فروش سلاح شان به خاورميانه افتاده اند، روس ها صرفا اظهار اميدواري مي کنند و چيني ها براي همين کار هم به خودشان زحمت نمي دهند. جالب اين که حتي مشخص نيست چيني ها نماينده قابل اعتنايي را به مذاکرات فرستاده اند يا نه.

mozakeresardviam (2)

ديشب مديرکل سياسي فرانسه در مذاکرات، خبرنگارهاي فرانسوي زبان را جمع کرد. ظاهرا به آن ها گفت که اروپايي ها حاضر به توافق نيستند. خبرنگارهاي آمريکايي نگران اند. مي گويند اگر توافق نشود و دنبال ادامه مذاکرات باشند، بايد فکري به حال جشن بوقلمون بکنند. پنجشنبه روز جشن شکرگزاري آمريکايي هاست و جان کري گفته است که هر طور شده مي خواهد خودش را به بوقلمون که در خانه شان طبق رسم جشن شکرگزاري آماده مي کنند، برساند. با اين حال يک مقام ايراني به من گفت که تمديد مذاکرات به هيچ وجه در دستور گفت و گوها نبوده است و تا آن لحظه حتي از تمديد سخني هم به ميان نيامده است. مديرکل سياسي فرانسوي ها را مي شناسم. مرد تلخي است. هرچه به لحظات آخر نزديک تر مي شويم، جنگ رواني پيچيده تر مي شود. با يک ديپلمات ايراني ديگر صحبت مي کنم. جواب مي دهد: "روحيه مذاکره کننده ها عالي است. خودمان را براي جشن ٣ آذر اماده مي کنيم، يا جشن توافق، يا جشن ايستادگي."

vianesard (2)

اين جا ميدان جنگ است. مذاکره کننده ها هم رزمنده هاي اين ميدان هستند. ديشبمذاکرات دکتر ظريف، اشتون و کري و مذاکرات دکتر عراقچي و دکتر روانچي با اروپايي ها با وقت اذان همزمان شد. رزمنده هاي ايراني مذاکره را براي يک ربع به تأخير انداختند. نماز اول وقت که تمام شد، جلسات شروع شد. يعني ما براي نماز مذاکره مي کنيم بعد از غروب آقاي بعيدي نژاد، مذاکره کننده ايراني که مديرکل سياسي وزارت خارجه است را مي بينم. جلو مي روم. خبرنگارها معمولا ديپلمات ها را سوال پيچ مي کنند. بعد از سلام، خيلي سريع مي گويم که هيچ سوالي ندارم. هيچ خبري هم نمي خواهم. فقط بدانيد فارغ از اين که به چه نتيجه اي برسيم، مردم در ايران براي همه شما دعا مي کنند. آرامش آقاي بعيدي نژاد آرامم مي کند.

vianesard (3)

سال 365 روز دارد که ۲۴۶ روز آن گذشته است. روز 24 ساعت دارد که سريع و بي توقف دارد به سر مي رسد. زمان زيادي نمانده است تا ببينيم آمريکايي ها و شرکايشان حداقل هاي لازم براي جلب اعتماد مردم ايران را فراهم مي کنند يا اينکه مثل هميشه استاد فرصت سوزي هاي تاريخي هستند؟!

تاريخ منتظر ۱+۵ نمي ماند
کمتر از ٣٠ ساعت تا پايان ضرب الاجل برنامه اقدام مشترک ژنو بين ايران و کشورهاي ۱+۵ مانده است. برخي معتقدند که فقط يک معجزه مي تواند گره هاي کور را باز کند. اما يک تحليل گر آمريکايي به من گفت که به جاي معجزه نيازمند اين هستيم که باراک اوباما و شرکايش در ۱+۵ حاضر باشند تصميم هاي تلخ اما مفيد بگيرند. الان ديگر آخر پاييز رسيده است و ما و ۱+۵ بايد جوجه هايمان را بشماريم. پرسش همه در اين ساعات اين است که اکنون مذاکرات در چه نقطه اي قرار دارد و به چه سمت مي رود؟

vianesard (4)

اکنون در چه نقطه اي هستيم؟
امروز کمتر از ٢٤ ساعت تا پايان انقضاي زمان در نظر گرفته شده براي برنامه اقدام مشترک ژنو، ايران و آمريکا در شرايط کاملا متفاوتي قرار گرفته اند. دولت آمريکا در يک سال گذشته لحظه به لحظه ضعيف تر شده است. دموکرات ها انتخابات سنا را واگذار کردند. باراک اوباما امروز از شخصيت کاريزماتيک سال هاي پيش اش به شدت فاصله گرفته است. برنامه باراک اوباما براي اصلاحات در حوزه بهداشت عمومي (ObamaCare) و اصلاح قانون مهاجرت در اين کشور به شدت توان وي را براي مديريت فضاي داخلي ايالات متحده کاهش داده است. حتي دموکرات هاي نزديک به اوباما نيز آماده شده اند تا او را در پرونده هسته اي ايران قرباني منافع داخلي شان کنند. سناتور دموکرات مارک وارنر از ايالت ويرجينيا از جمله نزديک ترين افراد در حزب دموکرات به باراک اوباما است که حتي زماني به عنوان گزينه معاون اول رئيس جمهور آمريکا نيز مطرح بود. وارنر که در انتخابات اخير فقط با اختلاف 1 درصد توانست خود را در سنا نگه دارد، همزمان با مذاکرات کنوني در بيانيه اي خواستار توقف کامل فعاليت هاي هسته اي ايران شده است. اين قبيل نشانه ها همگي خبر از اين مي دهند که تيم مذاکره کننده آمريکايي ها حداقل هاي لازم براي عمل به وعده هاي خود در چارچوب توافق ژنو را ندارد.

vianesard (5)

همزمان تيم مذاکره کننده آمريکايي هم به شدت زير نفوذ لابي هاي صهيونيستي است. جان کري، وزير خارجه آمريکا به تيم مذاکره کننده ايراني گفته است که به توافقي نياز دارد که ديويد آلبرايت آن را بپذيرد. ديويد آلبرايت، موسس و مدير موسسه علوم و امنيت بين المللي isis است که متأثر از ارتباط نزديک با محافل صهيونيستي نقش اساسي در جوسازي عليه مذاکرات دارد. ديويد آلبرايت زماني از مقامات ارشد آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده است. به گزارش منابع اطلاعاتي ايران، لابي صهيونيستي در آمريکا از ٢ سال قبل در موسسه تحت امر ديويد آلبرايت نفوذ کرده و از طريق کمک هاي مالي توانسته برخي ادعاهاي بي اساس در مورد برنامه هسته اي ايران را از زبان اين کارشناس هسته اي بيان نمايد. خريد تصاوير ماهواره اي ايران توسط موسسه ديويد آلبرايت و انتشار مداوم آن نشان از حمايت قوي مالي و اطلاعاتي از موسسه وي دارد. ديويد آلبرايت اخيراً افرادي مانند اولي هاينونن که يکي ديگر از مقامات سابق ارشد آژانس است را نيز استخدام کرده تا در پوشش تخصص به جوسازي عليه برنامه هسته اي ايران اقدام نمايند. آلبرايت از ايده پردازان توهمي تحت عنوان “زمان گريز” يا Break Out است. به عبارت ديگر تيم مذاکره کننده آمريکايي نه فقط کنگره، بلکه لابي هاي صهيونيستي را هم بهانه عدم پذيرش حقوق ايران کرده است. با اين حال واقعيت اين است که محاسبات ديپلماسي، با محاسبات رياضي روي کاغذ افرادي مانند ديويد آلبرايت نسبتي ندارد. به علاوه اين که همه مي دانند يکي از دلايل اصلي عدم موفقيت احتمالي مذاکرات، اطمينان کشورهاي ۱+۵ از اين واقعيت است که سلاح هسته اي هيچگاه در دکترين امنيتي ايران نبوده، نيست و نخواهد بود.

vianesard (9)

کارنامه ايران در پرونده هسته اي
در مقابل طي سال هاي گذشته اجماع ملي درباره مذاکرات هسته اي هر روز بيشتر شده است. البته ريشه اين اجماع را بايد در رخدادهاي پيش از توافق ژنو جست و جو کرد. مذاکره کنندگان ايراني قبل از انتخابات رياست جمهوري سال ٩٢، ماه ها قبل از اين که رياست جمهوري دکتر روحاني آغاز شود و به ويژه قبل از توافق ژنو، براي مذاکره دو جانبه با آمريکايي ها مجوز لازم را دريافت مي کنند. رهبري در اول فروردين سال ٩٢ در حرم مطهر رضوي با اشاره به نامه هاي اوباما گفتند: “ من به اين اظهارات خوشبين نيستم، اما مخالفت هم ندارم.” روند صداقت آزمايي اوباما پس از توافق ژنو با حمايت قاطعانه رهبري از “بچه هاي انقلاب” به اجراي تمام تعهدات ايران در چارچوب توافق ژنو منجر مي شود. بايد توجه کنيم که در يک سال گذشته جمهوري اسلامي ايران پي در پي عمل کرده است و کشورهاي ۱+۵ پي در پي وعده داده اند. آژانس و کشورهاي ۱+۵ همگي يک به يک تاييد کرده اند که ايران تمام تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو را اجرايي کرده است.

vianesard (10)

همزمان مسيري که ايران در نسبت با توافق ژنو طي کرده، دقيقا مشابه مسيري است که در نسبت با آژانس طي کرده است. ايران موظف است براساس توافق خود با آژانس موسوم به “پادمان” رفتار کند. با اين حال پس از توافق ژنو، ايران در نوامبر سال گذشته توافق کرد که براي اثبات حسن نيت خود درباره ابهامات ادعايي آژانس (PMD) در اقدام داوطلبانه فراتر از پادمان به پرسش هاي آژانس پاسخ بدهد. دقيقا مشابه روند سياسي، در روند فني نيز ايران بارها خود را اثبات کرده است. آژانس درباره ادعاي موضوع چاشني هاي انفجاري به طور ضمني تاييد کرد که اين چاشني ها در تأسيسات نفتي کاربرد دارد، نه اين که براي تسليحات اتمي ساخته شده باشد. آژانس در سال هاي گذشته ٢ بار به منطقه پارچين دسترسي پيدا کرده است که در هر ٢ بار تعهد داده بود که اين دسترسي فرا قانوني ديگر تکرار نمي شود. بنابراين کارنامه ايران در حوزه فني اما سياسي شده آژانس نيز کاملا روشن است.

واقعيت اين است که مذاکرات تا به اين لحظه هيچ پيشرفتي نداشته است. کشورهاي ۱+۵ به ويژه آمريکايي ها در گفت و گوهاي اين روزها به جاي توجه به راه حل هاي احتمالي، همچنان صرفا به اعلام مواضع مي پردازند. متاسفانه خواسته دکتر ظريف از مذاکرات وين ٦ تاکنون براي صرفا شنيدن و فکر کردن به راه حل هاي پيشنهادي ايران در کشورهاي ۱+۵ اثر نکرده است. فردا چه خواهد شد؟ اگر برنامه اقدام مشترک ژنو به نتيجه برسد، بايد خودمان را آماده جشن موفقيت ديپلماسي کنيم. اگر هر تصميم ديگري اعلام شود، چه اشکال مختلف تمديد و چه شکست مذاکرات، بايد بگوييم که کشورهاي ۱+۵ اثبات کرده اند که شرايط را براي اعتماد حداقلي نيز ندارند.

vianesard (11)

کارویژه «شرمن، برنز و سالیوان» در فرآیند مذاکرات چیست؟/ نقش‌مثلث‌ یهودی در توقف پیشرفت‌ مذاکرات

محمد قادری: حال و هوای مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 5+1 به مانند مسقط طی چند روز اخیر هم در وین چنگی به دل نزده و شواهد نشان از آن دارد که پیشرفتی حاصل نشده است.

اخبار رسیده از نشست های کارشناسی حاکی از آن است که با وجود ارائه ایده های متفاوت و راه حل های بسیار از سوی تیم ایرانی، معضل اصلی عدم جمع بندی مباحث به ویژه از سوی طرف آمریکایی، عناد مثلث یهودی تیم آمریکایی یعنی «وندی شرمن، ویلیام بیل برنز و جک سالیوان» است که به دلیل گرایشات تند ضد ایرانی و صهیونیستی نه تنها تاکنون هیچگونه پیشنهاد منطقی و قابل بحثی را طرح نکرده که با بهانه گیری های متفاوت از به ثمر نشستن پیشنهادات ایران جلوگیری می کنند.  

بنابر این گزارش، این نوع رفتار و جهت گیری های تند در حالی از سوی سه عضو اصلی تیم آمریکا در مذاکرات صورت می گیرد که پیاده نظام رسانه ای غرب دائما در پی مقصر جلوه دادن ایران در عدم پیشرفت مذاکرات بوده و دائما با امتشار اخبار دروغ مدعی اراده پیشنهادات جدید از سوی آمریکا هستند تا بلکه از این رهگذر هزینه های هرگونه عدم توافقی را به گردن جمههوری اسلامی ایران بیاندازند.