به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد حسین برخوردار گفت: برخی وزارتخانه ها تبدیل به ماشین امضا شده اند و تنها خروجی آنها برای فعالان اقتصادی امضاهایی است که گاها از آنها به عنوان امضا طلایی نام برده میشود و مسیر رانت و فساد اداری و انحصار را پر قدرت ساخته است.

رئیس مجمع واردات افزود: منظور از ماشین امضا، ایجاد مقررات زائد و بروکراسی های پیچیده و مبهم و غیر منسجم و گاها موازی است که وقت و انرژی تولیدکننده و بازرگان ایرانی را در صف های غیر منطقی تلف می کند. امروز دغدغه فعالین اقتصادی، تولید و تجارت نیست بلکه گذر از این دست اندازها است. البته ابزارهای نظارتی و کنترلی باید بصورت فنی شاخص های تولید و تجارت را کنترل کنند اما این نظارت نباید منافی تسهیل و روانسازی تولید و تجارت باشد. ماشین امضا تنها کاری که بلد است، انجام دهد ارتزاق از بخش خصوصی از طریق سنگ اندازی در مسیر تولید و تجارت قانونی است و این در نهایت به کاهش میل مردم به سپرده گذاری در فعالیت های مولد ختم می شود.

مشاور مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به ضرورت تسهیل اعطای تسهیلات به بخش های مولد، افزود: وامهای پرداختی باید سریع تبدیل به ظرفیت های تولیدی در کشور شود، چرا که در بسیاری از پروژه های سرمایه گذاری برای رسیدن به مرحله تولید نیازمند زمان بیشتری هستند. همین زمانبری می تواند کمر شکن باشد، چرا که جریان درآمدی اگر به موقع ایجاد نشود، طبیعتا تسهیلات دریافتی نیز به سختی بازپرداخت می شود. برای جلب اعتماد سیستم بانکی برای تسهیلات دهی نیز باید شرایط ایجاد شود که کارایی و بهره وری بخش تولید و تجارت افزایش یابد تا بانک ها دیگر نگران عدم بازگشت مطالبات آنها نباشند.

وی، هزینه های استهلاک ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی را در افزایش هزینه های تولید کشور مرتبط دانست و افزود: در حوزه ی صنعتی معمولا هر پنج سال، تجهیزات وارد مرحله مستهلک شدن می شوند و این به معنای افزایش هزینه ها و کاهش راندمان تولید است و اصلا به همین دلیل است که کشورهای صنعتی ماشین آلات خود را به فاصله ی کوتاهی از رده خارج می کنند؛ بنابراین در کنار سیاست واردات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی باید سرمایه گذاری برای واردات فن آوری و ماشین آلات روز جهانی انجام شود، در این صورت می توانیم نسبت به قابل رقابت شدن تولیدات ایرانی در بازارهای جهانی امیدوار شد.

به گفته برخوردار، همه اینها در شرایطی رقم خواهد خورد که تیم اقتصادی دولت برای در هم شکستن« اقتصاد امضاء محور» و به صرفه شدن سرمایه گذار در بخش تولید و تجارت برنامه عملیاتی مناسبی در پیش بگیرد.