به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام مسعود حاجی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، در چهلمین روز فاجعه منا از اقدامات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری پس از فاجعه برای تسلی خاطر بازماندگان و برقرار کردن آرامش در میان کاروان‌های ایرانی خبر داد و گفت: پس از فاجعه دردآور منا، اقدامات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری برای تسلی خاطر و برقرار کردن آرامش میان زائران ایرانی متمرکز شد.

مدیر برنامه و محصولات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری افزود: از این رو، محافل انس با قرآن که در روزهای عادی تمتع 3 مرتبه در روز برگزار می‌شد، در 5 روز بعد از فاجعه منا تقریبا 7 مرتبه در روز در میان کاروان‌های مختلف برگزار شد که جمعا در 5 روز بعد از فاجعه، 36 مجلس محفل انس با قرآن برگزار شد.

وی ادامه داد: نمایندگان بعثه مقام معظم رهبری، رابطین روحانیون کاروان، سخنرانان و قاریان مختلف به این محافل اعزام می‌شدند.

حاجی ابراهیمی یکی دیگر از اقدامات انجام شده را بازدید از تمام کاروان‌ها پس از فاجعه منا بیان کرد و گفت: پس از وقوع فاجعه به تمام کاروان‌ها به خصوص کاروان‌های داغدیده می‌رفتیم و پای صحبت آنان می‌نشستیم.

مدیر برنامه و محصولات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به برنامه‌های فرهنگی دیگر تمتع 94 اشاره کرد و افزود: برنامه‌هایی مانند جمع‌خوانی و جزء خوانی قرآن، محافل انس با قرآن، جلسات قرآن در مسجدالحرام و مسجد‌النبی، مسابقه حفظ و کتبی قرآن کریم از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در تمتع 94 بود.

وی با بیان اینکه بالغ بر هزار زائر ایرانی در مسابقات حفظ و کتبی قرآن کریم شرکت کردند، گفت: مسابقه حفظ سوره‌های حجرات، واقعه، جمعه، یاسین و انسان برگزار شد که جوایز حافظین در همان حج اهدا شد.

حاجی ابراهیمی مسابقه حفظ دعاهای «ربنا» در هفته آخر حضور زائران یکی دیگر از اقدامات فرهنگی دانست و گفت: مسابقات دیگری مانند «ائمه بقیع»، «جلوه جمال حق ویژه پیامبر اسلام(ص)»، «غدیر»، «مناسک حج»، «فصل مهمانی» و «حریم ملکوت» به صورت تستی برگزار شد.

مدیر برنامه و محصولات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به طرح یاوران حجاج گفت: همایش یاوران حجاج در مکه و مدینه به صورت منطقه‌ای برگزار شد و همکاری بسیاری خوبی از آنان را در طول سفر شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه مراسم پاسداشت شهدا و خانواده‌های آنان در موسم حج امسال برگزار شد، افزود: از تمام خانوادهای شهدا تقدیر شد و مراسم ویژه‌ای هم برای 46 خانواده‌ دو شهید و بیشتر در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.