قم یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین استان‌های ایران است که در کنار فرهنگ غنی، غذا‌های محلی خوشمزه‌ای دارد. انواع غذاهای محلی قم با طعم و عطر فوق‌العاده شما را شیفته خود می‌کنند. اگر حتی سفری کوتاه به این استان داشتید، پیشنهاد می‌دهیم که حتماً طعم غذا‌های محلی خوشمزه آنجا را بچشید.

انواع غذای سنتی قم با مواد اولیه ساده تهیه می‌شوند و خواص فوق‌العاده‌ای برای بدن دارند. برخی از این غذا‌ها به‌قدری محبوبیت پیدا کرده‌اند که بسیاری از مردم در شهر‌ها و استان‌های دیگر آن را به لیست برنامه غذایی هفتگی خود افزوده‌اند. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع غذای محلی قم صحبت کنیم.

معرفی غذاهای محلی قم

از جمله معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذا‌های قمی عبارتند از:

آبگوشت قنبید

آبگوشت یکی از انواع غذا‌های خوشمزه ایرانی است که به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. از جمله معروف‌ترین آبگوشت‌ها می‌توان به آبگوشت قنبید قم اشاره کرد که طعم و عطری فوق‌العاده دارد.

برای تهیه این آبگوشت به مواد اولیه‌ای از جمله کلم قمری یا قنبید یا داش کلم، گوشت گوسفندی، پیاز، کلم قمری، لوبیا سفید، گندم پوست‌کنده، پودر لیمو عمانی، رب گوجه‌فرنگی، نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی، زردچوبه و روغن نیاز دارید.

آبگوشت هویج برگه | غذای محلی قم با هویج

آبگوشت هویج برگه هم از جمله خوشمزه‌ترین غذا‌های استان قم است که سال‌هاست مردم این خطه با این آبگوشت به سفره‌های خود زینت می‌بخشند. اصلی‌ترین مواد اولیه در این غذا همان طور که از نام آن پیداست، برگه و هویج هستند.

از جمله دیگر مواد اولیه‌ای که در پخت آبگوشت هویج برگه از آن استفاده می‌کنند، عبارت هستند از نخود لپه، گوشت گوسفندی، هویج، برنج، نمک، فلفل و زردچوبه، شیره، سرکه، سیر، نعنا و روغن.

آش قونبید

آش قونبید

آش قنبید از جمله معروف‌ترین غذا‌های قمی است که کوچک و بزرگ آن را می‌شناسند. این غذا اغلب در ماه مبارک رمضان طبخ می‌شود؛ اما امکان پخت آن را در دیگر روز‌های سال هم دارید. در این آش از کلم قمری استفاده می‌شود و برای همین نام آن را آش قونبید گذاشته‌اند.

از جمله دیگر مواد اولیه آش قونبید می‌توان به گوشت تازۀ گوسفندی، کلم قمری، برنج، آب گوشت، پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه و یا ادویه‌های محلی اشاره کرد. توصیه می‌کنیم که حتماً این غذا را هم در خانه بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

آش پتله

یکی از پرطرفدارترین انواع آش‌ها که اغلب مردم قم به طعم و عطر آن علاقه دارند و در بیشتر مواقع این غذا را طبخ می‌کنند، ‌آش پتله است. در تهیه آش پتله از جو به‌عنوان یکی از مواد اصلی استفاده می‌کنند.

در تهیه آش پتله از مواد دیگری هم استفاده می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به جو، لوبیاچیتی، نخود، سبزی آش خرد‌شده، پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ، زردچوبه به مقدار لازم، نمک و فلفل اشاره کرد.

ماشاب

استان قم مهد پخت انواع آش‌های مختلف است. این بار قصد داریم تا ماشاب این خطه را به شما معرفی کنیم که به‌عنوان یکی از غذا‌های سالم و مقوی شناخته می‌شود و اغلب مردم قم آن را برای فصل‌های سرد سال طبخ می‌کنند. در تهیه این غذا همان طور که حتماً از نام آن متوجه شده‌اید، از ماش استفاده شده، برای همین می‌توان آن را در لیست غذا‌های پرخاصیت قرار داد.

از جمله مواد دیگری که در کنار ماش در پخت ماشاب استفاده می‌شوند، عبارت هستند از لوبیا چشم‌بلبلی و برنج و گندم، سیب‌زمینی نگینی خرد‌شده، کدو حلوایی نگینی خرد‌شده، عدس، گوشت ران یا گردن گوسفند با قلم پخته و ریش‌شده، پیاز سرخ‌شده، زردچوبه، نمک و فلفل سیاه، آب گوشت، کشک و نعناع به میزان لازم.

دمپختک قمی

دمپختک از جمله اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی است که مانند آش روش‌های پخت متفاوتی دارد. این غذا در استان قم خم به‌روشی خاص طبخ می‌شود.

طرز تهیه دمپختک قمی بسیار ساده است و شما طی چند مرحله به‌راحتی می‌توانید این غذای خوشمزه را تهیه کنید. دمپختک در قم مانند انواع دمپخت دیگر بر پایه برنج پخته می‌شود. لپه، باقلا زرد، برنج، پیاز، زعفران دم‌کرده، کره، نمک و زردچوبه و روغن هم از جمله مواد اولیه دیگر در پخت این غذا هستند.

ماش ماشک

ماش ماشک

به‌سراغ یکی از خوشمزه‌ترین غذا‌های قمی می‌رویم که همان طور که از نام آن مشخص است، از ماش تهیه می‌شود. ماش به‌عنوان یکی از حبوبات پرخاصیت در غذا‌های مختلفی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ماش ماشک اشاره کرد.

این غذای سنتی قمی را می‌تولنید در دورهمی‌های خانوادگی خود تهیه کنید و از خوردن آن لذت ببرید. از جمله مواد اولیه‌ای که در کنار ماش در غذا استفاده می‌شوند، شامل هویج قمی متوسط، پیاز متوسط، گوشت، نمک، فلفل، زردچوبه هستند. تمام این مواد اولیه باعث شده‌اند تا ماش ماشک به یک وعده غذایی مقوی تبدیل شوید.

مغزابه

از جمله غذا‌های قمی که سرشار از فیبر و چربی‌های مفید است، می‌توان به مغزابه اشاره کرد. با خوردن این غذا می‌توانید انرژی موردنیاز خود را در طی روز فراهم کنید. برای تهیه مغزابه به گردو، چغندر، بادمجان، دوغ کشک، نعنا خشک، پیاز، نخود، روغن، نمک و زردچوبه نیاز دارید.

پخت این غذا را به‌خصوص برای کودکان پیشنهاد می‌دهیم، چون بیشتر مواد مغذی لازم برای بدن آنها را تأمین می‌کند.

پتله پلو

یکی از انواع غذا‌های پلویی قمی پتله پلو است که معمولاً برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود. این غذای محلی رایج بوده و اغلب مردم خطه قم ترجیح می‌دهند که آن را بپزند و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرند. برای تهیه پتله پلو علاوه‌بر برنج به بلغور گندم، سیب‌زمینی، پیاز، عدس، کشمش، روغن، فلفل، نمک، زردچوبه و زعفران هم نیاز دارید.

بسیاری از کارشناس‌ها تأکید دارند که پتله پلو می‌تواند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و چربی خون مفید باشد.

اشکنه سیب‌زمینی

اشکنه هم انواع مختلفی دارند و درست مانند آش در شهر‌های مختلف به‌شیوه‌های متنوعی طبخ می‌شود. برای تهیه اشکنه سیب‌زمینی به سبک قمی سیب‌زمینی، پیاز، تخم‌مرغ، شنبلیله، آرد، روغن، نمک، زردچوبه، آب و نمک نیاز دارید. این غذا طرز تهیه راحتی دارد و در سریع‌ترین زمان طبخ می‌شود.

قاقاناخ

قاقاناخ به‌عنوان یکی از انواع خاگینه شناخته می‌شود که در استان قم بیشتر مردم آن را به‌عنوان یک وعده غذایی تهیه می‌کنند. برای تهیه قاقاناخ به تخم‌مرغ، آرد سبوس‌دار، شیر، پیازچه خشک‌شده، روغن، نمک و زردچوبه نیاز دارید. این غذا بسیار پرکالری و مفید است و روی آن می‌توان به‌عنوان یک وعده غذایی مفید حساب باز کرد.

آبگوشت یخنی بادمجان

از جمله دیگر غذاهای محلی قم می‌توان به آبگوشت یخنی بادمجان اشاره کرد که با طعم ترش و شیرین خود توانسته طرفداران زیادی به دست بیاورد. در تهیه این غذا از مواد اولیه مقوی و خوشمزه‌ای استفاده می‌کنند، برای همین اغلب قمی‌ها به طعم آن علاقه دارند.

از جمله مواد اولیه لازم برای تهیه این غذای شمال می‌توان به گوشت، عدس، لوبیاچیتی، بادمجان، پیاز، نمک، آب انار و ادویه اشاره کرد.

کوفته قمی

کوفته قمی

کوفته هم یکی از غذا‌های اصیل از گذشته تا به امروز در هر منطقه‌ای است که در شهر‌های مختلف ایران به‌شیوه‌های متنوعی طبخ می‌شود. در این غذا از گوشت استفاده می‌کنند، برای همین آن را به‌عنوان یک غذای اعیانی می‌شناسند. در کنار گوشت، سبزی‌های معطر‌ هم با کوفته قمی سرو می‌شوند تا یک بمب مواد مغذی برای بدن تهیه شود.

گوشت استفاده‌شده در کوفته قمی از نوع گوشت گوسفندی است که به‌صورت چرخ‌شده استفاده می‌شود. در کنار این گوشت به مواد اولیه دیگری هم از جمله رنج پخته‌شده، سبزی کوکو، شنبلیله خرد‌شده، ترخون خشک، آبغوره، پیاز، سیر، نخودفرنگی، رب، پودر زیره، پودر هل، پودر دارچین، پودر گشنیز، فلفل و زردچوبه و نمک نیاز دارید تا بتوانید آن را طبخ کرده و از طعم لذیذ این غذای خوشمزه لذت ببرید.

غذاهای محلی قم با طعمی لذیذ و ماندگاری

انواع غذاهای محلی قم طعمی لذیذ و ماندگار دارند، به‌نحوی که توانسته‌اند از سرتاسر کشور طرفدار‌های زیادی به دست بیاورند. این غذا‌ها به‌قدری طرفدار پیدا کرده‌اند که حالا برخی از آنها را به‌عنوان غذای کارمندی در اداره‌ها سرو می‌کنند.

البته برای غذای کارمندی باید از یک کترینگ حرفه‌ای مثل کترینگ و رستوران ناریجه کمک بگیرید که یک منو با حدود 160 نوع غذا برای کارمندان در نظر گرفته تا کارفرمایان بتوانند غذای موردعلاقه آنها را سفارش دهند.

 سوالات متداول

انواع آبگوشت قمی چه هستند؟

آبگوشت یخنی بادمجان، آبگوشت قنبید و آبگوشت هویج برگه از جمله خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های قمی هستند که طعم فوق‌العاده‌ای دارند.

انواع آش استان قم چه نام دارند؟

آش پتله، آش قونبید و ماشاب جزء انواع آش در استان قم شناخته می‌شوند.

انواع غذای برنجی استان قم چه هستند؟

برنج در غذا‌های مختلف قم از جمله آش قنبید، آبگوشت هویج برگه، ماشاب، دمپختک قمی و پتله پلو استفاده می‌شود.

انواع غذای قم با گوشت چه هستند؟

از جمله انواع غذا‌های قمی که در آنها از گوشت استفاده می‌شود، می‌توان به آبگوشت قنبید، آبگوشت هویج برگه، ماش ماشک، ماشاب، آبگوشت یخنی بادمجان و کوفته قمی اشاره کرد.

بهترین غذای پلویی قم چیست؟

پتله پلو که به‌عنوان یک غذای خوشمزه در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها سرو می‌شود.