پسری پنج ساله در یکی از شهرهای انگليس به جوان‌ترین متخصص رايانه جهان تبدیل شده است.

ayanqueshi1

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، آیان قریشی، که به همراه خانواده در انگلستان زندگي مي كند، توانسته آزمون پیچیده دریافت مدرک حرفه‌ای مایکروسافت را با موفقیت پشت سر بگذراند.

آیان که اکنون شش سال دارد، با کمک پدر خود که متخصص فناوری اطلاعات است، یک شبکه رايانه خانگی درست کرده است.

او می‌گوید پارسال که امتحان داد، آزمون به نظرش سخت آمد. بخشی از سوال‌ها، چندگزینه‌ای بود و بخشی دیگر سناریوهایی که در آن پرسشی مطرح شده بود.

آیان آرزو دارد روزی در انگليس یک مجموعه شرکت‌های فناوری تاسیس کند مثل "دره سیلیکون" در کالیفرنیای آمریکا. این منطقه در آمریکا به مقر فن‌آوریهای رايانه ای و اطلاعاتی معروف است.

ayanqueshi

آیان در خانه شبکه رايانه ای خود را دارد

آیان وقتی که پدرش او را با رايانه آشنا کرد، سه سال بیشتر نداشت. آیان یادگیری را با رايانه هاي کهنه پدرش شروع کرد و از طریق آن‌ها با درایو‌ها و مادربورد آشنا شد.

عاصم قریشی، پدر آیان می‌گوید: "هرچیزی را که به او توضیح می‌دادم، روز بعد به خاطر می‌آورد. بنابراین شروع کردم به او اطلاعات بیشتر بدهم."

به گفته آقای قریشی، اطلاعات زیاد رايانه ای در این سن می‌تواند اثر منفی داشته باشد اما آیان از این فرصت استفاده خوبی کرد.

آیان در خانه‌شان در شهر کاونتری بریتانیا کارگاه رايانه خودش را دارد و روزانه دو ساعت درباره سیستم عامل و اجرای برنامه‌های رايانه ای مطالعه و تمرین می‌کند.

وقتی آیان برای شرکت در آزمون داوطلب شد، کارمندان مایکروسافت نگران بودند که چرا سن او این قدر کم است و با این سن کم ممکن است نتواند در آزمون شرکت کند.

آقای قریشی به آن‌ها توضیح داد که آیان می‌تواند از پس امتحان بربیاید.

کسانی دراین آزمون شرکت می‌کنند که قصد دارند متخصص فناوری اطلاعات شوند و مدرک حرفه‌ای بگیرند.

مامونه، مادر آیان پزشک در حال آموزش است. او می‌گوید: "به آیان افتخار می‌کنم. نمی‌خواهم هر سال یک رکورد تازه بزند اما دوست دارم در هر کاری که انجام می‌دهد موفق باشد."