به گزارش پارس به نقل از پانا، براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی گمرک مهمترین اقلام صادراتی کشور در دو ماهه ابتدایی سال جاری شامل قیرنفت به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۷۹ درصد، متانول به ارزش ۲۰۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۴.۱۹ درصد، سنگ آهن به هم فشرده نشده به ارزش ۱۸۵ میلیون دلار و سهم ارزشی ۳.۷۸ درصد بوده است.

براساس این گزارش ترکیب کالاهای صادراتی به تفکیک میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و سایر کالاها شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدنی، فرش و صنایع دستی بوده است.

متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی به کشور ۱ هزار و ۳۶۴ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۳.۵۶ درصدی در ارزش یورو و ۲.۱ درصدی در ارزش دلار مواجه شده است.

عمده صادرات کشور در دوماهه نخست سال جاری به کشورهای چین با ۴ هزار و ۹۲۰ هزار تن و ارزش ۸۶۲ میلیون یورو معادل هزار و ۱۲۴ میلیون دلار و ۳۹.۸۹ درصد سهم وزنی و ۲۲.۹۵ درصد سهم ارزشی و عراق با ۲هزار و ۸۱۱ هزار تن به ارزش ۶۸۶ میلیون یورو معادل ۸۹۳ میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش امارات سومین کشور هدف صادراتی ایران در دو ماه نخست سال جاری بوده است که از ابتدای سال جاری ۸۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۹ میلیون یورو با ۶.۹۸ درصد سهم وزنی و ۱۱.۴۱ درصد سهم ارزشی از میزان کل صادرات به این کشور کالا صادر شده است.
پس از امارات کشور افغانستان چهارمین کشور هدف صادراتی ایران در دو ماه ابتدایی سال جاری بوده که طی این مدت ۵۲۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۲۴ میلیون یورو معادل ۴۲۲ میلیون دلار کالا صادر شده است که سهم آن از نظر وزنی ۴.۲۴ درصد و از نظر ارزشی ۸.۶۱ بوده است.

کشور هند نیز کشور بعدی صادراتی ایران بوده است که طی این مدت ۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۱ میلیون یورو معادل ۳۹۲ میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده که از نظر وزنی ۶.۲۶ درصد و از نظر ارزشی ۸.۰۱ درصد صادرات به این کشور انجام شده است.
در دو ماهه ابتدایی سال جاری تراز بازرگانی خارجی کشور بدون احتساب نفت، گاز وخدمات با ۷۴ کشور دنیا منفی و با ۷۲ کشور دیگر مثبت بوده است و پنج کشور طرف معامله با بیشترین تراز تجاری مثبت و منفی بوده اند.

بر اساس آخرین آمار گمرک طی دو ماه نخست سال جاری متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی مبلغ ۳۰۵ میلیون یورو معادل ۳۹۷ دلار بوده و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی هزار و ۴۶ یورو بوده است که به این ترتیب رابطه مبادله بازرگانی خارجی ایران رقم ۲۹صدم درصد بوده است.

متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۸.۱ درصد کاهش و متوسط قیمت یک تن کالای وارداتی با ۲.۱ درصد افزایش در ارزش دلاری مواجه بوده است.