تحلیل بنیادی، یکی از روش‌های اصلی برای ارزیابی ارزش ذاتی یک سهم، دارایی دیجیتال و همچنین یک ارز است. در این نوع تحلیل، سرمایه‌گذاران به جای اینکه روی روند و حرکات کوتاه‌مدت قیمت یک تمرکز کنند؛ عوامل اساسی و بنیادی که روی ارزش آن تاثیر می‌گذارند را مورد بررسی قرار می‌دهند. در بازار سهام این عوامل برای مثال شامل صورت‌های مالی، وضعیت صنعت، اقتصاد کلان و عوامل کیفی مانند مدیریت شرکت و مزیت رقابتی آن می‌شود. در بازار فارکس این عوامل برای مثال شامل داده‌های اقتصادی مخصوصاً نرخ بهره می‌شود. در این مقاله به کمک یکی از جامع‌ترین منابع آموزش و یادگیری بازارهای مالی، وب‌سایت دلتاکالج می‌خواهیم آموزش تحلیل بنیادی در فارکس را بررسی کنیم تا شما نیز آشنایی بیشتری با این نوع تحلیل پیدا کنید.

تحلیل بنیادی چیست؟

در بازار سهام، تحلیل بنیادی به بررسی عواملی می‌پردازد که ارزش ذاتی یک سهم را تعیین می‌کند. برای مثال در این بازار از تحلیل بنیادی برای بررسی صورت‌های مالی (ترازنامه، صورت سود و زیاد و گردش نقدینگی) استفاده می‌شود.

تحلیل بنیادی در بازار ارزهای دیجیتال کمی فرق دارد. در این بازار معامله‌گران برای استفاده از تحلیل بنیادی باید شاخص‌هایی مثل حجم معاملات، عرضه در گردش یک توکن، توکن آنلاک‌های آتی، نحوه استخراج، رود مپ و وایت پیپر آن رمزارز را بررسی کنید.

با این حال در بازار فارکس، تحلیل بنیادی بیشتر به بررسی داده‌های اقتصادی مثل تورم، رشد اقتصادی و سیاست‌های پولی بانک مرکزی می‌پردازد. این داده‌ها در نهایت هم وضعیت نرخ بهره یک کشور را مشخص می‌کند.

دلیل اهمیت نرخ بهره

در کشورهای بزرگی مثل آمریکا نرخ بهره خیلی مهم است و حتی تغییر ۰.۲۵ درصدی آن تاثیر زیادی روی بازارهای مالی می‌گذارد. در این مورد برای مثال می‌توان به صحبت‌های جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا، در نشست جکسون هول در ۲۳ آگوست ۲۰۲۴ (۲ شهریور ۱۴۰۲) اشاره کرد. تنها چند دقیقه سخنرانی او درباره نرخ بهره و شرایط اقتصادی آمریکا باعث شد شاخص دلار آمریکا و بازدهی اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا کاهش قابل توجهی پیدا کند و دارایی‌های پرریسکی مثل بیت کوین به شدت رشد کنند.

چرا تحلیل بنیادی مهم است؟

تحلیل بنیادی به کاربران اجازه می‌دهد تا استراتژی معاملاتی بهتری اتخاذ کنند. مطمئناً هر تریدری به یک استراتژی خاص در تحلیل تکنیکال نیاز دارد اما نمی‌توان تاثیر داده‌های اقتصادی و تحلیل بنیادی در فارکس را نادیده گرفت.

در این مورد برای مثال می‌توان به اتفاقاتی اشاره کرد که در اوایل آگوست ۲۰۲۴ (اواسط مرداد ۱۴۰۲) رخ داد. در این روزها نرخ بهره ژاپن به محدوده ۰.۲۵ درصد رسید و به سیاست‌های ۱۷ ساله آن پایان داد. 

همین اتفاق باعث هزینه وام و استقراض ین به شدت رشد کند و فشار فروش زیادی در بازارهای مالی به وجود بیاید. بازارهای مالی ژاپن در یک روز حدود ۲۰ درصد کاهش یافتند اما فشار فروش معامله‌گران و وام‌گیرندگان خارجی ین، به بقیه بازارهای مالی هم سرایت کرد. حتی بازار بورس آمریکا و بازار ارزهای هم بعد از این اتفاق با سقوط زیادی مواجه شدند.

به خاطر همین است که یادگیری تحلیل بنیادی اهمیت زیادی دارد و هر تریدر موفقی در فارکس و تمام بازارهای مالی دیگر باید در جریان شرایط اقتصادی جهان و تحلیل فاندامنتال باشد. به عبارت دیگر تحلیل فاندامنتال تکمیل‌کننده تحلیل تکنیکال است و هر خبر اقتصادی، می‌تواند در ایجاد یک کندل موثر باشد.

تاثیر نرخ بهره در بازارهای مالی و فارکس چیست؟

تورم کلیدی‌ترین شاخص اقتصادی در کل جهان است. دولت‌ها و بانک‌های مرکزی مدام از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا تورم خود را کنترل کنند. یکی از مهم‌ترین روش‌های مذکور هم نرخ بهره است.

آموزش بورس تحلیل بنیادی

نرخ بهره در یک اقتصاد آزاد تحت نظر بانک‌های مرکزی است و خود بانک‌های مرکزی هم تحت نظر دولت‌ها قرار نداشته و آزادی عمل دارند. بانک‌های مرکزی در مواجهه با تورم بالا نرخ بهره را افزایش می‌دهند. این سیاست باعث می‌شود هزینه وام گرفتن و پس‌انداز مردم افزایش یابد. در نتیجه با کاهش عرضه در گردش پول، تورم کاهش می‌یابد. این اتفاق در نهایت هم باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری مردم در بازارهای پرریسکی مثل بازار سهام و بازار ارزهای دیجیتال کاهش یابد.

علاوه بر این افزایش نرخ بهره روی بازار فارکس هم تاثیر می‌گذارد. برای مثل رشد نرخ بهره آمریکا به معنی سودآوری اوراق قرضه آن است و همین مسئله، تقاضای دلار را افزایش می‌دهد. افزایش تقاضای دلار هم به رشد ارزش آن کمک می‌کند. برعکس کاهش نرخ بهره آمریکا باعث می‌شود ارزش دلار این کشور کاهش یابد.

جمع‌بندی آموزش راهنمای استفاده از تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی یک ابزار قدرتمند برای سرمایه‌گذاران است و به آن‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرند. این تحلیل مخصوص یک بازار مالی خاص نیست و از آن می‌توان در بازار بورس و سهام، فارکس و یا حتی ارزهای دیجیتال استفاده کرد. با آموزش تحلیل بنیادی می‌توانید دارایی‌های مختلف را از پایه بررسی کنید و هر کدام که شرایط بهتری دارند را تشخیص دهید. به همین خاطر است که تحلیل فاندامنتال باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری شما به شدت کاهش یابد.