به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در حاشیه همایش گردهمایی اعضای هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی سراسر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار داشت: از بودجه ۲ هزار میلیاردی مربوط به پزشک خانواده تاکنون فقط ۲ درصد آن را پرداخت کرده اند. بنابر این وقتی منافع تامین شد ما چگونه باید عمل کنیم و فعلاً در چند استان این طرح ادامه دارد ولی مراقبت های لازم را در حال انجام هستیم تا مشکلات به حداقل برسد و برای توسعه پزشک خانواده نیاز به زمان و منابع داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد پزشک بیکار در کشور وجود دارد، عنوان کرد: رقم های متعددی عنوان می شود ولی آمار دقیق آن را بهتر است از سازمان نظام پزشکی دریافت کنید.

وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که راهکار شما در این زمینه چیست، پاسخ داد: سوالات تان خیلی دیگر کلیشه ای شد و دلیلش آن است که در حوزه رسانه بهتر است تخصصی پرسیده شود. البته ببخشید که بنده این اشکال را می گیرم ولی بارها مشاهده کردم که همیشه سوالات کلیشه ای در حوزه سلامت پرسیده می شود ولی در این زمینه راهکار همان است که در قانون آمده و امیدواریم همه به قانون احترام بگذارند و زمینه اجرای قانون را فراهم کنند.

هاشمی ادامه داد: زیرا در قانون اعتبارات فراوانی برای بهداشت و درمان دیده شده است که تقریبا کمتر از ۸۰ درصد آن در دولت گذشته محقق شد و الان که در مهرماه قرار داریم بخش عمده ای از اعتبارات وجود ندارد و دلیل آن این است که در دولت قبل بودجه حوزه سلامت در حوزه های دیگر مانند مسکن مهر هزینه شد. بنابراین امیدوار هستیم اعتباراتی که قانون مشخص کرده است و در قانون بودجه سال ۹۲ نیز آمده است به طوری محقق شود و یا اینکه چگونگی انتظار انجام آن تکالیف را در وزارت بهداشت با وجود کمبود اعتبارات لحاظ کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آخرین وضعیت وبا در کشور چگونه است، گفت: خبرهای بیماری وبا که هر روز از رسانه ها منتشر می شود و همکاران بنده نیز اطلاع رسانی خوبی داشتند و بنده نیز بارها عنوان کردم ما مشکل جدی درباره وبا نداریم و اینکه برخی مواقع نمونه های وبا در افراد مثبت می شود به معنای ابتلا جدی به وبا نیست. مشکل وبا را یک ماه پیش داشتیم که دلیل آن نیز عدم کنترل دقیق مرزها و حضور افاغنه به صورت غیرقانونی به کشور است، در استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان موارد جدی از ابتلا به وبا گزارش شده و ۲،۳ مورد نیز در اطراف تهران گزارش شد که مرتبط با ورود غیرقانونی افاغنه بود که ۴ مورد فوتی داشتیم که مربوط به یک ماه قبل بود.

هاشمی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نیز تمام کارشناسانش و بیمارستانها را در شهرهای مرزی آماده باش کرد، کارهای خیلی زیادی انجام شد، هماهنگی ها با وزارت کشور صورت پذیرفت و خوشبختانه همه چیز درباره بیماری وبا تحت کنترل است. البته این مشکل را ما هر ساله داریم، بیماری وبا چیز توهم برانگیزی نیست پس باید مراقب آن باشیم و در صورت مشاهده همه امکانات را برای مقابله با آن فراهم کرد. خوشبختانه وزارت بهداشت در این مقوله موفق بوده است و هوا نیز که به سمت سردی پیش می رود این مشکل کمتر خواهد شد.