به گزارش پارس به نقل از فارس، سرهنگ حسن مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور در نشست خبری به تشریح عملکرد 5 ماهه اول سال جاری پرداخت و اظهار داشت: عملیات عمره مفرده که از 26  آذر 92 که در 20 ایستگاه پروازی آغاز شد پلیس فرودگاه توانست حدود 799 هزار زائر را کنترل و با ۲ هزار و 543 پرواز به عربستان اعزام کند که خوشبختانه ما در این کنترل‌ها موفق شدیم از حمل مواد مخدر به عربستان جلوگیری کنیم تا هیچ دستگیری زائر در عربستان نداشته باشیم.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: ما با تمام زائرانی که حتی کمتر از یک گرم مواد مخدر داشته باشند برخورد انتظامی و قضایی داشتیم و از ادامه سفر آنها جلوگیری شد.

سرهنگ مهری با بیان اینکه عملیات تمتع از 14 شهریور شروع می‌شود به هموطنانی که عازم هستند توصیه کرد از حمل هرگونه موادمخدر سنتی و صنعتی بپرهیزند چرا که قوانین عربستان بسیار سختگیرانه است.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: زائران باید از به همراه بردن قرص‌های ترامادول، متادون و انواع قرص‌های کدئین پرهیز کنند چرا که این موارد در عربستان جرم محسوب می‌شود؛ حمل مواد اسیدی مایع، ترشیجات،؛ انواع اسپری، مواد محترقه و اسباب‌بازی شبیه سلاح نیز ممنوعیت دارد.

وی گفت: حمل زعفران و سنگ‌های قیمتی نیز طی قوانین گمرکی ممنوع است.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: طبق ماده 17 هرکس که قصد انتقال مواد مخدر به خارج از کشور را داشته باشد. در بار اول یک تا 5 سال و در مرحله دوم 5 تا 15 سال ممنوع‌الخروج می‌شود که متأسفانه این حکم شامل تعدادی از زائران در عمره سال گذشته شده است که از سفر برگشت داده شدند و افراد خانواده‌شان نیز بعضاً به لحاظ محرمیت و قانونی که در این زمینه است از این سفر بازمانده‌اند.

وی میزان ارز مجاز را 5 هزار ارز عنوان کرد و افزود: زائران دقت داشته باشند اشیا قیمتی خود را در بار قرار ندهند و همراه خود داشته باشند همچنین مدارک خود را به افراد ناشناس ارائه ندهند.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: زائران نباید امانت را از هیچ کس قبول کنند چرا که برای انتقال مواد ممنوعه و مخدر افراد سودجو از زائران استفاده می‌کنند و مواد مخدر دست هر فردی باشد صاحب آن محسوب می‌شود.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ادامه داد: متأسفانه افرادی که در سنین بالا قرار دارند و اعتیاد دارند و فرصت ترک اعتیاد را ندارند موادمخدر را برای استعمال خود همراه دارند که مأموران با تجربه، چهره‌زن و قوی ما تاکنون هر گونه جاسازی را کشف کرده‌اند.

وی وظیفه پلیس فرودگاه را کنترل دقیق زائران دانست و گفت: از ابتدای امسال 197 کیلو مواد مخدر چه صنعتی و چه سنتی در فرودگاه‌ها کشف شده که این مقدار 110 درصد افزایش کشف نسبت به مدت مشابه بوده است.

وی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر آمار کشفیات در فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: بیشترین کشفیات مواد مخدر به ترتیب در فرودگاه امام خمینی، مشهد، کرمان، بندرعباس و زاهدان بوده است.