به گزارش پارس به نقل از مهر، سید مهدی هاشمی امروز در نشستی خبری با اشاره به ابلاغ آیین نامه گودبرداری و انجام گودبرداری های خطرناک در پاسخ به پرسش مهر، اظهار داشت: در گودبرداری معضلات و مشکلاتی را پیش رو داشتیم که به دلیل عدم رعایت استاندارها و قوانین بوجود می آمد و در تهارن و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

وی افزود: با تمهیدات سازمان نظام مهندسی استان تهران بازرسی های فوق العاده ای از گودبرداری ها انجام گرفت البته براساس قانون این تعهد سازمان نظام مهندسی نبود و باید مراجع مربوط به طراحی، مجری ناظر و بهره بردار وظیفه خود را انجام بدهند اما سازمان اعلام کرد که باید قبل از شروع گودبرداری زمان و مکان آن اعلام شود تا سازمان کنترل لازم را داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه این اقدام بصورت کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفت، گفت: موضوع تا حدود زیادی موثر بود و شاهد کاهش تعداد تخریب ها هستیم و امیدواریم که با اطلاع رسانی بیشتر و دقت عمل بالاتر کاهش بیشتری پیدا کند.

هاشمی درپاسخ به پرسش دیگر مهر درباره مخالف نظام مهندسی با حضور کاردان های فنی و نامه به وزیر برای لغو مصوبه نظارت کاردان ها در ساختمان، اظهار داشت: این موضوع خواسته نظام مهندسی ساختمان بود که از کاردان ها برای نظارت بر ساخت و ساز کمک بگیریم که در این راستا هم تفاهم نامه هایی با سازمان نظام کاردانی صورت گرفت اما قبل از اینکه تفاهم نامه کامل شود وزارت راه و شهرسازی پس از سهمیه بندی آن را ابلاغ کرد که این مغایر با برخی از مواد قانونی و سازو کار های اجرایی بود.

وی با بیان اینکه اگر مهندسان در نظارت کوتاهی می کنند چطور باید کار را به یکباره در سطح علمی و تجربه کم، پایین بیاوریم، افزود: در این صورت چگونه می توان انتظار داشت که حوادث کاهش پیدا کند به همین دلیل این موضوع مورد اعتراض سازمان قرار گرفت و از تاریخ ۲۹ خرداد این ابلاغ متوقف شد.

هاشمی تصریح کرد: قرار شده که با هماهنگی و نظر موافقان در مدت کوتاه یکماه تا ۴۵ روز این تفاهم نامه تکمیل شده و پس از آن بصورت نهایی ابلاغ شود اما در حال حاضر این ابلاغیه اجرایی نمی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی، اظهار داشت: در ابتدا با ادغام این دو وزارتخانه مخالف بودم اما با تشخیص دولت دهم و با تصویب مجلس این ادغام انجام گرفت اما الان هم با تفکیک آن مخالفم زیرا ادغام آنها هزینه زیادی را به دولت تحمیل کرد و مشکلات زیادی را داشت بنابراین باید هراقدام دیگری با کارکارشناسی انجام گیرد.

وی افزود: هنوز این طرح به کمیسیون عمران واصل نشده است اما اگر قرار به تفکیک باشد باید استدلالات و مستندات کارشنای قوی اتفاق بیافتد تا نمایندگان مجلس به این موضوع رضایت بدهند ضمن آنکه در آستانه تشکیل دولت جدید این کار پروژه های عمرانی کشور را برای یکسال با بحران مواجه می کند.

هاشمی با بیان اینکه با توجه به مشکلات و محدودیت ها سال ۹۲ را سال خوبی برای فعالیت های عمرانی کشور پیش بینی می کینم، گفت: برای امسال بودجه ای را به تصویب رساندیم که بسیار با بودجه سال گذشته متفاوت است به این دلیل که در سال گذشته، ۳۹ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی یا تملک و دارایی برای کشور پیش بینی شد که متاسفانه کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن محقق شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: نیازهای جامعه ایجاب می کرد که این میزان بودجه تحصیص پیدا کند تا از اجرای پروژه های عمرانی درک شور بهره ببریم اما این اتفاق نیافتاد و پروژه ها با مشکلات زیادی روبرو بودند.

وی افزود: اما در سال جاری، علیرغم آنکه بودجه ۳۷ هزار میلیارد تومانی با تاخیر پیشنهاد شد و کمتر از بودجه مصوب سال گذشته بود اما بودجه مصوب ۵۶ هزار میلیارد تومان تعیین شد که افزایش ۵۰ درصدی را نشان می دهد که بطور حتم رشد پروژه های عمرانی را به همراه دارد.

هاشمی با اشاره به اینکه افزایش بودجه عمرانی از محل فروش سهام، فروش اوراق مشارکت و مازاد فروش نفت پیش بینی شده است، گفت: رشد بودجه ای ما میتواند ارتباط مستقیم با رفاه و ایمنی و اشتغال داشته باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به برگزاری اجلاس سالانه نظام مهندسی از تاریخ ۱۵ تا ۱۷ در جزیره کیش، اظهار داشت: در این اجلاس تمامی اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی استان ها و مسئولین عمرانی کشور حضور دارند و درو اقع بزرگترین اجلاس عمرانی کشور است ضمن آنکه امسال رئیس مجلس هم در این اجلاس حضور دارد.

وی در خصوص برگزاری انتخابات دور پنجم سازمان، خاطرنشان کرد: دوره پنجم رو به اتمام است و در این اجلاس انتخابات شورای مرکزی را برگزار می کنیم که از میان ۳۱۱ نفر اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی، ۶۴ نفر انتخاب میشوند که ۳۲ نفر آنها بصورت انتخابی هستند.

هاشمی در خصوص ساخت و ساز مسکن مهر، گفت: تا دو سال پیش اشکالات طرح مسکن مهر ۱۵ درصد بود که این رقم الان به ۲ درصد کاهش یافته که این مقدار هم مربوط به همان ۱۵ درصدی است که هنوز برطرف نشده است بنابراین از دیدگاه ما مسکن مهر مشکلی ندارد و می تواند با اولویت ساخت در بافت فرسوده ادامه پیدا کند.