نقشی که فریبا نادری برای آن هول شد
کارگردان سریال «ستایش» گفت: من عبارت فیلم فارسی را نمی فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی شوم. یعنی چه و چون منظورشان را درک نمی کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می گویند یا شکل ارائه و فکر میکنم برخی منتقدان باید شیوه نقدشان را تغییر بدهند.
سعید سلطانی و فریبا نادری کارگردان و بازیگر «ستایش» با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه سه از فصل یک این سریال تا حواشی فصل سه و انتقادات منتقدان و شوخی های مردم در فضای مجازی با این سریال سخن گفتند.
محمد صابری امروز در این برنامه میزبان سعید سلطانی کارگردان و فریبا نادری بازیگر سریال «ستایش» بود.
سلطانی در ابتدا درباره رضایت 85 درصدی مردم گفت: این لطف خدا بود. همه کاری که ما انجام می دهیم قصد و نیتمان این است که کار دیده شود. درباره «ستایش» نمی گویم از ابتدا چنین رضایتی را پیش بینی نمی کردم اما از ذات داستان و نوع روایتی که داشت و عقبه ای که مردم از 10 سال پیش با سریال داشتند این فهم را داشتم که مورد اقبال عمومی قرار خواهد گرفت.
نادری نیز در این خصوص اظهارداشت: زمانی که ستایش 1 پخش میشد خودم بیننده پرو پاقرص آن بودم اما فکر نمی کردم همه جامعه از اقشار مختلف بیننده آن باشند و درباره اش صحبت کنند.
200 دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم
سلطانی با اشاره به اینکه شروع ستایش با زنده یاد ایرج قادری بود و ورود سعید مطلبی به عنوان نویسنده نیز به طبع ورود او بود، ادامه داد: متاسفانه ایشان نتوانستند به خطر بیماری کار را ادامه بدهند. سپس آقای اصغر هاشمی وارد پروژه شدند و چیزی حدود 200 دقیقه هم کار گرفته بودند اما مشکلی برایشان پیش آمد و نتوانستند کار را ادامه بدهند. بخش قابل توجهی از کست چیده شده بود، قصه مشخص بود و ادامه کار دشوار بود و من با توجه به اینکه قصه، موضوع روز بود و با جسارت به مسائل روز وارد شده بود، بنابراین کار را پذیرفتم و کارگردانی اش کردم.
طرفدار پر و پاقرص «ستایش» بودم و وقتی به من زنگ زدند خیلی هول شدم!
نادری در این باره که فکر نمی کردم روزی به عنوان قطب منفی این سریال باشم، اظهار کرد: روزی که به من زنگ زدند اصلا آنقدر هول شدم که حتی نقش را هم نپرسیدم و گفتم فقط نشانی دفتر را به من بدهید! حالا هم احساس می کنم «ستایش3» شاخص ترین کار من است و مردم مرا با پری سیما می شناسند.
وی با بیان اینکه خوشحالم اجرا به شکلی بوده که مردم پری سیما را باور کرده اند، ادامه داد: نقش منفی خیلی سختتر است چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت خود بازیگر دارد و برای رسیدن به آن فقط دانستن چهار تکنیک بازیگری کافی نیست و هدایت کارگردان و نویسنده مهم است.
نادری یادآور شد: من به پری سیما حق نمیدهم که این همه منفی باشد و انتقام بگیرد. او حق دارد بابت دگرگونی زندگیاش ناراحت باشد اما اینکه روی همه روابط پا بگذارد درست نیست.
سلطانی در ادامه اظهارداشت: نقشهای مثبت و منفی قصه را رنگ آمیزی میکنند اما از ویژگیهای ستایش این است که درباره آدمها علی رغم مثبت و منفی بودنشان، ارادهشان برای کاری که انجام میشود توضیح داده میشود و بیننده آنها را میشناسد و جایگاهشان را در قصه درک میکند و اینگونه درباره شان قضاوت میکند.
اجرای نقشهای منفی دشوارتر است
وی افزود: پری سیما کاراکتر بسیار دشواری بود و خانم نادری زحمات زیادی کشید. خانم تیرانداز هم همینطور و ایفای نقشهایی که بار منفی داشت، اجرایشان دشوارتر بود.
سلطانی در ادامه درباره تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده این سریال اظهارداشت: او به نوعی خالق اصلی این کاراکترها و شکل روایت است و ما ارتباط دائمی و فراگیری با ایشان داریم که برگرفته از خاصیتهای شخصی او است و هیچ توقفی در فعالیتهای او وجود ندارد و انگار با خودش مسابقه دارد.
وی افزود: او اولین نویسندهای است که با خیال راحت میتوانم با او کار کنم و متنهایش به ذهن من نزدیک است.
پری سیما را در فصل سه بدون هیچ نقابی بازی کردم
نادری نیز در این باره بیان کرد: تقریبا در بیشتر سکانسهایی که بازی داشتم آقای مطلبی سر صحنه بودند و بدون کمکشان کار من سختتر میشد. در ستایش دو پری سیما خیلی کاراکتر بیرونی نبود و ناگهان مشخص میشود او چه نقابی داشته است. در ستایش سه او ورق هایش را رو میکرد و رو بود. بنابراین از من خواستند بدون هیچ نقابی این نقش را بازی کنم.
سلطانی هم با اشاره به اینکه قبل از پیوستن به پروژه، راشهای داریوش ارجمند را دیده بوده، درباره شخصیت حشمت فردوس تصریح کرد: وقتی کاری با چنین سابقه و طول پخشی داریم، کم کم استحاله ای بین کاراکتر و بازیگر می بینیم. چه بسا ویژگی هایی که خود ارجمند دارد در حشمت فردوس دیده می شود. مطمئنم اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود این ویژگی ها پیدا نمی شد و شاهد این شیرینی، زبری و نرمی و لطافت که از آدمهای این سن و سال سراغ داریم در کار نبود.
وی افزود: خود او یک دایی داشته است که خیلی به این کاراکتر نزدیک است و دوستانی در بازار دارد که از آنها برای اجرا کاراکتر استفاده کردند. خیلیها که در ترهبار کار میکردند سر صحنه میآمدند و به ارجمند میگفتند چقدر مشابه آدمهایی است که آنجا میبینند.
برای اجرای اولین سکانسم مقابل حشمت فردوس ترسیده بودم
نادری نیز درباره همکاری با ارجمند گفت: در سکانسی که من به دفتر میدان می رفتم و با زبان نرم حشمت فردوس را تهدید میکردم. باید از موضع قدرت صحبت کنم اما آنقدر ترسیده بودم که نمیدانستم از پس این کار برمی آیم یا نه. آقای ارجمند به شدت آدم نازنینی هستند و مرا که دیدند فهمیدند من ترسیده ام و راهنمایی ام کردند.
منتقدان برای نقد سریالی با 85 میلیون مخاطب از فرمول دیگری استفاده کنند
سلطانی درباره اینکه نظرش درباره اظهار نظرهای منتقدان که اغلب موافق «ستایش» نیستند، چیست، تصریح کرد: کم هوشی کسی در کار ما است که پیشنهاد و انتقادی را که سبب بهتر شدن کارش می شود نپذیرد. بپذیریم که سریال سازی در کشور ما جریانی است که باید با توجه به آن نقد و بررسی شود. این را به عنوان دلایلی که کار در جاهایی مقابل نقد قرار گرفته عرض نمی کنم بلکه می گویم یک منتقد وقتی درباره یک کار تلویزیونی صحبت می کند که با 85 میلیون مخاطب مواجهه داشته است، باید از فرمول دیگری برای نقد استفاده کند. مواجهه با محصولی که طیف گسترده ای از نوجوانان تا افراد مسن را در برمی گیرد، فرمول دیگری می طلبد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام می گذارم، مشخصا آنها کار را دیده اندو حالا نقد می کنند.
نمیدانم فیلم یا سریال فارسی یعنی چه؟
وی درباره نقدی که مبنی بر فیلم فارسی بودن ستایش به آن می شود، تصریح کرد: من این عبارت فیلم فارسی را نمی فهمم. سریال فارسی را متوجه نمی شوم یعنی چه و چون منظورشان را درک نمی کنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور می گویند یا شکل ارائه. نمی پذیرم اثری را که بسیار دیده می شود با یک انگ به گناه اینکه دیده شده اینگونه برخورد شود.
استقبال مردم از سریال در فضای مجازی یک نکته مثبت است
سلطانی یادآور شد: من وقت نمی کنم اما پسر و دخترم فضای مجازی را مرور می کنند و از حوصله و شوخ طبعی مردم خنده ام می گیرد و خیلی برایم جالب است. مثلا درباره گریم ستایش یا روابطی که شخصیت ها دارند، هر شب این اتفاق به روز می شود و جریان آن قطع نمی شود و این یک نکته مثبت است.
من آب می خورم میگویند پول حشمت فردوس است
نادری نیز در این خصوص بیان کرد: من آب میخورم میگویند پول حشمت فردوس است. لطف هم دارند اما خیلی محترمانه است. به صورت جدی فرصت نمیکنم در فضای مجازی باشم و روزی نیم ساعت 45 دقیقه درگیر میشوم.
وی یادآور شد: مردم بیشتر با من شوخی کرده اند و مرا مورد لطفشان قرار دادهاند.
سلطانی درباره فعالیتهای تازه خود توضیح داد: با آقای زرین کوب به عنوان تهیه کننده ساخت سریال «بوم و باران» را برای شبکه دو سیما آغاز کرده ایم. این مجموعه بستر تاریخی دارد و نوشته شهره شریعتی است و دو ماه است جلوی دوربین رفته و برای سال بعد روی آنتن می رود.
این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا «ستایش 4» نیز ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: خیلی ها از من در این باره سوال می کنند. بخش سوم هم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم میدانستیم ادامه خواهد داشت اما همه چیز قائل به کشف و شهود مطلبی بود و بنا بود مطالب یک و دو در بخش سه جمع بندی شود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمیدانم و باید از آقای مطلبی سوال کرد.
وی در این باره که آیا داستان در فصل سه بسته می شود، اظهار کرد: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکترها است.
نادری هم در ادامه درباره کار جدیدش خبر داد: من سر سریال «از سرنوشت» هستم که در سه فاز ساخته می شود و فاز اول را آقای علیرضا خردمندان ساختند و فاز بعدی را علیرضا بذرافشان می سازد.
سلطانی در پایان گفت: مجموعه «ستایش» فقط حاصل کار کارگردان و بازیگران نیست و مجموعه عواملی است که از 10 سال پیش مشغول کار هستند.
پایان بخش حرفهای نادری هم چنین بود: من هم به بچه هایی که کارشان دیده نمی شود و مثل ما نیستند که از آنها قدردانی بشود، تشکر می کنم. از کسانی که کار را می بینند و به درستی و با احترام نقد می کنند هم ممنونم.
«سلام صبح بخیر» به تهیه کنندگی ابوالفضل صفری شنبه تا پنجشنبه ها ساعت 7 تا 9:30 روی آنتن می رود و هر روز به مسائل گوناگون سیاسی، اجتماعی، ورزشی، هنری و... میپردازد.
ارسال نظر