قبه الصخره را با مسجدالاقصی اشتباه نگیرید بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد. یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا شکل گرفته که اعتقاد دارد ویرانی مسجد الاقصی وساخت معبد سوم سلیمان شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است و الا ظهور نمی کند. بر پایه این اعتقاد مسجدالاقصی توسط اشغالگران صهیونیست به آتش کشیده شد.مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است. واقعه معراج پیامبر گرامی اسلام(ص) و نمازگزاردن دیگر پیامبران به امامت ایشان در مسجدالأقصی موجب شده تا محبوبیت این مکان مقدس نزد مسلمانان دوچندان شود.
معرفی اجمالی مسجدالاقصی
آنچه به عنوان مسجدالأقصی در قرآن از آن یاد شده، تمام مجموعه مسجد‌الاقصی مسقف، قبة‌ الصخرة، قبة ‌‌السلسلة، مصلای مروانی و قبه‌ها (گنبدها)، محراب‌ها، راه‌ها، چاه‌ها، برکه‌ها، رواق‌ها و پل‌ها را همراه با دیگر بخش‌های باستانی و قدیمی دربر می‌گیرد که بخش مسقف مسجدالأقصی در جنوب این مجموعه واقع شده است. این مسجد توسط داوود نبی پایه گذاری شد و توسط حضرت سلیمان تکمیل شده است. مسجدالاقصی مسقف، بنایی مستطیلی است با رواقی بزرگ در میانه آن که مستقیماً به گنبد می‌رسد. از شرق و غرب، سه رواق مسجدالأقصی را احاطه کرده است. طول آن از شمال به جنوب 80 متر و عرض آن از شرق به غرب 55 متر است.
 
فاجعه به آتش کشیدن مسجدالأقصی
 
ساعت هفت صبح پنج‌شنبه 1969 / 08 /21 میلادی ( سی‌ و یکم مرداد سال 1348 هجری شمسی) جنایتکاری اسرائیلی‌ به نام دنیس مایکل ولیم روهان به آستان مسجد‌الاقصای مسقف تجاوز کرد و آن را به آتش کشید. در این آتش‌سوزی، مساحتی نزدیک به 1500 مترمربع از مسجد در آتش سوخت. در این واقعه، منبر باستانی که شهید نورالدین محمود زنگی دستور ساخت آن را برای نصب در مسجدالأقصی داده بود، سوخت. این منبر همان منبری است که سلطان ناصر صلاح‌الدین یوسف ‌بن ایوب پس از اینکه قدس را به سال 583 ﻫجری از دست صلیبیان‌‌‌‍ آزاد کرد به مسجدالأقصی آورد.مسجد عمر، محراب زکریا، مقام اربعین، سه رواق مسجد همراه با پایه‌ها و قوس‌های آن‌ها و قوس حامل بر قبة‌الاقصی و پایه‌های اصلی‌ای که گنبد مسجد بر آن‌ها قرار داشت، آتش گرفتند و سقف مسجد فرو ریخت. تزیینات آن از بین رفت و بخش‌هایی از گنبد چوبی داخل مسجد، محراب، دیوار قبله، سنگ‌های مرمر بکار رفته در درون مسجد، پنجره از جنس گچ و شیشه رنگین، فرش‌ها، سوره اسراء که از بالای محراب کاشیکاری و طلاکاری شده بود و... از بین رفتند .
 

مروری بر وضعیت مساجد در ایران

طبق آمارهای سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد اقامه نماز 72 هزار مسجد در کشور وجود دارد و این به معنی سرانه یک مسجد به اعضا هر 1041 نفر است، آماری که نسبت به بسیاری از کشورهای اسلامی پایین‌تر است. مساجد کشور در طول 37 سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد حدود 8 / 2 برابر شده است و از 25 هزار مسجد در سال 1357 به 72 هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نبوده است.این عدم تناسب زمانی بیشتر خود نشان می کند که تعداد مساجد در ایران را با چند کشور مسلمان مورد مقایسه قرار دهیم.

هم اکنون دو هزار و هفتصد نماز خانه ، مسجد و جایگاه و سکوی نماز در خطوط ریلی، جاده ایی و بندری کشور دائر است که برای اقامه نماز مسافران طراحی و آماده سازی شده اند.

حجت الاسلام تقی قرائتی مدیر موسسه مسجد در مصاحبه با خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه ایران به ساخت و احداث 250 هزار مسجد نیاز دارد، گفته است: با توجه به موقعیت جغرافیایی و جمعیتی در کشور ما باید به ازای هر 250 نفر یک مسجد وجود داشته باشد ولی در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مسجد فعال وجود دارد .

امروز تعداد کانون‌های فرهنگی مساجد به مرز 21 هزار و 709 باب رسیده که از دورترین نقطه تا نزدیک‌ترین نقاط شهری در استان‌ها فعالیت دارند . همچنین 12 هزار و 137 باب کتابخانه باز و مخزن دار در جوار مساجد تشکیل شده است.

در حال حاضر اهل تسنن در تهران حداقل ٩ مسجد فعال دارند که عبارتند از : ١ - مسجد صادقیه، واقع در فلکه‌ دوم صادقیه ٢- مسجد تهران ‌پارس، واقع در خیابان دلاوران ٣- مسجد شهر قدس، واقع در کیلومتر ٢٠ جاده‌ی قدیم ٤- مسجد خلیج فارس، واقع در بزرگراه فتح ٥- مسجد النبی، واقع در شهرک دانش ٦- مسجد هفت‌جوب، واقع در جاده‌ی ملارد ٧- مسجد وحیدیه، واقع در شهریار ٨- مسجد نسیم‌ شهر، واقع در اکبرآباد ٩- مسجد رضی‌آباد، واقع در سه ‌راه شهریار.

کمبود مسجد در پایتخت با توجه به حجم جمعیت

حجت الاسلام حاج علی اکبری رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد می­ گوید: طبق آمار شواری عالی انقلاب فرهنگی، تهران 1000 مسجد کم دارد، ان‌شاءالله تابستان امسال نهضت مسجدسازی در شهرستان‌های استان تهران را پیشانی همت خود قرار دهیم. ما ۳۳۵۳ مسجد داریم که شناسه دریافت کرده‌اند. از این تعداد 3115 مسجد ظرفیت اقدام و فعالیت را دارند. در 2550 باب از مساجد استان تهران نماز جماعت برگزار می‌شود که سهم شهر تهران 1986 مسجد است. اهتمام جدی نیز به اقامه نماز جماعت صبح داریم و تعداد مساجد برگزارکننده از 570 باب در سال 1390 به 1250 مسجد در سال 95 رسیده است . تا به حال 2030 امام جماعت نیز از مرکز حکم دریافت کرده‌اند که به معنای مشروعیت‌بخشی برای اقامه جماعت است .

درباره اهمیت، عظمت و منزلت مسجد همین بس خدای متعال می‌فرماید: «فِی بُیُوت أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ»
و یا در جایی دیگر می‌فرماید: «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ ۖ فَعَسَیٰ أُولَٰئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ».
با این وجود نقش مساجد در پیشبرد تمدن‌سازی و هویت‌سازی جامعه اسلامی بر هیچ کس پوشیده نیست، اینکه اسلام از درون مسجد پا گرفت و شعاع فعالیتش را از درون خانه خدا گستراند، هر جایی که اسلام نفوذ کرد،‌ نخستین عمارتی که ساخته می‌شد مسجد بود، بیانگر جایگاه این مکان معنوی است، در واقع مسجد مرکز نشر دین و علوم و بستر تحولات اساسی اجتماعی جامعه اسلامی بوده، در حین مبارزات مردمی برای انقلاب اسلامی و بعد از پیروزی آن هم مساجد نقش کلیدی و حیاتی را ایفا می‌کردند،
 
*جملات به یادماندنی امام(ره) درباره مسجد
 
- مسجدها را خالی نکنید، تکلیف است امروز
- مسجد مرکز اجتماع سیاسی است
- مسجد مرکز تبلیغ است
- محراب یعنی مکان حرب، مکان جنگ، هم جنگ با شیطان و هم جنگ با طاغوت
-ای ملت! مسجدهای خودتان را حفظ کنید؛ ای روشنفکران! مسجد ها را حفظ کنید، روشنفکر غربی نباشید؛ ای حقوقدان‌ها! مسجدها را حفظ کنید.
من امروز باید بگویم که تکلیف است برای مسلمان‌ها، حفظ مساجد.
- سعی کنید که مساجد ما به حال مساجد صدر اسلام برگردد و توجه داشته باشید که عزلت و کناره‌گیری در اسلام نیست.
- این مساجد باید مرکز تربیت صحیح باشد و مساجد بحمدالله اکثراً این طوری است.
- باید در ماه مبارک، تربیت و تعلیم به تمام معنا، در همه بعدهایش در مساجد باشد.
- حفظ مساجد امروز جزو اموری است که اسلام به او بسته است.
- مسجد یک سنگر اسلامی است و محراب محل جنگ است.
- نهضت را از راه مساجد که دژهای محکم اسلامند، زنده نگه دارند و با شعارهای اسلامی نهضت را پیش برند.
 
* اهمیت مسجد در بیانات رهبر انقلاب
- مسجد نه به عنوان پایگاهی برای رتق و فتق امور مسلمین بلکه به عنوان گوشه‏ برای جداشدن از زندگی و جدا کردن دنیا و آخرت است.
- انقلاب از خانه‏ مذهب - یعنی مسجد و مدرسه دینی آغاز شد و جهت‌گیری مذهبی در انقلاب روزبه‏‌روز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزش‌های معنوی، آن‏قدر قوی شد که کسانی را به‏ میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابی، این‏گونه آدمها به میدان نمی‏‌آیند.
- این‏جانب همه‏ مردم به خصوص جوانان را به پر کردن مساجد و حضور در نمازهای جمعه و جماعت و گرم نگهداشتن مراسم عزاداری سالار شهیدان حسین‏ بن‏ علی توصیه می‏‌کنم.
- بهترین جایی که این گروه‌های مقاومت بسیج دارند، همین مساجد است.
- تا دیروز مسجدها متعلق به یک مشت پیرمرد از کار افتاده بود. امروز آن مسجدها، جای جوانان و کانون جنبش‌هاست.
- در نقاط مختلف جهان، دشمنان اسلام به مساجد که پایگاه حریت انسان و جایگاه رابطه‏ او با خدا و مرکزی برای کسب آگاهی از شیطنت‌های شیاطین زر و زور است، با بغض و کینه‏‌ایی عمیق می‏‌نگرند و تا آن‏جا که بتوانند، با وجود و حضور و فعالیت آنها ستیزه می‏‌کنند.
- شعائر اسلامی و مساجد و نمازهای جمعه و عزاداری‌ها از جمله عواملی است که در پیروزی انقلاب و تداوم آن، نقش تعیین‏‌کننده‌ای داشته است. ملت‌های مسلمان اکنون در همه جای عالم، با بهره‌‏گیری از تجربه ملت ایران به مساجد و شعائر دینی اهتمام خاصی نشان می‏‌دهند. نهضت فلسطین و بسی نهضت‌های دیگر، امروزه از مساجد و نمازهای جمعه و جماعت، نیرو و توان می‏‌گیرد.
- طبق بینش ما، یادگارهای اسلامی عزیزند. می‏‌شد اسلام به مردم بگوید بروید در زمین صافی بایستید و نماز بخوانید و عبادت کنید؛ در صورتی که به عمارت مسجد دستور داده است؛ «انّما یعمر مساجد اللَّه». آباد کردن مسجد ملاک است و تجسم و تجسد خارجی این کار مورد نظر اسلام می‌‏باشد؛ چون تأثیر بسزایی دارد.
- مساجد به شکل شایسته غبارروبی شود و خدمت به مسجد، کاری مردمی و همگانی شمرده شود.
- مسجدها در وقت نماز سرشار و مالامال از انسان‌های ذاکر و ساجد و راکع باشد.
- مسجد، نه فقط در زمان ما و نه فقط در کشور عزیز اسلامی ما، بلکه در نقاط مختلف عالم و در طول تاریخ، منشأ آثار بزرگ و نهضت‌ها و حرکت‌های اسلامی بزرگی شده است.
- به‌ طور کلی مسجد به عنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت می‌تواند برای جوامع اسلامی منشأ و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد.
- ملت ایران باید مساجد را مغتنم بشمارد و پایگاه معرفت و روشن‌بینی و روشنگری و استقامت ملی به حساب آورند.
- مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه، هم مرکز تفکر و تأمل، هم مرکز تصفیه روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتصال بنده به خداست.
ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لایزال فیض و قدرت وصل می‌کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متصل می‌کند.
 
با گذشت حدود 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزه همیشگی برای آزادی قدس(مسجدالاقصی) شریف بنظر می‌رسد بیش از 98 درصد مردم و همچنین جمع کثیری از نخبگان هنوز قبه الصخره را با مسجدالاقصی اشتباه می گیرند. مسجدالاقصی مسجدی است با گنبدی سبز رنگ در نزدیکی قبه‌الصخره که دارای گنبدی طلایی رنگ است. صهیونیست ها برای انحراف افکار عمومی مسلمانان دنیا از مسئله مسجدالاقصی با صرف هزینه های کلان تلاش کرده اند تا قبه الصخره را به جای مسجدالاقصی در افکار عمومی دنیا بنشانند و به همین جهت با چاپ پوستر های زیبا از قبه الصخره آن را به بهای ارزان و حتی رایگان در اختیار مسلمانان جهان قرار داده اند که کم و بیش در منازل و ادارات دیده می‌شوند.
شیخ محمد وسام یکی از پژوهشگران دار الافتاء مصر و مدیر فتوای مکتوب در این نهاد مصری با اشاره به این که مسجدالاقصی مکان نماز است؛ گفت: در صورتی که قبه الصخره این گونه نیست، ولی در تصاویر قبه الصخره به عنوان مسجدالاقصی منتشر شده است. مسجدالاقصی در بخش جنوبی واقع شده است و قبه الصخره بر روی یک صخره ساخته شده است.
بنظر ضروری می‌رسد تا راه پیموده شده به خطا را هر چه زودتر اصلاح کنیم چرا که اگر مسجدالاقصی ( باگنبد سبز) به‌دست صهیونیست ها تخریب شود و تصویر قبه الصخره (با گنبد طلایی) به عنوان مسجدالاقصی به مردم نشان داده شود که هنوز پابرجاست قطعا بیش از 99 درصد مردم آن راخواهند پذیرفت و صهیونیست‌ها را در رسیدن به اهدافشان یاری خواهد کرد.
 
قبه الصخره را با مسجدالاقصی اشتباه نگیرید