به گزارش پارس به نقل از جهان، به تازگی بعضی رسانه‌ها برای توجیه واردات بنزین به جای بنزین پتروشیمی‌ها بنزین پیرولیز را به جای ریفرمیت پتروشیمی‌ها معرفی کرده و درباره آلایندگی بنزین پیرولیز مرثیه‌سرایی کرده‌اند. در حالی که آنچه به عنوان بنزین پتروشیمی در کشور توزیع می‌شود نه بنزین پیرولیز که ریفرمیت است و پس از ترکیب با دیگر اجزای تشکیل‌دهنده بنزین به مبادی مصرف ارسال می‌شود.

در واقع کل تولید بنزین پیرولیز در کشور بسیار بسیار محدود‌تر از آن است که بتواند بخشی از کمبود بنزین ایران را جبران کند و این ترکیب یا به کشورهای همسایه صادر شده و یا به عنوان خوراک تولید فرآورده به پالایشگاه‌ها ارسال می‌شود.

عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی با تایید صحت اسناد منتشر شده در رسانه‌ها گفته است:« اسنادی که از سوی برخی خبرگزاریهای در باره بنزین ارائه می شود قابل تایید است، اما تفسیری که برخی رسانه ها از این اعداد می کنند، درست نیست. بنزین پتروشیمی‌ها ۷ تا ۱۰ درصد بنزن دارد یعنی ۷۰ هزار PPM . به نظر می رسد بسیاری از خبرگزاریها این اعداد را درک نمی کنند.»

شاهرخ خسروانی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌گوید ریفریمیت پتروشیمی بندر امام پس از اختلاط با دیگر اجزای بنزین در پالایشگاه‌ها حاوی ۳.۵ درصد بنزن خواهد بود و بنزن در ریفرمیت پتروشیمی نوری که بخش اعظم ریفرمیت پتروشیمی را تولید می‌کند زیر ۲ درصد است.

از سوی دیگر مدیران پتروشیمی بندر امام می‌گویند دلیل درصد بالاتر بنزن در ریفرمیت آنها درصد بالای این ترکیب در خوراکی است که پالایش و پخش به آنها تحویل می‌دهد.

به گزارش فارس، خسروانی ادامه می دهد: از طرف آقای کاظمی معاون وزیر و آقای کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به آقای قمصری مدیر بین‌الملل شرکت‌ ملی نفت‌ نامه زده شده و دستور داده‌اند که بنزین با استاندارد یورو ۴ وارد شود.

بالاخره وقتی صحبت ۸ یا ۹ میلیون لیتر واردات بنزین است این بنزین کنار خلیج فارس نیست. تهیه کردن آن معضلات خودش را دارد ممکن است دو محموله‌ هم از دست آنها در برود آیه قرآن نیست که خطا نداشته باشد.

اما سیاست‌ ما ورود بنزین با استاندارد یورو ۴ است رسالت رسانه‌ها هم این است که برای مردم تبیین کنند که کمتر مصرف کنند.