به گزارش پارس ، علی زحمتکش در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر این که سپردن مدیریت شهرها موجب تضعیف جایگاه دولت نخواهد بود، گفت: توفیق شهرداری ها یعنی خوش بینی مردم به دولت و نظام و استقبال از حضور شوراها در این سالها به معنی دلگرم شدن مردم است که نمود آن را در انتخابات اخیر دیدیم.

وی افزود: آقای احمدی نژاد در اولین سفر به استان فارس در ابتدای دوره سوم شوراها گفتند که بلافاصله در جهت محقق شدن واگذاری ۲۳ مورد وظیفه دولت به شوراها تلاش می کند اما تا امروز که نزدیک به شش سال از آن قول می گذرد هنوز این امر محقق نشده است.

زحمتکش ادامه داد: تاخیر در واگذاری این امور به شوراها و شهرداری ها با مفادی که مربوط به شوراها در قانون اساسی و با اصل ۴۴ قانون اساسی که به نوعی بر کوچک تر کردن دولت و واگذاری مسئولیت ها تاکید می کند، است مغایرت دارد.

وی ارتباط دولت و شورا را دو سویه و متاثر از هم خواند و گفت: در بسیاری پروژه ها مثل پروژه سد" تنگ سرخ" در نتیجه همکاری شهرداری و شورای شهر با دولت پروژه های ملی به نتیجه می رسد و مردم از نتایج آن استفاده خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه در این دوران شورای سوم مجموعه پروژه های زیربنایی را تحت عنوان پروژه های هدف ۹۰ تعریف کرد که تا پایان عمر شورای سوم حدود ۸۰ درصد آنها محقق می شود، اظهار کرد: امیدواریم برنامه پنج ساله شهر شیراز د رهمین دوره تصویب شود و برای ارائه خدمت بهتر در شورای چهارم مورد استفاده قرار گیرد.

زحمتکش تاکید کرد: مسئله مدیریت واحد شهری، دغدغه همه شوراهای کشور از دوره دوم بوده است اما تا امروز به دلایلی محقق نشده و یا مجموعه مدیریت کشور به اهمیت این موضوع پی نبرده اند و یا اجرا شدن آن را موجب کاهش قدرت خودشان می دانند.

زحمتکش که اظهار امیدواری کرد که شورای چهارم و رئیس جمهور دولت یازدهم نهایت تعامل را با یکدیگر داشته باشند و افزود: اگر درد اصلی درد خدمت باشد، تعامل میان دولت و شورا وجود خواهد داشت. شوراها بازوی توانمندی برای دولت هستند که اگر دولت برخی وظایف را واگذار کند و خودش بیشتر از دید مدیریتی نظارت کند، شوراها می توانند در راستای تحقق قول هایی که آقای روحانی داده اند موثر باشند.

وی ادامه داد: اگر دولت خود را جدا بداند و یا مسائل و خط و خطوط سیاسی بین شورا و دلت بیافتد سمی است که پس از چهار سال دولت و شوراها را در امور شهرها موفق نمی کند.

زحمتکش عملکرد شهردار شیراز را در ارتباط با شورا خوب ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم شورای چهارم با درایتی که در بین آنها وجود دارد هماهنگی و همکاری میان شورا و شهردار را توسعه دهند و شهردار فعلی را حفظ کنند تا بتواند کارهای انجام نشده و نیمه تمام را به اتمام برساند و کارهای جدید را شروع کند.

وی قطار شهری شیراز را پروژه ای نیمه تمام معرفی کرد و گفت: متاسفانه سرنوشت قطار شهری شیراز همچنان نامعلوم است و قرار بود در سالهای ۸۸ و ۸۹ به بهره برداری برسد اما هنوز این مهم محقق نشده است.