به گزارش پارس به نقل از فارس، تکاپو برای رساندن تازه ترین آثار به نمایشگاه کتاب تهران انتشاراتی ها را به جنب و جوش و فعالیتی شبانه روزی وا داشته بود گرچه در اوضاع کنونی و با گرانی کاغذ گلایه و داد همگان از قیمت کتاب بالا می رود و مستمسک خوبی برای کتاب نخوان ها فراهم شده اما با این وجود بازهم کار نشر متوقف نشد و نامناسب بودن قیمت کاغذ این فعالیت را از دور خارج نکرده است.

دو ماه نخست سال با توجه به نمایشگاه کتاب و پیش از آن تعطیلات نوروز شاهد انتشار آثار کمی و کیفی خوبی بودیم و تعداد عناوین نشان از این تلاش دارد تا تازه ترین آثار در نمایشگاه کتاب تهران یعنی بزرگترین پروژه فرهنگی به نمایش گذاشته شود.

این گزارش می افزاید؛ آمار خانه کتاب نشان می دهد که تعداد عناوین کتابی که به زبان فارسی از فروردین تا ۳۰ اسفند سال ۹۰ منتشر شده است، ۶۸ هزار و ۶۶۵ عنوان بود که این تعداد در سال گذشته، در همین بازه زمانی، به ۶۳ هزار و ۹۸۰ اثر کاهش پیدا کرده است. در این میان ۱۰۲۴۲ اثر در سال گذشته به کتاب کودک و نوجوان اختصاص داشت و مابقی برای حوزه بزرگسال وارد بازار کتاب شده است.

اما سال ۹۲ با توجه به پشت سر گذاشتن نمایشگاه کتاب و انتشار آثار باید عنوان کرد طی دو ماهه اول سال ۱۳۹۲ حدود ۷۱۹۰ عنوان منتشر شد که سهم ماه فروردین ۲ هزار و ۶۰۲ عنوان بوده است که از این میان هزار و ۴۶۸ عنوان چاپ اول و هزار و ۱۳۴ عنوان تجدید چاپ بوده است؛ سهم ماه اردیبهشت ۴ هزار و ۵۸۸ عنوان است که ۲۵۱۶ اثر چاپ اول و ۲۰۷۲ عنوان چاپ مجدد هستند.

همین گزارش می افزاید؛ در میان ۷ هزار و ۱۹۰ عنوان کمترین آنها مربوط به حوزه کلیات در هر دو ماه فروردین و اردیبهشت است.

در دو ماهه ابتدای سال ۱۳۹۲ آمار از اول فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ماه اینگونه است که؛ ۳۹۸۴ عنوان چاپ اول، ۳۲۰۶ عنوان چاپ مجدد، ۵۷۵۳ عنوان تالیفی، ۱۴۳۷ ترجمه منتشر شده است که سهم تهرانی ها ۴۶۴۹ عنوان و شهرستانی ها ۲۵۴۱ عنوان بوده است، از این میان آثار کودک و نوجوان ۸۷۱ عنوان و کمک درسی و آموزشی ۴۱۰ عنوان بوده است.

اگر سال گذشته که حدود ۶۳ هزار و ۹۸۰ عنوان منتشر شده را بر تعداد ۱۲ ماه تقسیم کنیم حدودا ماهی ۵ هزار و اندی عنوان منتشر شده بود، اما امسال تنها طی دو ماه اول حدود ۷ هزار و ۱۹۰ عنوان چاپ و روانه بازار کتاب شده است و گویا روند نشر در حال تنزیل است.