به گزارش پارس نیوز، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که پیش از این در ایام برگزاریسی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به صورت روزانه انعکاس اهم اخبار مرتبط با متن و حاشیه این رویداد را در دستور کار قرار داده بود و حالا به مرور متن و حاشیه «سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر» می‌پردازد.

همچنان می‌توانید با «مهر سیمرغ» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرد.

دومین روز از جشنواره سی‌وهفتم در حالی سپری شد که در جدول اکران پردیس سینمایی چارسو همچنان رونمایی از فیلم‌های ایرانی در کنار اکران فیلم‌های روز سینمای جهان مورد توجه مخاطبان و اصحاب رسانه قرار داشت.

فیلم روز؛ لابیرنت

شهاب حسینی در سال ۹۴ در کنار نقش‌آفرینی در فیلم تحسین‌شده «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، در چهار فیلم سینمایی دیگر هم مقابل دوربین رفت که نه فقط سازندگانشان شهرت فرهادی را نداشتند که حتی تکیه بر کرسی کارگردانی فیلم بلند را هم هنوز تجربه نکرده بودند و به تعبیر رسانه‌های سینمایی «فیلم اولی» بودند. «چهارشنبه»، «امتحان نهایی»، «غلام» و «برادرم خسرو» چهار فیلمی بودند که در همان سال شهاب حسینی در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد و از میان آن‌ها تنها «برادرم خسرو» شانس حضور در جشنواره فجر را پیدا کرد.

این نقطه آغاز مسیری بود که شهاب حسینی برای خود در راستای حمایت از کارگردانان جوان و کمتر شناخته شده ترسیم کرد؛ مسیری که در سال بعد با حضور در «لابی» ساخته محمد پرویزی ادامه پیدا کرد و بعد از آن در سال ۹۶ به ساخت دو فیلم «لابیرنت» ساخته امیرحسین ترابی و «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی انجامید. «نرگس» به کارگردانی پیام اسکندری و «شب» ساخته حسن کلاهی هم سال گذشته در همین راستا به کارنامه بازیگری شهاب حسینی افزوده شد.

2827429

 

نکته جالب درباره همراهی شهاب حسینی به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران در سطح جهان، با فیلم‌سازان گمنام، مهجوری آن‌ها در ورود به ویترین رسمی سینمای ایران بوده است؛ این فیلم‌ها غالباً به چشم هیأت انتخاب فجر نیامده‌اند و در ورود به چرخه رسمی اکران هم نصیبی بیش از «هنروتجربه» عایدشان نشده است.

همه این‌ها را گفتیم تا برسیم به رونمایی از دو فیلم اولی با بازی شهاب حسینی در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ «لابیرنت» و «نبات» هر دو آثاری بودند که سال گذشته متقاضی حضور در جشنواره فجر شدند اما جایی در ترکیب فیلم‌های بخش نگاه نو به‌دست نیاوردند و حالا عرضه آن‌ها در بخش بازار جشنواره جهانی فرصتی فراهم آورده تا مخاطبان پیگیر و اصحاب رسانه به تماشای آن‌ها بنشینند.

فیلم اول امیرحسین ترابی دیروز به‌نمایش درآمد و فیلم اول پگاه ارضی امروز (شنبه) روی پرده می‌رود.

«لابیرنت» یکی از فیلم‌اول‌های موفق سال‌های اخیر محسوب می‌شود؛ فیلمی با محوریت داستان یک کودک گمشده که گام‌به‌گام تصویر شکل‌گرفته از اعضای خانواده و اطرافیان کودک را عیان‌تر و در عین حال پیچیده‌تر می‌کند. فیلم از آثاری است که احتمالاً در آینده نزدیک به چرخه رسمی اکران هم وارد خواهد شد.

چهره روز؛ هادی حجازی‌فر

هادی حجازی‌فر حالا از بازیگران پرکار سینما محسوب می‌شود. بازیگری که بعد از حضور در چند فیلم کمدی برخی رسانه‌ها از تلاشش برای شمایل‌زدایی از تصویری شکل‌گرفته از نقش‌هایش در ذهن مخاطب نوشتند. حجازی‌فر اما گویی خود چندان در گرو این حساب و کتاب‌ها نیست. او درست در روزهایی که نقش‌آفرینی متفاوتش در فیلم «ژن خوک» بر پرده سینماها است، در نقش یک «مدافع حرم» به جشنواره جهانی فیلم فجر آمده است.

2987209

 

فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» از فیلم‌هایی بود که روز گذشته در بخش بازار جشنواره جهانی رونمایی شد تا یکی دیگر از فیلم‌های بازمانده از بخش ملی جشنواره فجر، در جشنواره جهانی روی پرده برود؛ فیلم حال و هوایینوجوانانه دارد و داستان فرزند یکی از مدافعان حرم را روایت می‌کند که با همراهی دوستانش قصد طراحی و ساخت یک هواپیمای کنترلی را دارند اما در جریان آزمایش این هواپیمای دست‌ساز، در جریان فعالیت‌های مشکوک گروهی قرار می‌گیرند که در پوشش فعالیت محیط زیستی مشغول جاسوسی از تأسیسات موشکی ایران هستند.

«منطقه پرواز ممنوع» محصولی از مدرسه سینمایی عمار و اولین فیلم کارگردانش امیر داسارگر محسوب می‌شود.

فیلم در ژانر کودک و نوجوان اثری پرکشش و جذاب است با داستانی که هم رفاقت و هیجانات نوجوانی در آن مشهود است و هم پیچیدگی‌های امنیتی مواجهه با یک پروژه جاسوسی. در این حال و هوا و در غیاب بازیگران شناخته‌شده برای مخاطبان، حضور هادی حجازی‌فر در نقش یک مدافع حرم از برگ‌برنده‌های فیلم محسوب می‌شود.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های فیلم هم ارسال ویدئویی از سوی مصطفی (با بازی هادی حجازی‌فر) برای فرزندنشاست که در آن او با لباس مدافعان حرم در نزدیکی مرز مناطق اشغالی فلسطین مشغول رجزخوانی برای پایین‌کشیدن پرچم اسرائیل است.

نکته روز؛ شور و حال «فلسطین»

هر چند تمرکز اصلی برنامه‌های جشنواره جهانی در پردیس چارسو است و طبیعتاً هم سهم بیشتری در انعکاس رسانه‌ای به خود اختصاص می‌دهد اما پایگاه اصلی مخاطبان مردمی جشنواره، سینما فلسطین است.

اگر این روزها گذارتان به خیابان طالقانی حوالی میدان فلسطین افتاده باشد حتماً متوجه شور و حال حاکم بر سینما «فلسطین» شده‌اید؛ سینمایی که بخشی از اکران‌های مردمی سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در آن جریان دارد و اتفاقاً با استقبال قابل‌توجه مخاطبانی مواجه شده است که یا عضو باشگاه مخاطبان جشنواره هستند یا از طریق تهیه بلیت به تماشای فیلم‌های خارجی حاضر در کنداکتور جشنواره جهانی می‌نشینند.

3105966

 

«بی حسی موضعی» به کارگردانی حسین مهکام و «همچنان که می‌مردیم» ساخته مصطفی سیاری دو فیلم ایرانی حاضر در جدول اکران سینما فلسطین در روز دوم برگزاری جشنواره بودند که با استقبال مخاطبان مواجه شدند.

از نکات جالب درباره برنامه اکران فیلم‌های جشنواره در سینما فلسطین برنامه‌های جنبی در این سینما است. مانند موسیقی زنده و اجرای عروسکی که در حاشیه برنامه‌های مرتبط با این رویداد سینمایی مخاطبان می‌توانند به تماشای آن‌ها بنشینند.

پیشنهاد ویژه؛ مهین

سینمای مستند ایران چند سالی می‌شود که چندگام پیش‌تر از سینمای داستانی در حرکت است و اتفاقات هیجان‌انگیزی را هم رقم زده است. گواه این ادعا هم ویترین سالانه جشنواره سینما حقیقت است که فیلم‌های متعددی هر سال در آن خوش می‌درخشند.

«مستند زیر ذره‌بین» عنوان یکی از بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر است که قرار است تمرکز بیشتری بر تولیدات سینمای مستند ایران جهت معرفی به مخاطبان جهانی داشته باشد.

3105984

 

«مهین» یکی از فیلم‌های مستند تحسین‌شده جشنواره سینماحقیقت گذشته بود که در روز اکران توانست عنوان پرمخاطب‌ترین مستند جشنواره را هم از آن خود کند. این مستند به کارگردانی محمدحسین حیدری از تولیدات خانه مستندسازان انقلاب است که روایتی تکان‌دهنده از ماجرای اولین قاتل سریالی زن ایران ارائه می‌دهد.

«مهین» نام کاراکتر اصلی و محوری این مستند است که اعترافاتش درباره قتل‌هایی که به‌صورت زنجیره‌ای مرتکب شده بود، در قالب این مستند به تصویر درآمده و با زبان سینما بازسازی شده است.

امروز شنبه ۳۱ فروردین‌ماه مستند «مهین» ساعت ۱۶:۳۰ در سالن شماره ۲ پردیس چارسو روی پرده خواهد رفت.