یونسی: بلای داعش را میتوان با اتحاد مهار کرد
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی با بیان اینکه ایران امروز به وحدت و امنیت نیازمند است، اظهار کرد: کسانی که خود را مدعی ولایت میدانند، اما دم از تفرقه میزنند بدانند که دشمنان اسلام کسانی هستند که مردم را به تفرقه تشویق میکنند.
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی با بیان اینکه ایران امروز به وحدت و امنیت نیازمند است، اظهار کرد: کسانی که خود را مدعی ولایت میدانند، اما دم از تفرقه میزنند بدانند که دشمنان اسلام کسانی هستند که مردم را به تفرقه تشویق میکنند.
به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حجتالاسلام والمسلمین علی یونسی طی سخنانی در حسینیه فاطمهالزهراء (س) با بیان اینکه پیامبر اسلام دارای سه مقام رسالت، امامت و خلافت بود، گفت: بزرگترین معجزه پیامبر اسلام تربیت شخصیتهایی همانند امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و در مرتبه بعد صحابه است.
وی افزود: پیامبر (ص) در مدینه هم پیامبری میکرد، هم امامت و هم خلافت، اما بسیاری از روشنفکران غرب زده جنبه سیاسی و حکومتی پیامبر را نادیده میگیرند، در حالیکه پیامبر (ص) در مدینه حکومت تشکیل داد و آن مدینه فاضلهای که همه فلاسفه آرزوی آن را داشتند در این شهر پیاده کرد. پس از رحلت پیامبر (ص) مقام نبوت پایان یافت، اما مقام امامت و خلافت قابل انتقال بود.
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی با اشاره به اینکه در اسلام خلافت و حکومت وسیله و ابزار است نه هدف، خاطرنشان کرد: در احادیث ما بیان شده دنبالهروی از قدرت و ریاستطلبی خطرناک است. در اندیشه ماکیاولیستی گفته میشود برای رسیدن به هدف از هر وسیلهای میتوان استفاده کرد که این منطق، منطق یزید و بنیامیه بود. اکنون نیز در جنگهای سیاسی بر اساس همین منطق، تقوا کنار گذاشته شده و دروغ جایز میشود و جنایت توجیه میشود.
یونسی در ادامه اظهار کرد: اما اگر جایگاه اجرایی در خدمت دین قرار گیرد، مقدس میشود. به طور مثال امام علی (ع) هنگام پذیرفتن خلافت میگفت که وی عاشق حکومت نیست. امام علی (ع) در عمل هم با 25 سال سکوت خود نشان داد که عاشق حکومت نیست، اما در این بین کسانی اسلام را برای خود میخواستند در حالیکه امام میگفت من اگر حاکم شوم حق را اجرا میکنم که این برای شما قابل تحمل نیست.
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی همچنین با اشاره به اینکه پس از پیامبر(ص) خلفای راشدین تلاش میکردند که از بازگشت جاهلیت و بازسازی خشونت جاهلی جلوگیری شود، اظهار کرد: معاویه در دوران حکومت خود آرام آرام چهره اسلام را تغییر داد. او ظواهر اسلام را رعایت کرده و با واجبات دینی کاری نداشت، اما معاویه روح اسلام یعنی تسلیم در برابر خدا، داشتن اخلاق، آزادگی و ظلمستیزی را از بین برد. در دوران او معروف به منکر و منکر به معروف تبدیل شد.
وی افزود: در همین دوران ائمه به جای خلافت به دنبال امامت و پیشوایی بودند تا اصل اسلام را حفظ کنند.
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی با بیان اینکه امروز نیز کسانی که با سخنان و رفتار خود به مقدسات سایر مذاهب توهین میکنند در واقع آتش جنگ را شعلهور میکنند، خاطرنشان کرد: برای تامین امنیت باید گذشت کرد. هیچ حقی بالاتر از حق حفظ اسلام و حفظ جان و امنیت شیعیان عراق، پاکستان و عربستان نیست. کسانی که بهانه به دست گروههای خشونتطلب میدهند بدانند آنها در زمین اسرائیل بازی میکنند.
یونسی همچنین با اشاره به عوامل شکلگیری گروه تروریستی داعش، اظهار کرد: داعش امروز به دنبال احیای خلافت بنی امیه است، بنابراین همه دنیای اسلام با آنها مخالفند. تاکنون یک روحانی بلندمرتبه سنی نیز از داعش حمایت نکرده است. امروز مکتب حسینی راه نجات مشکلات جهان اسلام است. همه مذاهب اسلامی عاشق امام حسین (ع) هستند و امام مظهر وحدت جهان اسلام است زیرا امام حسین (ع) به دنبال احیای امامت بود.
دستیار ویژه رییسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی همچنین گفت: بلای داعش را میتوان با اتحاد مهار کرد. تنها مکتب امام حسین (ع) است که میتواند در دوران خشونت، فتنه و جنگ داخلی جهان اسلام را نجات دهد. ائتلاف ضد داعش یک شوخی است، زیرا خود آنها در شکلگیری داعش نقش داشتند. آنچه امروز در مقابل داعش ایستاده است رهبری آیتالله سیستانی و تلاشهای ایران است.
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف شرایطی دارد و هر کسی نمیتواند آمر به معروف باشد. مردم هم موظفند هم از دولت مراقبت کنند و هم از دیگران. امر به معروف به معنای تحقیر کردن یا متهم کردن دیگران نیست. مردم حق دارند بر عالیترین مقامات کشوری نیز نظارت داشته باشند. امام علی (ع) در روز اول حکومت خود گفت ای مردم شما وظیفه انتقاد و نظارت بر حکومت را دارید. ایدهآل یک حکومت اسلامی این است که همه یکدیگر را به خیر دعوت کنند.
حضرت حجته الاسلام جناب اقای یونسی دستیار محترم رئیس جمهور عزیزدراموراقوام دامت برکاته .
درمصاحبه اخیر خوددربیستمین نمایشگاه مطبوعات فرموده اید که تمام اقلیتهای قومی ومذهبی رسانه دارند لذا بنده به عنوان یکی از افراد منتسب به یکی ازمهمترین اقوام ابن مرزوبوم ازجنابعالی سوالی دارم ایا نظام مقدس جمهوری اسلامی اقوام واد یان موجود دراین کهن بوم راکه نامشان درقانون اساسی امده را به رسمیت میشاسد یا نه؟ انهارا موجودات تحمیلی درجه 1و2و3 تلقی میکند یانه ؟ آیا اصول مربوطه ازجمله اصل 115 جزواصول نص وصریح میداند یا بقول عده ائی اصول مبهم تلقی میکند من پیشاپیش جواب شما را میدانم خواهید گفت اصولا ت سئوال صحیحی نیست
باشد ازحضرتعالی میپرسم وخواهش میکنم دستور فرمائید امار ساعتهای برنامه های پخش شده ازحدود30کانال تلویزیونی و50 یا60شبکه رادیوئی 10 سال گذشته را ازاین رسانه ها که هزینه گزاف وبی خاصیت ان ازجیب تمام ملت شریف ایران پرداخت شده راجع به اقوام مختلف ازجمله اقوام بی حاشیه وفراموش شده ای مانند بلوچ یا ترکمن را استخراج کرده وتقد یمتان نمایند این چه رفتاریست که ام القرای اسلام باعایله خود دارد بنظرشما سالی یکی دوساعت پخش برنامه نوازندگی سیستان بلوچستانی های عزیز انهم فقط بمناسبت بعثت یاولادت رسول اکرم کتفی است وبقیه سال حاجی حاجی مکه ؟ درمورد ترکمن ها این مقدار هم مضایقه شده همچنین ازدوقوم بزرگ واصیل ترک وکرد آیااین تکریم است یا خدای نکرده ..ازحنابعالی استدعا دارم امارساعات پخش برنامه اقوم وادیان ازرسانه ملی تلویزیون کانالهای سراسری راازصدا وسیما دریافت ومطالعه فرمائید درصورت صدق عرایض بعرض مقام معظم رهبری هم برسانید یقین دارم ایشان بمثابه پدرمهربان برای همه اقوام وطوایف وادیان هستند وجنابعالی را هم برای انجام این کارخیرباقیات صالحات کمک خواهند فرمود هموطنان چرا باید هموطنان همکیش وهمخون که هزاران سال است درغم وشادی هم دیگر سهیم بوده ودرهربرهه وورطه خون خودرا نثار کرده وازموجودیت واستقلال خود دربرابر دشمنان مشترک دفاع کرده اند بواسطه تفاوت گویش همدیگررا نشناسند وبازبان خوبایکدیگرنتوانند صحبت کنند درست است که همدلی ازهمزبانی بهتر است اما تاهمزبان نشوی همدل نخواهی شد اگربنده حقیر نام جنابعلی را بجای حجت الاسلام یونسی عزیز مثلا رونسی خطاب کنم ناراحت نمیشوید؟ وتذکرا نمیفرمائید اسمم یونسی است نه رونسی؟ واگربازهم سماجتا تکرارکنم برخورد نمیکنید ؟ چرا حتما معترض خواهید شد چون نام انسان بارزترین هویت شخصی اوست اما ملاحظه فرمائید نام مرکزاستان آذربایجان غربی ومرکزان راکه خاستگاه بسیاری ازمشاهیر علمی ادبی فرهنگی بوده ودارای مردم فرهیخته زحمت کش ومولد شهید پرورمبارزولایت مدار است را بجای نام صحیح ان اورمیه رادرمکاتبات ومحاورات ارومیه تلفظ وبکارمیبرند لابدجنابعالی( نام صفی الدین اورموی ریاضی دان وموسیقدان وصاحب رساله همردیف ابن سینا وفارابی که رسالاتی درباره علم موسیقی دارند وانطورکه گفته میشود الحان وجان مایه موسیقی متداوال دراقصای شرق عالم همین موسیقی ایرانی ماست که ازسرزمینهای شمال چین گرفته تا قفقاز واطراف دریای سیاه ومدیترانه گرفته تا شمال افریقا وکشورهای عرب زبان وتاقسمت اعظم هند وپاکستان وافغانستان واسیای میانه را درسیطره خود دارد والحان وموغامات اکثرا بانام فارسی ان بکارمیبرند دراثر همین رسالات مکتوب پایدار مانده راشنیده اید الحمدلله به زبان عربی هم اشنائی دارید ومیدانید چطور میشود مشتق ارومیه ازشکم اورمیه بیرون بیاید وایضا دولتمردان این دوروزمانه علیرغم دکترا وفوق دکترای آکسفوردیشان اینقدر عربی را درمکتبخانه های ملاباجی ها اموخته اند تابدانند اورمیه کجاست وارومیه چیست اگرمختصریهم تاریخ درمکتب خانه ها یادمیگرفتند ازاین منظرهم به اهمیت تاریخی استان آذربایجان غربی نگاهی میکردند میدانستند که اززمان تشکیل دولتهای ماد وپارس وهخامنشی مرزهای دولتهای ابرقدرت انزمان ایران وروم درهمین مناطق بوده فلذا دران سرزمین قلعه ها ود ژهای واستحکامات جنگی بسیاری تعبیه شده بوده وازجمله شاهین د ژ وقلع بابک وغیره البته معنی دیگرنام قلعه اور میباشد لذا انجارا سرزمین قلعه هااورمیه نامیده اند همچنین دردوره صفویه وظهور دولتهای متجاوز عثمانی بازهم مرزتخاصم بین این دولتها بوده واکنون نیز مرز ایران ونا تو میباشد ایا به نظر شمااینهمه اوصاف اهمیت نداردونباید این مدعی ام القرائی نام مرزبانان هوشیار خودرا بدرستی تلفظ ودرمکاتبات بکارببرد ؟ سوال دیگری هم که به نظر میرسد مطرح شود اینست اولا چراباید ازبین لهجه هائی مانند کرمانشاهی همدانی خراسانی شیرازی که حیات وبقاء زبان شیرین فارسی مدیون همین گویشها میباشد کنار گذاشته شده لهجه تهرانی که گویا ساکنان خیلی قدیمی ان افرادخوشنامی هم نبوده اند وناچار ادبیاتی درخورشخصیت خود داشته اند رابه کل مملکت تحمیل گردد؟ تا اموزش زبان لطیف وشیرین فارسی رابرای طالبان خارجی آن این چنین مشکل نماید درثانی چرا باید صاحبان گویش های دیگر بخاطر داشتن لهجه وترس از استهزا درجامعه مهرسکوت برلب داشته باشند چرا باید بچه های من آذری ازروز اول مدرسه اب یعنی سو با با یعنی اتا نان یعنی چورک بزبان غیر یاد بگیرم انوقت دیگران تحت حمایت دولتمان درتهران ازهمان روز اول زبان انگلیسی فرنسه والمانی را به هزینه سایرین بفرزندان خود اموزش دهند وتا ابد اسم شهرستانی را به ما تحمیل کنند یا اینکه فرهنگستان عریض وطویل پرهزینه والبته بیخاصیت برای پایش زبان فارسی اینهمه نان خور دورخود جمع کرده مثلابجای واژه قاشق بزبان آذری را (بیلچه دهن پرکن بنامد )؟ جناب یوسفی اکنون فرصت مناصبی است که اصل 115 را که ازاصول مترقی قانون اساسی کشورمان است بیش ازاین مغفول نماند الوعده وفا قانون اساسی این وعده به ملت خود داده وهیچ بخل عنادی هم نداشته ودرصدد فریب کسی هم نبوده مانند پدرمهربان همه را بیک چشم دیده برخلاف ادعاهای شوونیستی بعضی ها هراس واهی ونابودی زبان فارسی را روکش تکبرخود قرار میدهند اگر زبان فارسی با صحبت کردن اقوام وطوایف بزبان مادری خودازبین رفتنی بود تا حالا درردف زبانهای فنیقی وارامی قرارداشت اگر300 سال اشغال اسکندروکتاب سوزی اوجانشینان انها توانست زخمکی به این زبان واردکند یا حمله ددمنشانه مغول که اجر روی اجر نگذاشت این مملکت نگذاشت بماند علاوه براینکه نتوانست اسیبی بان برساند که هیچ حتی زبان خوراهم فراموش کرد حتی تاقرنها زبان جانشینان تیموری درهندوستان زبان رسمی ودیوانی انها بود همینطور درحمله اعراب بالاخره جان خودرا حفظ کرد اگر نبود قران کریم به زبان عربی اعراب هماکنون بهزبان پرتغالی اسپانیولی وغیره تکلم میکردند و زبان خودرا برسر اینکارگذاشته بودند چرا کم نیستند ملتهائی درمدت سی چهل سال اشغال استعمار زبانهای خودرا بکلی فراموش کرده بزبان اشغالگران تکلم میکنند بعضی دیگر هزینه این برنامه را عنوان میکنند گوئی ازجیب ابوی محترمشان پرداخت خواهد شد درحالیکه حقوق میلیونی ازبابت کارنکرده ویا بقول ادبای مشهور واستادان مسلم زبان وادبیات وفرهنگ حضور برخی ازاین افراد درفرهنگستان چنان ضرباتی به زبان فارسی زده که اسکندردر300سال نتوانسته بزند اجرای این اصل اگر باهدف ناندانی واخورکشی نباشد هزینه ناچیزی را دربرخواهد داشت که ازطرف خود اهالی قابل تادیه میباشد اگر درهر هفته یا دوهفته یک نوبت درمقطع کلاس چهارم تا دبیرستان اصول زبان بومی تدرس شودکافی خواهد بود تا زبان وفرهنگ اقوام وانسجام انها خفظ شود تا شخصیت وهویت انها دستخوش بی لنگری قرارنگیرد تا سیرت ومنش مشخصی راهویت خودقراربدهد والا همانطورکه میبینید تبدیل به افراد هورهوری بی پرچم خواهند شد مطمئن باشید که این دندان کرم زده شبی نصف شبی یقه صاحبش راخواهد گرفت لابد انوقت خیلی دیر شده ناچار کار به جراحی خواهد کشید حقیرکمتر ازقطمیر علی علی اوغلو 18ابان 1393.