به گزارش پارس به نقل از مهر؛ استخراج تنها ۵ درصد از ظرفیت اسمی و قطعی بالغ بر ۲ میلیارد تنی معادن، خروج خام مواد معدنی، نابسامانی فعالیتهای معدن کاران، تخریب محیط زیست توسط برخی واحدهای فعال، دست در دست هم دادند تا زنگ هشداری برای مسئولان مبنی بر لزوم برنامه ریزی و ساماندهی وضعیت موجود به صدا درآورند.

تشکیل کارگروه معدن در سال حماسه اقتصادی از سوی دولت اقدام قابل توجه و تقدیر دولت در حوزه معادن بویژه برای استان معدنی آذربایجان غربی بود بطوریکه طی ۴۵ روز اول امسال با تشکیل ۲ جلسه تخصصی معدنی و بررسی ریشه ای مشکلات و راهکارهای توسعه معادن آذربایجان غربی موفق به اخذ ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار در جلسه هیئت دولت در آذربایجان غربی شدند.

اعتبار ۳ هزار میلیارد ریالی در صورت تخصیص کامل بر اساس اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در حوزه اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی در داخل استان هزینه می شود تا با فعال شدن معادن و اختصاص درصدی از درامدهای آنها برای اجرای طرحهای محرومیت زدایی شاهد توسعه همه جانبه استان در سایه این نعمت بی بدیل الهی باشیم.

وجود ۳۱ نوع ماده معدنی تیتان، کان سنگ طلا، باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و انواع سنگهای تزیینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت آذربایجان غربی و صدور خام مواد و عدم اکتشاف معادن، حضور دلالان و نبود واحدهای فرآوری زوایای خوب و بد معادن آذربایجان غربی محسوب می شوند.

عدم بهره مندی از ارزش افزوده با فرآوری مواد معدنی در کنار وجود مناطق بلوکه معدنی آذربایجان غربی، عدم اکتشاف کامل ظرفیت معدنی و صدور پروانه بهره برداری از معادن به افراد غیر متخصص، نبود نقشه جامع معادن و واحدهای فرآوری همگی دست در دست هم داده تا معادن استان این ظرفیتهای بی بدیل اقتصادی مورد غفلت قرار گیرد.

معادن بعنوان شریان های حیاتی اقتصاد آذربایجان غربی به حدی با مشکلات پیچیده دست و پنجه نرم می کند که طی ۱۰ روز ۲ جلسه کاگروه معدن برگزار شد تا پروسه عزم برای ساماندهی بدون انقطاع در استان پیش برود که با سفر روز ۱۵ اردیبهشت هیئت دولت نوید و جان تازه ای به حوزه معادن و فعالان این بخش در استان به ارمغان آورد و اعتبار بعنوان یکی از پازلهای اصلی مشکلات در جای خود قرار گرفت.

راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، خلع ید افراد غیر صلاحیت دار فعال در حوزه معادن، بررسی زیرساختهای لازم و جذب سرمایه گذار برای راه اندازی واحدهای فرآوری از تصمیمات کارگروه معدن آذربایجان غربی که با توجه به آغاز فعالیت دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی منتظر اکتشافات جدید و تخمین ظرفیت قطعی معادن هستیم.

سرمایه گذاری در بخش معدن کلید توسعه اقتصادی آذربایجان غربی

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، سرمایه گذاری در بخش معدن با توجه به فرسودگی تکنولوژی و نبود سرمایه در گردش معادن فعال را کلید توسعه استان دانست و گفت: ذخایر بالایی در معادن آذربایجان غربی وجود دارد اما به علت نداشتن صنایع معدنی و صادرات، ارزش افزوده برای مواد معدنی در استان پایین است.

موید حسینی صدر اظهار داشت: عدم رعایت مزیت های نسبی بخش معدن و اجرای قوانین دست و پاگیر از سوی بانکها برای بازپرداخت وام های معدن کاران نیز موجب تحمیل هزینه های زیاد می شود به طوری که بازپرداخت این تسهیلات عملا برای معدن کاران امکان پذیر نیست.

وی لازمه بهره برداری از این معادن را، بسترسازی در جامعه و تهیه و تدوین مشوق های مختلف عنوان و اعلام کرد: باید دولتمردان ضمن جذب سرمایه گذار در راستای حمایت کردن از آنها اقدامات لازم را انجام دهند در این ارتباط به آنها تسهیلات بانکی پرداخت و مشکل بیمه کارکنان زیرمجموعه یک فرد سرمایه گذار رفع شود.

برنامه ریزی برای افزایش بهره از ظرفیت معادن آذربایجان غربی

رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفتگو با مهر ضمن ابراز تاسف از اینکه ۹۵ درصد ظرفیت معادن استان بهره برداری نمی شود، گفت: آذربایجان غربی با دارا بودن ۴۱۸ معدن در حال بهره برداری و ۲۸۲ معدن در حال اکتشاف از رشد ۸۲ درصدی در تعداد معادن بر خوردار بوده که در حال حاضر ظرفیت استخراج ۴۱۸ معدن فعال ۱۴ میلیون تن است.

عبادالله اکبری با اشاره به اینکه یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تن کل ذخایر قطعی و ۱ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تن میزان ذخایر احتمالی معادن فعال در آذربایجان غربی را تشکیل می دهد، اظهار داشت: این در حالی است که هم اکنون میزان استخراج سالانه از این معادن ۹ میلیون تن بوده که آمار ذخایر قطعی معادن دارای پروانه اکتشاف در استان ۱۰۴ میلیون تن و میزان ذخایر احتمالی ۱۶۷ میلیون تن است.

لزوم توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در آذربایجان غربی

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پتانسیل های بالای معدنی استان از لحاظ میزان ذخیره و تنوع مواد معدنی، اظهار داشت: با توجه به تصویب اعتبار ۳ هزار میلیارد ریالی برای بهره برداری از ظرفیت معادن استان، سیاست گذاری و برنامه ریزی های لازم برای توسعه واحدهای فرآوری و تبدیلی مواد معدنی در دست اقدام است.

اکبر طاهری با اعلام اینکه فعالیت های فرآوری و تبدیل مواد معدنی نسبت به سایر شاخه های صنعتی از ارزش افزوده بالاتر و همچنین اشتغالزایی زیادی برخوردار است بنابراین، حمایت بیشتر مسئولان کشوری و استانی در جهت محدود کردن خروج مواد معدنی بصورت خام از منطقه را خواستاریم.

معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته در زمینه اکتشاف عمدتا سطحی است، افزود: با توجه به ظرفیت های معادن استان بخش مهمی از ذخایر معدنی استان در دل زمین نهفته است و نیاز اساسی به شناسایی و اکتشاف دارند که با راه اندازی دفتر نمایندگی سازمان زمین شناسی این معضل رفع می شود.

آذربایجان غربی در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ های تزیینی بیشترین تولید کشور را دارد و در تولید باریت، شهرستان مهاباد، ۴۰ درصد کل تولید کشور را به خود اختصاص داده و از ۳۰۰ تن طلای ذخیره شناسایی شده کشور، ۱۲۰ تن در این استان است، همچنین ۱۰۰ نوع سنگ تزیینی در آذربایجان غربی شناسایی شده که در این راستا هم اکنون ۶۸۹ مجوز معدنی در آذربایجان غربی شامل ۴۰۷ فقره مجوز بهره برداری و ۲۸۲ فقره مجوز اکتشاف صادر شده و از ۴۰۷ معدن فعال در سطح استان، یک معدن زیرزمینی و ۴۰۶ معدن به صورت روباز هستند.

قالب معادن آذربایجان غربی سنگهای تزئینی با ۱۶۰ فقره معدن و ۳۵ درصد کل معادن بوده که از ۱۶ معدن بزرگ در سطح کشور، یک معدن بزرگ در آذربایجان غربی است و با عنوان معدن تیتان قره آغاج ارومیه که ۵۶ میلیون تن ذخیره دارد.