به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال ۱۹۷۵ اکثریت کارخانه های خودرو سازی ایالت متحده آمریکا ملزم به استفاده از سیستمی طراحی شده در کارخانه جنرال موتورز به نام کاتالیتیکی در خوردوها شدند بیش از یک دهه طول کشید تا استفاده از آن در اروپا کم و بیش از سایر نقاط جهان رونق گرفت در ایران حدود ۱۱ سال پیش خودروهای ساخت داخل مجهز به مبدل مذکور شدند متاسفانه در حال حاضر از این دستگاه به خوبی استفاده نمی شود و دلیل آن عدم همت راستین و تلاش واقعی در این امر است دستگاهی که از حدود چهار دهه بیش تا هم اکنون در سایر کشورها نشان داده که استفاده از این مبدل بطور صحیح در کاهش آلودگی هوا موثر است.

حسین شیرانی اصفهانی محقق در حوزه محیط زیست در این خصوص گفت: در کشور پییگری های فراوان و مذاکرات مستقر با شهرداری به موافقت مدیران در استفاده از این دستگاه به روی خودروهای شهرداری بطور آزمایشی منتهی شد.
وی افزود: مشکلاتی از جمله وجود سرب در بنزین داخل، نیاز به تولید خودروهای با کیفیت استاندارد باعث به تاخیر افتادن اجرای طرح شد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر از آنجائیکه پس از خروج خودرو از کارخانه توسط هیچ مرکزی از جمله مراکز معاینه فنی خودرو، نظارتی صورت نمی گیرد، اغلب قطعه سازان از نصب فلز گرانبها در درون روزهای استوازای شکلی و سرامیکی دستگاه خودداری می کنند به عبارت دیگر مبدل مذکور در محل خود نصب شده ولی هیچگونه کارایی ندارد.
وی با اشاره به اینکه خودروسازان به تعداد خودروها مبدل مذکور را تهیه می کنند ولی در هیچ کجا حتی بخش خصوصی مبدل مذکور جهت خریداری وجود ندارد تصریح کرد: چند تن از پیشکسوتان مجامع خیرین مقدمات کار را جهت تأسیس کارخانه تولید مبدل مذکور با مسئولین ذیربط انجام دادند که حاصل آن تضمین قطعی فروش از طرف مقامات دولتی بود. البته رایزنی ها ادامه دارد تا نتیجه مثبت عاید شود و چنانچه متقاضی خرید مجدد مبدل مذکور به مراکز از پیش تعیین شده مراجعه کرده دست خالی برنگردد و پلیس هم با طیب خاطر وظیفه اش را انجام دهد.
این تحقق در حوزه محیط زیست خاطر نشان کرد: امیدواریم در همه زمینه های مربوط به عرصه محیط زیست کلیه نهادها و سازمانها به مصوبات و دستورالعمل های قانونی این سازمان عکس العمل نشان دهند و تابعیت محض داشته باشند تا فعالیتهای مبتنی بر توسعه پایدار با جدیت دنبال شود.