نباید در زمین حقوق بشر بازی کنیم
سايت راهبردي- نظام نباید در زمین بازی آنها بازی کند. نظام باید بگوید این نظام فکری مدرنی که برای خانواده و زن در دنیا ایجاد کردهاید نتیجه اش چه شده؟ خانواده کلاًٌ از بین رفته، حیثیتی برای زن نمانده، به جای جای دنیا لشکر کشی میکنید و آدم میکشید، این مبنای فکری حقوق بشر غربی که نتیجه اش شر است، اصلا صلاحیت این را ندارد که بخواهد توسط آن ما را محاکمه کند.
چه کار باید انجام دهیم! این سوال اصلی ما در گفت و گوی کوتاه ما با حجت الاسلام دکتر جلیل محبی رئیس بسیج حقوق دانان بود. گفت و گوی کوتاه و مختصر ما و جواب های صریح آقای محبی را در ادامه مطالعه می کنید:
• در مورد نقش حاکمیت در پاسخ به چالش های حقوق بشری سوالات متعددی مطرح است، از جمله تفاوت مبانی حقوق بشر در غرب و در اسلام ، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای نظام در مسئله ی حقوق بشر ، وضع موجود و وضع مطلوب و بسیاری مسائل و شبهات دیگر. در قبال این مسائل و دیگر مسائل حقوق بشر ما فقط باید دفاع کنیم یا رویکرد دیگری داشته باشیم؟
- همین که شما موضوع مصاحبه را حقوق بشر گذاشتید یعنی انها پیروز شده اند! در موضوع حقوق بشر اصلا نباید دفاع کرد؛ باید حمله کرد. اصلا نباید جواب داد فقط باید حمله کرد. اساسا مبنای فکری در غرب انسان محور است و در اسلام خدا محور. با توجه به این سوالاتی که پرسیدید اگر بخواهیم فقط از دید حقوقی جواب دهیم و انقلابی نباشیم، ما در مسئله ی حقوق بشر شکست خوردهایم. همین حقوق بشری که شما مطرح کردید یک سری پارامترها دارد که ما به دلیل رعایت مبانی اسلامی آن پارامترها را رعایت نمیکنیم، مثلا در مسئله ی تبعیض ما بین زن و مرد فرق قائلیم، بین مسلمان و نامسلمان فرق قائلیم، خجالت نمیکشیم و این را میگوییم، ما میگوییم مسلمان دیهی کامل دارد، اهل کتاب یک دهم و غیر اهل کتاب هم دیه ندارد. وقتی شما این سوالها را میپرسید من باید سیاسی جواب بدهم نه تخصصی؛ و وقتی سیاسی جواب بدم جوابها زیاد دلچسب نیست. در حالیکه شما باید در این حوزه نقاط ضعف آنها را پیدا کنید و به آنها حمله کنید و با این پیش فرض که وقتی خواستید حمله کنید مبانی آنها را به رسمیت نشناسید و حمله کنید. این یک اشتباه بزرگ است که مسئولین ما انجام میدهند [که به مصادیق نقض حقوق بشر در غرب ایراد میگیرند] این نتیجه اش این است که غربیها میگویند: «تو حقوق بشر را قبول داری! زیرا گفتی چرا حقوق بشر را رعایت نمیکنی؟!» نظام نباید در زمین بازی آنها بازی کند. نظام باید بگوید این نظام فکری مدرنی که برای خانواده و زن در دنیا ایجاد کردهاید نتیجه اش چه شده؟ خانواده کلاًٌ از بین رفته، حیثیتی برای زن نمانده، به جای جای دنیا لشکر کشی میکنید و آدم میکشید، این مبنای فکری حقوق بشر غربی که نتیجه اش شر است، اصلا صلاحیت این را ندارد که بخواهد توسط آن ما را محاکمه کند. یعنی ما نباید در مسأله حقوق بشر خود را در مقام پاسخگویی به بانکیمون قرار بدهیم که اگر این کار را کنیم بازندهایم. باید گفت نظام حقوق بشر برخواسته از اعلامیهی جهانی حقوق بشر چه تبعاتی داشته است آیا این اعلامیه با این ساز و کار و مبانی میتواند دنیا را اداره کند و برای بشر سعادت بیاورد؟ شما باید ریشهی حقوق بشر را بزنید که اگر این کار را بکنید غرب نمیتواند در مورد حقوق بشر سوال کند.
• ما اعلامیهی حقوق بشر را امضا کرده ایم؛ چگونه میتوان چیزی را که قبلا قبول کردهایم الآن رد کنیم؟
- چون اعلامیهی حقوق بشر به عرف بینالملل تبدیل شده، اگر امضا هم نمیکردیم، در حکم امضای آن بود و فرقی نمیکرد. شما باید بگویی که نظام حقوقی ما تغییر کرده و مطابق قانون ما اساسنامه های بینالمللی در حکم قانون عادی است. مادهی ۹ قانون مدنی هم همین است یعنی عهدنامههای بینالمللی به تصویب مجلس میرسند. وقتی قانون اساسی یک کشور تصویب میشود، قوانین عادی مغایر با خودش را خود به خود از بین میبرد لذا تعهدی که ما کردیم در یک نظام دیگری بوده و الآن نظام ما تغییر کرده و ما زیر بار آن نمیرویم. هیچوقت نباید در اسناد داخلیمان و اسناد رسمی بینالمللی به میثاقین و اعلامیهی جهانی حقوق بشر استناد کنیم و هرچه هم بعد از انقلاب عهدنامه پذیرفتیم، شرط گذاشتیم که مخالف احکام اسلام نباشد. شما باید به همین استناد کنی که ما هرچه قبول کردیم شرط کردیم که مخالف اسلام نباشد، همین نشان دهندهی این است که ما مبانی حقوق بشر غربی را قبول نداریم. شما باید نظام حقوقی لیبرال انسان مدار را در برابر نظام حقوقی خدامدار قرار دهید و با این کار میتوانید بر آنها غلبه کنید. سپس ایرادهای حقوق بشری غربیها را نباید به بیانیه ی حقوق بشر مستند کنید بلکه باید گفت این مصادیق نقض حقوق بشری که دردنیا اتفاق میافتد ناشی از همین مبانی حقوق بشر است یعنی کل سند را از درجه اعتبار ساقط کنید. و مجموعاً ما نباید با سرفصلهای آنها به موضوعات خود پاسخ دهیم.
ارسال نظر